Hur svänger ni?

Jag tycker det är lite läskigt med kurvor så jag brukar stanna, lyfta bakhjulet och på så sätt vrida hojen. Sen är det bara att ge full gas till nästa kurva eller böj, typ. Ni skulle se mig i en rondell:cpparty
Meh!
 
Om man behöver resa cykeln lite när man svänger hur gör ni som frikopplar?
 
har alltid en växel i när jag svänger. särskilt vänstersvängar. dock händer det att jag jag frikopplar vid högersväng om man tex kör in på en mack eller ngt som har trottoarkant osv. kanske är självklart iofs.
 
släppa upp kopplingen i en sväng är ett bra sätt att få bredsladd och med lite otur klota
 
Har kollat svenska akademins ordlista nu och ordet "sväga" eller "sväger" finns inte.
Vad är det för något du försöker få fram?

I Svenska Akademins ordbok upplaga 1891 står att läsa följande-

Sväga= Att idka könsumgänge med svägerska.

Sväger= pluralis Könsumgänge med flera svägerskor.
 
kör- bromsa- växla ner- luta- gasa lite- gasa lite mer - räta upp hoj-gasa- växla upp- gasa osv.
 
Jag är lite osäker på hur jag brukar göra men jag tror att jag frikopplar ca 100m före kurvan, rullar fram i lagom takt. När kurvan kommer växlar jag upp till högsta växeln (oavsett min fart). Genom kurvan pulserar jag med kopplingen ut och in med ungefär halv gas (ger en härlig respons med asfalten). När kurvan närmar sig sitt slut så växlar jag alltid till trean och ger full gas innan jag snabbt släpper upp kopplingen (eftersom jag vill ha bra fart UT från kurvan, jag har läst i en bok att det ska vara bra)...

EDIT; Viktigt är också att om man ska luta cykeln i någt avseénde ska man alltid frikoppla. Ska man växla så kan man skippa det (alltså kopplingen) och använda "släppa-gasen-&-speedbromsa" samtidigt som man bara sparkar i rätt växel.
 
Jag är lite osäker på hur jag brukar göra men jag tror att jag frikopplar ca 100m före kurvan, rullar fram i lagom takt. När kurvan kommer växlar jag upp till högsta växeln (oavsett min fart). Genom kurvan pulserar jag med kopplingen ut och in med ungefär halv gas (ger en härlig respons med asfalten). När kurvan närmar sig sitt slut så växlar jag alltid till trean och ger full gas innan jag snabbt släpper upp kopplingen (eftersom jag vill ha bra fart UT från kurvan, jag har läst i en bok att det ska vara bra)...

EDIT; Viktigt är också att om man ska luta cykeln i någt avseénde ska man alltid frikoppla. Ska man växla så kan man skippa det (alltså kopplingen) och använda "släppa-gasen-&-speedbromsa" samtidigt som man bara sparkar i rätt växel.

:tummenupp

Garanterat succé.
 
Växlat klart innan är väl standardtipset. Om det är en U-sväng brukar jag dock växla ner med lätt nerlägg och lite sladd. Men det är ju en smaksak.
 
:felämne

Jo, men det är väl inte 1891 nu?

varför bryta en god sedvänja med hänvisning till att det var ett tag sen sist????
Man kan väl ha könsumgänge med en eller flera svägerskor (om de bara ser någotsånär ut eller det är mörkt nog) fortfarande även om det råkar vara 2009...väl?

:backontop
 
Last edited:
håller på å övningskör, eller har precis börjat.. fundera lite på hur det är när jag bromsar in och gör ett "planerat stopp" eller för den delen tar en långsam kurva.. frikopplar ni när ni bromsar, växlar ni ned och bromsar eller hänger ni kvar på växeln och bromsar tills ni behöver frikoppla?

varit ute och känt lite på cykeln och ska väll ta första lektionerna snart.. men tankarna är igång redan..

Motorbromsa i god tid innan (om man inte är på rejshumör), sen bromsa, och därefter frikoppla om man måste.
 
"Korrekt genomförd kurva":
1. Precis innan kurvan fäll ut fotpinnarna bak, då kommer hojen automatiskt gå ner till 185 km/h om du ligger i hastigheter över detta.
2. Lägg i 1ans växel(oavsett hastighet), vill den inte gå i; hoppa på växelspaken tills den går i.
3. Precis innan kurvan frikopplar du för att sedan i apex släppa ut kopplingen med ett ryck och ge full gas!
4. Sträck benet 90 grader utåt från hojjen och sikta på att skrapa lårpuken på undersidan av låret.
5. Var glad att du överlevt ännu en kurva i bästa GaSa HeLvEt stil.
 
Back
Top