Hur ställa ventilerna på XR600 -98?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tänkte höra om det finns nån mekaniker som kan detta :)

Var ute och körde hårt som satan idag, ca 5 mil på kurviga vägar och ingen man behövde vänta på heller. Så efter att oljetempen hade legat stadigt runt 110 grader så ville hojen inte starta efter att jag stannat för att tanka. Kickade som en galning i ca 10 minuter, slog även av soppakranen och kickade ifall den hade blivit sur. Sen så startade den efter 3 kilo mjölksyra i benen. Men nu funkade inte pumpen på den macken så jag åkte till en annan och tankade och när jag skulle starta den där så vägrade den!!! :mad: Höll på och strulade i säkert en halvtimme, testade ALLT. Fick sen hjälp av en polare som kom förbi och då puttade vi igång den.

Så, är det mina ventiler som behövs ställas (Ska ställa dem även om det inte är det som är felet) och hur gör jag det isåfall. Det sitter ju stora bultar på toppen som jag antar att man ska lossa när man ska ställa ventilerna.

Ska tillägga att jag har bytt till open-air och bytt munstycke så den har varit grinig som satan när den är kall men aldrig har den varit så här sur när den har varit varm. Då brukar den starta efter en kick bara. När jag startade den först idag så grinade den men ddet trodde jag berodde på att den var kall. Ca 10 kick innan den startade ordentligt :(
 
Köp en verkstadshandbok till hojen. Antingen Honda orginal el Clymer. Vad brukar oljetempen ligga på ? Har den ändrat sig efter ditt byte av filter o munstycke ?
/u
 
ulf_lundin skrev:
Köp en verkstadshandbok till hojen. Antingen Honda orginal el Clymer. Vad brukar oljetempen ligga på ? Har den ändrat sig efter ditt byte av filter o munstycke ?
/u

Brukar ligga runt 90 grader vid snäll körning och runt 110 vid normal hårdkörning. Jag har inte märkt av att den har legat högre än tidigare. Nu har jag fått svar angående ventilerna iaf och jag hittade felet till varför den inte startade :rodnar Tomgångsskruven hade skruvat ur sig helt så den gängade inte i när jag pillade på den. Så nu funkar den igen och ventilerna ska skruvas in idag! Men tack för hjälpen iaf!
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top