Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är Skäggis!! Nu blir han glad när du sa att han var snabb2fast4hjo skrev:Har sett en FZR gå på Kinnekulle. Vem är det här på forumetSnabb var han i alla fall.
Allmänna bandagar dvs ingen tidstagning.
Eldstorm skrev:Med tanke på att Helmut Dähnes rekord på "ringen" (7.49) med en Honda RC30 (VFR750R) från -93 står sig än idag så har väl utvecklingen på motorcyklar inte varit alltför dramatisk de senaste 15 åren. (Hojen var väl äldre än -93, -88-91 (?))
Den var visserligen långt ifrån helt original, men ändå.....![]()
elwe skrev:Däcken är det som skiljer mest, men även vägegenskaperna.
Japsen var tidiga och duktiga på att lura fram hk ur sina motorer, bromsarna var väl ok med den tidens mått, med vägegenskaperna var bedrövliga!!
Ex: Jag körde den tidens Superbike för Flöter och när vi skulle köra ett 1-timmeslopp på Gelleråsen så hade jag dels en 650 Kawa med kanske 60-65 hk och en Z1R Det har hänt mycket med vägegenskaper, däck och bromsar sedan 70-talet, jag vet eftersom jag gjorde ett litet break mellan 1978 och 2003 ...![]()
Niklasinorr skrev:En snabb förare 1995, på en ny -95 Fireblade körde kanske 1.23 tider under tävling. Idag kör väldigt många förare på 1.20 tider och detta oavsett vad dom sitter på, inklusive Fireblades från -95. Dom snabbaste 600 förarna körde på tävling 2004 på 1.11-1.13 tider på Kemora. Det var i fjol flera stycken förare på gamla Fireblades från mitten av 90-talet som körde på 1.16 tider, vilket är mycket respektabelt. Återigen, jämförelsen haltar, hojen, ny eller gammal, betyder för lite för att spela någon matematisk roll i ekvationen...
...även om det är skoj att se att jag kör fortare än VM-åkarna gjorde på 60-taletDet vore schysst med en tidsmaskin så att man kunde tävla mot Agostini och grabbarna
![]()
elwe skrev:Nu glömmer du en sak ... DÄCKEN!!
Varför skulle det annars gå att köra fortare nu än för 10 år sedan med samma hoj?? 7 sek i "förarutveckling" på tio år?? Yeah, right.
Jodu, det hade varit kul att se dig på likvärdigt material tävlandes mot Agostini, Hailwood, Saarinen, Länsivuori, Read, Mamola, Cecotto, m fl ...
Rossi är idag suverän, men jag har många ggr undrat vad som hade hänt om han tävlat mot Mike Hailwood eller Jarno Saarinen .. DET hade varit kul att se![]()
Men hallå!!!2fast4hjo skrev:Jag har tillsammans med killen inte haft ngn äldre än en FZR 1000 -93 men det har hänt mycket på 10 år (bytte till en sv 03a efter denna)
FZR:n var det värsta man kunde köpa på "den tiden".
145 hk på en torrvikt på 214 kilo. Idag väger ju hojarna runt 165.
Vi toppade FZR:n som mest i 265. Nuvarande GSX R 1000 i 299 och den väger 169 och har 160 hk.![]()
Vart är utvecklingen på väg.
Vi (jag satt bakpå) racade mot dagens moderna R6r med "yaman" och för med mesta "vann" vi. FZR:n tycker jag fortfarande är grym på ett väldigt speciellt sätt.
![]()
Annat som skiljer dagens moderna hojar mot t ex FZR är att de faktiskt är bekvämare (i alla fall enligt sambon).FZR:n hade en väldigt skarp knävinkel och långt chassi och så det faktum att den är betydligt tungre.
FZR:n hade faktiskt Öhlins bakstötdämpare, ngt vi inte hade på varken sv 1000 eller nuvarande GSX R
Och visst går det att "baxa" dvs åka på bakhjulet med en FZR. Magnus Carlsson (stuntare) började sin karriär med just den modellen. Då min samboav att att han inte lyckades så provkörde Magnus hojen och drog upp den på 1,an 2:an och 3:an och sedan bodde praktiskt taget 2fast4some på det f d flygfältet och tränade baxningar en hel sommar med (till slut
) bra resultat.
Edit..fel siffror..rätt nu.
SuperSport skrev:Mina erfarenheter.
GSX1100E -82 ostrypt gick ca: 250
GSX1100R -86 ostrypt gick ca: 270
Nr:18 skrev:Den kurvan gjordes om i början på 70-talet, de tiderna är inte aktuella som banrekord. Nuvarande banrekord är 1,32 satt med 500cc tvitaktare i början på 90-talet.
Verkligen intressant. Det skiljer ju väldigt lite mellan GSXR1100 och GSXR1000. Den äldre går ju t.o.m. snabbare i apex i några av kurvorna. I princip skiljer ju endast accelerationen mellan gammal och ny.sture skrev:Här har ni fakta och skillnad på dagens och 90 talets hoj
Lite mer fakta.
sture skrev:Här har ni fakta och skillnad på dagens och 90 talets hoj
Lite mer fakta.
2fast4hjo skrev:Ja jävlar...du var det där undantaget.(det var faktiskt pga det jag skrev "för det mesta"
) . Kul att du bjöd upp på race. Rak fram hänger FZR:n med bra, det blev lite svårare när det det var slingriga vägar.
En av de få gångerna 2fast4some körde utanbakpå...klart det gick åt
![]()
![]()
Vi kommer vara där.![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |