Hur stor måste reflxen som sitter bak vara?

En kollega har påstått sig använda en 1x1cm stor reflex vid besiktning men jag vet inte vad som gäller..

Den måste väl vara godkänd (om det nu finns sånna). Min granne hade glömt reflexen bak på sin hoj & fick nedslag . Han blev rekomenderad att åka till macken & köpa en för 25 kr som man kunde tejpa fast & komma tbx & visa upp hojen på nytt .

Hur ska det vara nu då. Måste nämligen in och visa upp en regskylt på bilprovningen på måndag MED reflexhelvetet. :gnissla

Man kan alltså inte tejpa fast lite reflextejp eller dylikt bara?

Hur ska det vara nu då. Måste nämligen in och visa upp en regskylt på bilprovningen på måndag MED reflexhelvetet. :gnissla

Man kan alltså inte tejpa fast lite reflextejp eller dylikt bara?

Jag hade en reflex från biltema (dubbelhäftande tjep på baksidan) för 20:- fastklistrad på min regskylt, det var inte godkännt enligt besiktningsmannen, men klarade mig. Den skulle sitta någon annan stanns där bak på hojen tydligen...

Exakta mått finns angivna i SBP's "Kontrollbesiktningshandbok för mc". Boken finns tyvärr inte för allmän beskådan utan kostar 2250:- om man vill köpa den av SBP.

Men det går ju att ringa och fråga dom, 0771-600 800 och be om tekniska avdelningen.

Reflexen du använder måste vara E-märkt. Har för mig att det skall vara enligt standarden EN13356/E22-någonting för att godkännas i trafiksituationer.

Ett snabbt samtal till Svensk Bilprovnings kundtjänst fick fram följande:
Reflexen ska vara rund eller rektangulär, den skall sitta centrerad på hojen och den skall vara så stor att den är väl synlig. I praktiken innebär det av minst en enkronas storlek. De är sällan de godkända som finns att köpa är mindre. Den måste vara av hård typ. Reflextejp funkar alltså inte om jag förstod rätt.

Vill man vara säker på att klara besiktningen sätter man dit en E-märkt reflex, det kravet framgår av VVFS 2003:23 för den som orkar dra ur mushanden ur röven en halvminut.:tungan
Det finns inget uttalat minimimått, så länge som monteringen medger de synbarhetsvinklar som framgår av VVFS 2003:23 vilket är ungefär det som Lime skriver.
Vill man chansa på en överseende besiktningsman går det att klämma dit precis vad f-n som helst som är rött. Går det så går det, och ibland gör det det.

Har funderat på om det finns som en lång och smal variant att köpa. Som är 1cm och som går längst hela nummerplåtens underkant. Som en liten remsa... skulle ju vart ganska diskret men ändå funktionellt?

besiktiade min hoj förra veckan . köpte en röd reflex till en släpvagn på mekonomen för 20:- den var la 2 x5 cm me dubbelhäftande tejp på baksidan

tog en liten plåtbit å satte dubbelhäftande tejp på denna å hängde dit den under regskylten å på me reflexen ..

mekonomen har även skyltbelysning för släpvagn som går turka dit klockrent för oss som saknar skyltsbelysning vid besiktning

Vet inte om det finns regler på mått, men den får i alla fall inte sitta PÅ regskylten enligt min senaste besiktningsman för 1 månad sen. Däremot kan du ha den UNDER regskylten, om du har nån anordning på skyltens baksida som du sedan kan fästa reflexen på.

Jag kör med en "hård" E-märkt reflex inköpt för 13kr och har skruvat fast den i nummerskyltens nederkant så att ungefär halva sticker ut. Godkänt av åtskilliga besiktningsmän.

Bifogat

• Reflex_.jpg
    Reflex_.jpg
    59.5 KB · Visningar: 1,277
  • reflex.JPG
    reflex.JPG
    39.2 KB · Visningar: 946
Last edited:
*/ ?>
Back