Hur snabba var de gamla hojarna?

Bearing skrev:
Verkligen intressant. Det skiljer ju väldigt lite mellan GSXR1100 och GSXR1000. Den äldre går ju t.o.m. snabbare i apex i några av kurvorna. I princip skiljer ju endast accelerationen mellan gammal och ny.
Liknande gäller för GPX600R/ZX-6R med skillnaden att där går den nyare lite fortare i kurvorna också.
Eftersom en R1000 har högre toppfart samt bättre ax så måste den även bromsas hårdare före kurvan för att hinna stabiliseras, detta gör att en R1100 kan haka på bra i böjarna trots vingligt chassie och övervikt.

Hastigheten i apex är en sak men ut ur kurvorna så försvinner en R1000 iväg som en löning om föraren vet vad han pysslar med.

Jag brukar baxa runt min R1100 på bana ett par gånger om året, det är inga problem att köra i snabbaste gatgruppen även om hojen är 15 år gammal och svängbar som en flodbåt, i licensgruppen skulle jag däremot vara helrökt.

sture skrev:
Här har ni fakta och skillnad på dagens och 90 talets hoj :)

Lite mer fakta.

Lite mysko:

Kolla på V/s - diagrammen över banan. 1100:ans högsta fart är cirka 110mph

GPZ600:an däremot, den har sin högsta banhastighet cirka 140mph.

Ja det är ju troligt när den enligt prestandatabellen bara toppar 123mph!!!!

För övrigt så har jag väldigt svårt för att tro att en ZX-6 skulle ta en 1100:a i ett roll-on test . Är det inte så att de har blandat ihop lite värden. Eller är det som så att vilket jag minns från 90-talet att de gamla 1000 och 1100:orna gärna var lite slöa jämfört med tex svenska Suberbikes tester på samma material. Hojar kan ju ha lite olika effekt beroende på marknader...

Min suzuki 750 GSX R gör 230. (Har inte testat iofs och lär aldrig heller göra det)
Den gör 0 till 400 meter på 11 sek. Ett jävla drag. Egentligen för mycket drag för mig.

ah17 skrev:
Lite mysko:

Kolla på V/s - diagrammen över banan. 1100:ans högsta fart är cirka 110mph

GPZ600:an däremot, den har sin högsta banhastighet cirka 140mph.

Ja det är ju troligt när den enligt prestandatabellen bara toppar 123mph!!!!

För övrigt så har jag väldigt svårt för att tro att en ZX-6 skulle ta en 1100:a i ett roll-on test . Är det inte så att de har blandat ihop lite värden. Eller är det som så att vilket jag minns från 90-talet att de gamla 1000 och 1100:orna gärna var lite slöa jämfört med tex svenska Suberbikes tester på samma material. Hojar kan ju ha lite olika effekt beroende på marknader...
På den tiden så ströps hojarnas effekt ner till max 100 HP, ett beslut som mc-handlarna tog, dock var strypningen på en GSXR1100 satt genom att svetsa in strypbrickor i grenrörens fläns, dessa slipade man enkelt bort eller så bytte man till VH helsystem och sen hade man 143 HP, jag tror inte man körde några race med strypningen kvar.

Orginalsystemet väger ca 16 kg :hihi

GSXR1100R skrev:
På den tiden så ströps hojarnas effekt ner till max 100 HP, ett beslut som mc-handlarna tog, dock var strypningen på en GSXR1100 satt genom att svetsa in strypbrickor i grenrörens fläns, dessa slipade man enkelt bort eller så bytte man till VH helsystem och sen hade man 143 HP, jag tror inte man körde några race med strypningen kvar.

Orginalsystemet väger ca 16 kg :hihi
Fast det gick ju fortare på den tiden, trots diagonaldäck, trumbromsar och grusväg.

ah17 skrev:
Jo jag vet min fzr var på 100hk *host host*

Hur gjorde dom i GB då?
Vet inte men många länder hade strypta versioner på Japanska dödsraketer för att minska olyckor och hålla ner på försäkringspremien, idag finns det nog inte så många strypta gammelhojar kvar, dom flesta tog bort sina strypningar så snabbt dom bara kunde, vissa handlare hjälpte tom till med detta, snacka om dubbelmoral.

Jag pyntar 1500:- om året hel/hel och det är billigt i jämförelse med en nyare plastraket, jag kommmer aldrig att köpa en ny sporthoj för gatbruk så länge som premierna är högre än vad körglädjen är.

Vi tävlar RR med en GSXR 1000-02 men den går inte att gatregga, en sjukt rolig hoj att köra bana med men jag skulle aldrig våga ha den som gathoj, den är för lättkörd och snabb.

Bifogar bild på mitt lok :hihi

Bifogat

• 3.jpg
    3.jpg
    91.2 KB · Visningar: 84
Last edited:
Pelleh skrev:
Min suzuki 750 GSX R gör 230. (Har inte testat iofs och lär aldrig heller göra det)
Den gör 0 till 400 meter på 11 sek. Ett jävla drag. Egentligen för mycket drag för mig.

Kan det bli för mycket drag :confused:

wannagofast skrev:
Men hallå!!!
Yamaha FZR 1000 var väl knappast det "värsta" man kunde köpa..
Dina siffror från -93 är ganska likvärdiga med min GSXR 89a!! Dessutom har FZR alltid varit en "mesig" hoj beträffande motorns karaktär..
Stark, men alltför opersonlig!!
Gixxer´n däremot, lever fortfarande i mångas hjärta och framförallt som en ikon både på väg och bana!!

Word!!! :tummenupp

Själv har jag kört en gpx 750 r-kawasaki -87.Sålde den för 1 1/2 månad sen.Den va på 100 hästar å enligt bikes test-87.Så va topphastigheten 239km .
Nu har jag köpt en zx9r kawasaki ninja-99 å det jag kan känna hitills är, att rå styrkan är mycket bättre. Ok nu skiljer det på 100 å 140 hästar.Ninjan går mycket tystare samt har mycket bättre väghållning med andra ord väldigt lättstyrd.Samt körställningen är mera liggande.
Men en sak är säker det har varit nyttigt med en gpx .Man har lättare att hantera 900 hundra.
Fast min åsikt är att om man är en duktig förare så hänger man skapligt med lite nyare hojar även om man har en gpx-87:a.Kanske inte på raksträcka men i kurvorna.
Vänliga hälsningar payton
ah17 skrev:
Diskuterade med en kompis om hur mycket eller lite snabbare en modern hoj är en hoj som är tio år gammal. För den vanliga flåkörningen på landsvägar menade jag att det är till 95% avhänget föraren om du hänger med eller ej. Visst en R6 är snabbare än en XJ600 men jag tänker närmast på de sk "suberbikesen" från 80 och 90-talet.

Man körde ju tex tävlingar med FJ100, GPZ900 och sedermera FZR1000 och GSXR1100 (Cralle Lindholm). Hur står sig dessa tiderna mot moderna tider noterade på de svenska banorna idag? Någon som kan vaska fram lite jämförelser.

En annan sak jag undrar hur fort körde man runt Anderstorp med GP500:orna (sista året) och hur fort kör man där idag med tex en R1:a?

Alltid intressant att se hur saker utvecklats....

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Vet inte men många länder hade strypta versioner på Japanska dödsraketer för att minska olyckor och hålla ner på försäkringspremien, idag finns det nog inte så många strypta gammelhojar kvar, dom flesta tog bort sina strypningar så snabbt dom bara kunde, vissa handlare hjälpte tom till med detta, snacka om dubbelmoral.

Jag pyntar 1500:- om året hel/hel och det är billigt i jämförelse med en nyare plastraket, jag kommmer aldrig att köpa en ny sporthoj för gatbruk så länge som premierna är högre än vad körglädjen är.

Vi tävlar RR med en GSXR 1000-02 men den går inte att gatregga, en sjukt rolig hoj att köra bana med men jag skulle aldrig våga ha den som gathoj, den är för lättkörd och snabb.

Bifogar bild på mitt lok :hihi

Sammanfattat, du är snål. :7peta

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!