Hur snabba var de gamla hojarna?

Det var i alla fall ganska spektakulärt att se dom gamla hjältarna köra! :tummenupp
 

Bifogat

  • pg_85.jpg
    pg_85.jpg
    60.2 KB · Visningar: 186
Han som vann classic-tävlingen för max 1300cc och ej nyare än 1987 körde på 57or på Sviestad i år med en gsxr1100, det var grymt att se. Dock vet jag inte vad som var gjort med hojen maskinellt, men de körde på slicks.
 
2fast4hjo skrev:
Har sett en FZR gå på Kinnekulle. Vem är det här på forumet :va Snabb var han i alla fall. :tummenupp

Allmänna bandagar dvs ingen tidstagning.
Det är Skäggis!! Nu blir han glad när du sa att han var snabb :D
 
Vill bara slå ett slag för den tidlösa VFR:en...i denna tråden! :smasha :hihi

//KaliZ
 
Med tanke på att Helmut Dähnes rekord på "ringen" (7.49) med en Honda RC30 (VFR750R) från -93 står sig än idag så har väl utvecklingen på motorcyklar inte varit alltför dramatisk de senaste 15 åren. (Hojen var väl äldre än -93, -88-91 (?))
Den var visserligen långt ifrån helt original, men ändå..... :tungan
 
Last edited:
Inget snack om att dagens hojar är bättre på allt jämfört med för 10 år sedan.
Min R1100 -92 har inte mycket att hämta mot min R1000 -05.
Det som ändrats minst är väl raktframegenskaperna där även de gamla hojarna gick riktigt bra.
 
På det glada 70-talet så var det helt nödvändigt med styrdämpare om man inte ville bli avkastad direkt.
Däcken är det som skiljer mest, men även vägegenskaperna.
Japsen var tidiga och duktiga på att lura fram hk ur sina motorer, bromsarna var väl ok med den tidens mått, med vägegenskaperna var bedrövliga!!

Ex: Jag körde den tidens Superbike för Flöter och när vi skulle köra ett 1-timmeslopp på Gelleråsen så hade jag dels en 650 Kawa med kanske 60-65 hk och en Z1R ( http://www.bikepics.com/pictures/274024/ )med 90 hk; en bra effekt 1977 (eller om det var 1978).
Det visade sig att jag körde 2,5 sek !!! snabbare med 650:n än med Z1R:n. Den var i princip okörbar när man började pressa den.
Ramen var ett uppstyvat gångjärn och när man reste sig snabbt vid inbromsningar så så kunde man plötsligt få fullt vobbel som var tunga eftersom toppkåpan var skruvad i framgaffeln.

Det har hänt mycket med vägegenskaper, däck och bromsar sedan 70-talet, jag vet eftersom jag gjorde ett litet break mellan 1978 och 2003 ... :)
 
Eldstorm skrev:
Med tanke på att Helmut Dähnes rekord på "ringen" (7.49) med en Honda RC30 (VFR750R) från -93 står sig än idag så har väl utvecklingen på motorcyklar inte varit alltför dramatisk de senaste 15 åren. (Hojen var väl äldre än -93, -88-91 (?))
Den var visserligen långt ifrån helt original, men ändå..... :tungan

Enligt Jeremy Burgess (Rossis teamchef) så står föraren för 80 procent av ekvationen, hojen för 20... och det är för en förare på Rossis nivå.
Om vi jämför med vanliga människor, så har Rossi mer körtalang i sitt ena lillfinger, vilket borde innebär att för oss vanliga så betyder hojen ännu mindre i ekvationen.

Det innebär då att jämförelsen är ganska intetsägande. Hojarna har utvecklats massor, däcken likaså, men förarna har också utvecklats, genomsnittsföraren kör betydligt fortare idag än för 10 år sen. Det ser man på bandagarna på exempelvis Kemora i Finland där jag kör mycket. En snabb förare 1995, på en ny -95 Fireblade körde kanske 1.23 tider under tävling. Idag kör väldigt många förare på 1.20 tider och detta oavsett vad dom sitter på, inklusive Fireblades från -95. Dom snabbaste 600 förarna körde på tävling 2004 på 1.11-1.13 tider på Kemora. Det var i fjol flera stycken förare på gamla Fireblades från mitten av 90-talet som körde på 1.16 tider, vilket är mycket respektabelt. Återigen, jämförelsen haltar, hojen, ny eller gammal, betyder för lite för att spela någon matematisk roll i ekvationen...

...även om det är skoj att se att jag kör fortare än VM-åkarna gjorde på 60-talet :tummenupp Det vore schysst med en tidsmaskin så att man kunde tävla mot Agostini och grabbarna :)
 
Nyare hojar kräver inte alls så mycket av föraren som en gammal. Skulle någon här vilja utmana Rossi på en GSXR1100?
 
elwe skrev:
Däcken är det som skiljer mest, men även vägegenskaperna.
Japsen var tidiga och duktiga på att lura fram hk ur sina motorer, bromsarna var väl ok med den tidens mått, med vägegenskaperna var bedrövliga!!

Ex: Jag körde den tidens Superbike för Flöter och när vi skulle köra ett 1-timmeslopp på Gelleråsen så hade jag dels en 650 Kawa med kanske 60-65 hk och en Z1R Det har hänt mycket med vägegenskaper, däck och bromsar sedan 70-talet, jag vet eftersom jag gjorde ett litet break mellan 1978 och 2003 ... :)

Tror precis som dig att däcken och chassiet är de största förändringarna som gör att man idag kör snabbare.
En snabb förare idag på en std 600 på ca 110hk kör 5-10 s snabbare på svenska banor än 80 talets SBK med liknande effekt.
 
Niklasinorr skrev:
En snabb förare 1995, på en ny -95 Fireblade körde kanske 1.23 tider under tävling. Idag kör väldigt många förare på 1.20 tider och detta oavsett vad dom sitter på, inklusive Fireblades från -95. Dom snabbaste 600 förarna körde på tävling 2004 på 1.11-1.13 tider på Kemora. Det var i fjol flera stycken förare på gamla Fireblades från mitten av 90-talet som körde på 1.16 tider, vilket är mycket respektabelt. Återigen, jämförelsen haltar, hojen, ny eller gammal, betyder för lite för att spela någon matematisk roll i ekvationen...

...även om det är skoj att se att jag kör fortare än VM-åkarna gjorde på 60-talet :tummenupp Det vore schysst med en tidsmaskin så att man kunde tävla mot Agostini och grabbarna :)

Nu glömmer du en sak ... DÄCKEN!!
Varför skulle det annars gå att köra fortare nu än för 10 år sedan med samma hoj?? 7 sek i "förarutveckling" på tio år?? Yeah, right.

Jodu, det hade varit kul att se dig på likvärdigt material tävlandes mot Agostini, Hailwood, Saarinen, Länsivuori, Read, Mamola, Cecotto, m fl ...
Rossi är idag suverän, men jag har många ggr undrat vad som hade hänt om han tävlat mot Mike Hailwood eller Jarno Saarinen .. DET hade varit kul att se :)
 
elwe skrev:
Nu glömmer du en sak ... DÄCKEN!!
Varför skulle det annars gå att köra fortare nu än för 10 år sedan med samma hoj?? 7 sek i "förarutveckling" på tio år?? Yeah, right.

Jodu, det hade varit kul att se dig på likvärdigt material tävlandes mot Agostini, Hailwood, Saarinen, Länsivuori, Read, Mamola, Cecotto, m fl ...
Rossi är idag suverän, men jag har många ggr undrat vad som hade hänt om han tävlat mot Mike Hailwood eller Jarno Saarinen .. DET hade varit kul att se :)

Läs mitt inlägg igen så ser du att jag skrev just "däcken", det är naturligtvis det som till stor del står för dom snabbare tiderna. Men min poäng är att det sitter i förarens medvetande hur snabbt det går. Innan någon sprang den engelska milen på under 4 minuter var det "omöjligt". Så fort någon gjort det var det tio löpare till som gjorde det. Eller hoppade öevr 9 meter i längd, eller 5 meter i stav. Det finns massor av "omöjliga" tider och sträckor.
Om jag vet att massor av folk kört 1.20 på en viss bana så finns det i mitt medvetande, och det betyder oerhört mycket att veta att det går...

...och var i mitt inlägg har jag skrivit en enda rad om att tävla mot Ago med likvärdigt material? Det jag menar är naturligtvis att jag på min tidsresa får med mej min hoj också...med moderna däck :tummenupp
 
2fast4hjo skrev:
Jag har tillsammans med killen inte haft ngn äldre än en FZR 1000 -93 men det har hänt mycket på 10 år (bytte till en sv 03a efter denna)

FZR:n var det värsta man kunde köpa på "den tiden".
145 hk på en torrvikt på 214 kilo. Idag väger ju hojarna runt 165.

Vi toppade FZR:n som mest i 265. Nuvarande GSX R 1000 i 299 och den väger 169 och har 160 hk. :jisses
Vart är utvecklingen på väg.

Vi (jag satt bakpå) racade mot dagens moderna R6:or med "yaman" och för med mesta "vann" vi. FZR:n tycker jag fortfarande är grym på ett väldigt speciellt sätt. :)

Annat som skiljer dagens moderna hojar mot t ex FZR är att de faktiskt är bekvämare (i alla fall enligt sambon).FZR:n hade en väldigt skarp knävinkel och långt chassi och så det faktum att den är betydligt tungre.
FZR:n hade faktiskt Öhlins bakstötdämpare, ngt vi inte hade på varken sv 1000 eller nuvarande GSX R :3freak


Och visst går det att "baxa" dvs åka på bakhjulet med en FZR. Magnus Carlsson (stuntare) började sin karriär med just den modellen. Då min sambo :gnissla av att att han inte lyckades så provkörde Magnus hojen och drog upp den på 1,an 2:an och 3:an och sedan bodde praktiskt taget 2fast4some på det f d flygfältet och tränade baxningar en hel sommar med (till slut :hihi ) bra resultat.

Edit..fel siffror..rätt nu.
Men hallå!!!
Yamaha FZR 1000 var väl knappast det "värsta" man kunde köpa..
Dina siffror från -93 är ganska likvärdiga med min GSXR 89a!! Dessutom har FZR alltid varit en "mesig" hoj beträffande motorns karaktär..
Stark, men alltför opersonlig!!
Gixxer´n däremot, lever fortfarande i mångas hjärta och framförallt som en ikon både på väg och bana!!
 
Ganska OT men jag såg på senaste Topgear att Sabine körde runt nurburg ring med en Ford Transit Diesel på runt 10 minuter.
Under varvet fick en del hojjar flytta på sig måste kännts lite lamt att dra in till kanten för en skåpbil :confused:
 
Gsxr 1100 vs Gsxr 1000

Här har ni fakta och skillnad på dagens och 90 talets hoj :)

Lite mer fakta.
 

Bifogat

  • March of Progress pg 57.jpg
    March of Progress pg 57.jpg
    135.5 KB · Visningar: 146
  • March of Progress pg 54.jpg
    March of Progress pg 54.jpg
    139.7 KB · Visningar: 133
  • March of Progress pg 55.jpg
    March of Progress pg 55.jpg
    111.9 KB · Visningar: 123
Nr:18 skrev:
Den kurvan gjordes om i början på 70-talet, de tiderna är inte aktuella som banrekord. Nuvarande banrekord är 1,32 satt med 500cc tvitaktare i början på 90-talet.

Kanske lite värdelöst vetande ,,, men ändå ,, Anderstorp =
1) Niki Lauda, Österrike, Brabham - satte banans varvrekord 1.24,836 dvs en snittfart på 171.100 km/h, som fortfarande gäller.
å detta var 1978 å snabbt gick det. :rolleyes:
 
sture skrev:
Här har ni fakta och skillnad på dagens och 90 talets hoj :)

Lite mer fakta.
Verkligen intressant. Det skiljer ju väldigt lite mellan GSXR1100 och GSXR1000. Den äldre går ju t.o.m. snabbare i apex i några av kurvorna. I princip skiljer ju endast accelerationen mellan gammal och ny.
Liknande gäller för GPX600R/ZX-6R med skillnaden att där går den nyare lite fortare i kurvorna också.
 
sture skrev:
Här har ni fakta och skillnad på dagens och 90 talets hoj :)

Lite mer fakta.

Förvånadsvärt va bra gamla 1100R ändå stod sig mot R1000. Har själv haft en trimmad -92 1100R och den motorn skämdes defenitvit inte för sig, men att det skiljde så lite i kurvhastighet med en sån "buss" trodde jag inte?
 
2fast4hjo skrev:
Ja jävlar...du var det där undantaget. :lol (det var faktiskt pga det jag skrev "för det mesta" :rodnar ) . Kul att du bjöd upp på race. Rak fram hänger FZR:n med bra, det blev lite svårare när det det var slingriga vägar.

En av de få gångerna 2fast4some körde utan :tuttar bakpå...klart det gick åt :censored :rolleyes:

Vi kommer vara där. :tummenupp

Hehehe...inget att skämmas för...jag är ju bäst...ehhhrm :tungan

Ah gött, då lär vi ses :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top