Hur spara egen film så den inte blir MEGASTOR?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har tidigare satt ihop lite småfilmer från mobilklipp men haft problem med att korta filmer (1-3min) blir flera hundra Mb stora. Jobbar med Adobe Premiere Pro CS3.

Finns det några enkla tips på hur man ska spara filmen eller komprimera den så man kan lägga upp den på tuben och liknande?

Till att börja med gäller det väl att välja rätt typ av "Project".

Är DV - NTSC Standard 48KHz ok att börja med eller ska man välja 32KHz istället?

Eller nåt av Mobile & Devices? :va

Det är väldigt varierande kvalitet på filmerna, antar att man rättar sig efter den med lägst kvalle då!?

Jag löste problemet genom att använda Windos Live Movie Maker. Där blir det mesta "bra".

Tänkte jag kunde lägga upp filmen för alla er som undrat vad det vad jag skulle göra :rolleyes:

Vill ni fortsätta att komma med bra tips går det bra. Kanske kan man bli ännu bättre än vad man redan är ;)

[YOUTUBE-ID]mjkFXIi02iU[/YOUTUBE-ID]

Vill ni fortsätta att komma med bra tips går det bra. Kanske kan man bli ännu bättre än vad man redan är ;)
Som ni kanske redan har märkt så blir det lite lättare att köra på sidan om vägen när man däck med ordentligt mönsterdjup. Så det tipset behöver ni nog inte.

När man ska åka upp för en kulle:
Man ska inte ha en låg växel och full gas. Då är risken ganska stor att man ger för mycket kraft till hjulet och att det börjar spinna. Istället kan man testa att köra med en hög växel och gradvis uppför hela backen öka på gasen. Sedan släpper man av lite på gasen precis när man når toppen så man inte råkar skutta till lite.

:tungan

Som ni kanske redan har märkt så blir det lite lättare att köra på sidan om vägen när man däck med ordentligt mönsterdjup. Så det tipset behöver ni nog inte.

När man ska åka upp för en kulle:
Man ska inte ha en låg växel och full gas. Då är risken ganska stor att man ger för mycket kraft till hjulet och att det börjar spinna. Istället kan man testa att köra med en hög växel och gradvis uppför hela backen öka på gasen. Sedan släpper man av lite på gasen precis när man når toppen så man inte råkar skutta till lite.

:tungan

Tack för tipsen!

Var nog lite otydlig, för jag ville ha förslag på hur man kan göra filmen bättre. Konstruktiv kritik på en lagom nivå så att säga. Jag är trots allt en beginner.

//Mark

Eller nåt av Mobile & Devices? :va

Vad du väljer i början är inte så viktigt. Det är bättre att jobba i ett "för stort" format än ett för litet för det är alltid bättre att komprimera en HQ-film än att försöka skappa en högre upplöst film av något lågupplöst och hårdkomprimerat.

Bäst är givetvis att redan från början jobba med filmen i sitt ursprungsformat och komprimera filmen först när den är färdigredigerad.

Jag kör Adobe Premiere Elements som är betydligt mer pedagogiskt och smidigt. Där joibbar man först och därefter väljer man enkelt vilka format man vill spara filmen i. Man spar den i ursprungsformat för att kunna jobba vidare. Man spar för "Mobile & Devices" för att kunna köra i mobilen och man spar för visning på dator med modem eller bredbandsuppkoppling för youtubevisning...

Alla dessa namn är egentligen bara fördefinierade inställningar.
Spar man för dator med ISDN-modem så blir filmen 320*240 pixlar och ljudet komprimeras rätt hårt.
Spar man för riktigt bredband blir filmen 640*480 och ljudet i högre kvalité o.s.v...

Vad du väljer i början är inte så viktigt. Det är bättre att jobba i ett "för stort" format än ett för litet för det är alltid bättre att komprimera en HQ-film än att försöka skappa en högre upplöst film av något lågupplöst och hårdkomprimerat.

Bäst är givetvis att redan från början jobba med filmen i sitt ursprungsformat och komprimera filmen först när den är färdigredigerad.

Jag kör Adobe Premiere Elements som är betydligt mer pedagogiskt och smidigt. Där joibbar man först och därefter väljer man enkelt vilka format man vill spara filmen i. Man spar den i ursprungsformat för att kunna jobba vidare. Man spar för "Mobile & Devices" för att kunna köra i mobilen och man spar för visning på dator med modem eller bredbandsuppkoppling för youtubevisning...

Alla dessa namn är egentligen bara fördefinierade inställningar.
Spar man för dator med ISDN-modem så blir filmen 320*240 pixlar och ljudet komprimeras rätt hårt.
Spar man för riktigt bredband blir filmen 640*480 och ljudet i högre kvalité o.s.v...

Aah, bra där!

Nu använder jag iofs movie maker och det är inte många inställningar att välja på där. Har hittat ett "bra" sätt så problemet är ur världen. Premiere är RÄTT mycket mer komplicerat, det gör oxå att man hinner tröttna eller glömma bort vad det var man hade tänkt att göra...

Nästa film är redan på väg :tungan

Aah, bra där!

Nu använder jag iofs movie maker och det är inte många inställningar att välja på där. Har hittat ett "bra" sätt så problemet är ur världen. Premiere är RÄTT mycket mer komplicerat, det gör oxå att man hinner tröttna eller glömma bort vad det var man hade tänkt att göra...

Nästa film är redan på väg :tungan

Att köra fullversionen av Premiere är lite overkill. Som att köra Photoshop bara för att ändra storlek på en bild.
Premiere Elements är en "lightversion" med alla nödvändiga funktioner för oss hobbyklippare.
Fördelen mot MovieMaker är att man har mer möjligheter att styra ljudspåren. Du kan t.ex inte höja volymen i MovieMaker. Du kan heller inte (vad jag vet) på ett enkelt sätt slänga in bilder i videosekvensen så den löper på i bakgrunden utan är isåfall tvungen att göra ett klipp, lägga in bild, sen fortsätta film...

@MARK: FIFAN vad ballt :yoparty
Jag måste skaffa mig en RIKTIG geggmoppe!

Haha, ja det måste du nog. Vi har, som du säkert redan hört, riktigt kul när vi är ute i skogen. Det killar lite magen oxå när man ska ge sig ut i dom våtaste markerna. Här är nästa film, only for you!

OBS: känsliga tittare varnas, innehåller nakenscener ;)

[YOUTUBE-ID]zFNkn2ymAhc[/YOUTUBE-ID]

Hahaha.

Jag kan också köra i geggan, fast det går inte så snabbt med min hoj:

[YOUTUBE-ID]KuimzIHy5Bg[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär