Jag tycker det är lite läskigt med kurvor så jag brukar stanna, lyfta bakhjulet och på så sätt vrida hojen. Sen är det bara att ge full gas till nästa kurva eller böj, typ. Ni skulle se mig i en rondell
Meh!

Meh!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har kollat svenska akademins ordlista nu och ordet "sväga" eller "sväger" finns inte.
Vad är det för något du försöker få fram?
Mina cyklar är utrustade med en mekanism för sådant.Om man behöver resa cykeln lite när man svänger hur gör ni som frikopplar?
I Svenska Akademins ordbok upplaga 1891 står att läsa följande-
Sväga= Att idka könsumgänge med svägerska.
Sväger= pluralis Könsumgänge med flera svägerskor.
Mina cyklar är utrustade med en mekanism för sådant.
Den kallas styre.
Googla på det.
Styr gör man med styret.Testa att googla "hålla spåret".![]()
Jag är lite osäker på hur jag brukar göra men jag tror att jag frikopplar ca 100m före kurvan, rullar fram i lagom takt. När kurvan kommer växlar jag upp till högsta växeln (oavsett min fart). Genom kurvan pulserar jag med kopplingen ut och in med ungefär halv gas (ger en härlig respons med asfalten). När kurvan närmar sig sitt slut så växlar jag alltid till trean och ger full gas innan jag snabbt släpper upp kopplingen (eftersom jag vill ha bra fart UT från kurvan, jag har läst i en bok att det ska vara bra)...
EDIT; Viktigt är också att om man ska luta cykeln i någt avseénde ska man alltid frikoppla. Ska man växla så kan man skippa det (alltså kopplingen) och använda "släppa-gasen-&-speedbromsa" samtidigt som man bara sparkar i rätt växel.
Jo, men det är väl inte 1891 nu?
håller på å övningskör, eller har precis börjat.. fundera lite på hur det är när jag bromsar in och gör ett "planerat stopp" eller för den delen tar en långsam kurva.. frikopplar ni när ni bromsar, växlar ni ned och bromsar eller hänger ni kvar på växeln och bromsar tills ni behöver frikoppla?
varit ute och känt lite på cykeln och ska väll ta första lektionerna snart.. men tankarna är igång redan..
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |