Hur ställa ventiler på min XR600 -98?

Zana skrev:
Någon som vet vad annat än uppstarten som påverkas av "för mycket spel"....??

Utöver det som redan skrivits... för stort spel kommer att hamra hårdare på både vippor och kammar än en korrekt justerad ventil. Dvs en ökad risk för förtida förslitning.

Det är dock billigare med vippor och kammar än ventiler som fått härdsmälta.

Det är precis som med drivkedjan, "better loose than sorry".
 
Men men, finns det alltså två övre dödpunkter? *nu bli jag orolig* Jag ställde den i det läget på svänghjulet då det stod "T" och sen så drog jag den till det varv då alla var i samma läge, är det fel?
 
Dee_cati skrev:
Ähh, har ju ingen manual och jag orkar inte läsa sånt iaf
Kanske ompröva din inställning eller lämna in hojen till verkstad ?
Alla ventiler är i samma läge vid båda topplägena. I rätt toppläge är dom stängda, i fel öppna 1- 3 mm ca. Räckte det med liten justering av spelet var det rätt toppläge.
/u
 
Dee_cati skrev:
Men men, finns det alltså två övre dödpunkter? *nu bli jag orolig* Jag ställde den i det läget på svänghjulet då det stod "T" och sen så drog jag den till det varv då alla var i samma läge, är det fel?

Med all respekt, mecka inte med grejer du känner dig osäker på. Lite tips från ett forum kan ju aldrig vara fel. Men det är lätt hänt att göra bort sig om man inte har hyfsad järnkoll på vad man gör och varför. Om man har dålig koll så bör en tillgänglig manual vara minimum. Jag vill inte låta som morsan men det är trist å sabba fina hojar i onödan.
 
ulf_lundin skrev:
Kanske ompröva din inställning eller lämna in hojen till verkstad ?
Alla ventiler är i samma läge vid båda topplägena. I rätt toppläge är dom stängda, i fel öppna 1- 3 mm ca. Räckte det med liten justering av spelet var det rätt toppläge.
/u

Hehe, ok. Ja, de var stängda och så mycket tycker jag borde stämma med en bilmotor typ b20 :) Och i fel toppläge borde det inte vara nåt glapp alls, eller?
 
Dee_cati skrev:
Hehe, ok. Ja, de var stängda och så mycket tycker jag borde stämma med en bilmotor typ b20 :) Och i fel toppläge borde det inte vara nåt glapp alls, eller?

Stämmer. I "fel" toppläge är båda öppna. således inget spel.
 
Silwer skrev:
stämmer, men du använde dig ju av märkningen mao är det rätt som du gjort nu.

jo, men även när det var rätt markerat så var jag tvungen att dra ett varv till så de stängde. Det borde vara rätt och allt låter bra nu iaf :D
 
Märkligt att det ska behövas ett trettiotal inlägg för en enkel standard återkommande serviceåtgärd som står i 'owners manual' (tror jag; iaf i verkstadshandboken).
/u
 
jo, men du vet hur det är med att hjälpa till med fel eller gissa fel över telefon eller internet.
Är man så osäker som killen som frågar här kanske man ska be nån visa en hur det går till?
 
Bara för att vara säker... Tog och ställde väntilerna när T var framme men när jag kickade igång den så skramla den utav bara helsike, så jag gjorde som Uffe sa, snurra motorn lite i taget och såg till att det aldrig var mer spel än 0.12. Efter det fanns det inget spel alls i T-läge. Cyckeln gick som en kanonkula, men är det nån fara tror ni att köra - pga inget spel i T?
 
Ventiler måste ha visst spel, annars blir dom överhettade ! Man måste inte ställa dom just i öd. Varje ventil är stängd ca 2/3 av tiden (2 vevaxelvarv), det går att ställa dom under minst 1/2 tiden (men inte samtidigt för både insug o avgas), MEN MAN MÅSTE VETA VAD MAN HÅLLER PÅ MED. Skaffa verkstadhandbok och följ den eller klura ut hur det funkar eller lämna in den. Billigare m ventiljustering än renovering.
/u
 
Ulf_lundin!

Du verkar ha koll på saker o ting.

Polarens XR600 e knepig;

Ställer jag ventilerna 0.10/0.12 som dom ska vara, vrider sedan motorn ett par varv så har jag antingen 0 spel eller ett väldigt stort spel på högra avgasventilen.
Du pratade om nåt lager längre upp i denna tråd.

Decompen som styrs av handtaget (den som bara trycker ner vippan) går fri, så det måste ha nåt med den andra att göra?

Hur göra? Måste jag lyfta den nyrenoverade toppen? Pilla bort kam?

Tacksam för hjälp!

(ja, ägaren hade köpt en bok om han hade hittat nåt som sålde den)
 
XR600 har en autodekomp oxå. Samma mekanism men styrs direkt från kammen. Står nåt i boken om om hur man ska ställa ventilerna, kommer inte ihåg exakt vad, men vet att jag alltid får trassla o kolla extra m en avgasventil. Kan titta efter i kväll.

Clymer boken säljs väl på många ställen. Orginalboken sälja av alla Honda-handlare. Borde inte var oöverstigligt.
/u
 
ulf_lundin skrev:
XR600 har en autodekomp oxå. Samma mekanism men styrs direkt från kammen. Står nåt i boken om om hur man ska ställa ventilerna, kommer inte ihåg exakt vad, men vet att jag alltid får trassla o kolla extra m en avgasventil. Kan titta efter i kväll.

Clymer boken säljs väl på många ställen. Orginalboken sälja av alla Honda-handlare. Borde inte var oöverstigligt.
/u

Tjenare Ulf

Clymer har jag köpt och det är en bok till att vara rörig

den innehåller typ 5 olika MC modeller och så här i efterhand borde jag nog vald Honda Originalboken istället

Men vore trevligt om du kunde kika i dina resurser ikväll eller när du får tid och ge nån bra lösning på hur det kan gå att rätta till

/oXydex
 
men hur svårt kan det vara, jag har ställt dem många ggr, övre dödpunkt på rovan, alla vippor får ett kännbart glapp, detta juserar du sen med mutter-skruv.
Du måste göra nåt totalt förunderligt om inställningarna blir som du säger. tänk på att ett varv på svänghjulet inte är ett på kammen när du drar runt moroten.
 
orginalboken f xr600 säger att båda insug o vä avgas ska justeras i öd kompslaget, T ska synas i pluggen i svänghjulskåpan. Till det läget ska man ta sig moturs. Sen varnar dom för att hö avgas är lite lyft av dekompen innan öd så inte före öd iaf. Sen varnar dom för att om man råkar passera öd ska man dra 2 varv till. Nu förstår jag varför jag inte förstår.....
Skulle tro att bästa stället att kolla avgasspel är när insug är max öppet eller lite efter. Men nånstans under 2 varv ska hö avgas har korrekt spel iaf. Annars tror jag den står för hårt.
/u
 
Silwer skrev:
men hur svårt kan det vara, jag har ställt dem många ggr, övre dödpunkt på rovan, alla vippor får ett kännbart glapp, detta juserar du sen med mutter-skruv.
Du måste göra nåt totalt förunderligt om inställningarna blir som du säger. tänk på att ett varv på svänghjulet inte är ett på kammen när du drar runt moroten.

Såna där kommentarer är helt onödiga, om du läser det jag skrev längre upp och även det som Ulf_lundin skriver kanske du inser att decompen kan bråka lite, speciellt när allt varit rivet...

Nästa gång jag vill bli tråkad av nån som kan- och vet allt säger jag till, jag ville ha lite hjälp av nån som va duktigare på detta än jag iom. att jag bara skruvat bilar hela mitt liv, dåligt med decomp på bilmotorer...

Ulf_lundin: Tack för hjälpen, ska kika på det i helgen!
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top