Hur snål motorcykel hade man kunnat bygga?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Ser man på snåla koncept är det nästan alltid små citybilar med elmotorer. Sett gamla tävlingshojar med heltäckande kåpor av hela föraren. Med ett betydligt lägre vindmotstånd och en effektiv motor. 20hk kanske? Borde man inte kunna bygga ett extremt snålt pendlingsfordon då?

Är det efterfrågan som inte finns för ett sånt fordon?

Det är efterfrågan som saknas.

I måttliga hastigeter är en liten MC inte dum, men det urusla luftmotståndet i höga hastigheter tar sitt, var brytpunkten går vete tusan men i lagliga hastigheter är det nog inte allt för illa.

Men visst, en variator försedd pendlingsmoppe med en pytte-diesel skulle kunna bli snål, men vem fan vill köra en?

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Fucking bizzare.....

Min båge drar lika mycket som min bil i jämn motorvägsfart och då är det endå en +200 hk 2-tons dubbelturbo 4wd dieselsuvbil med plats för 5 pers med bagage :näsblod:gnissla

Last edited:
Min drar 0.3L/10km vid i snitt 90km/h och 0.45L/10km vid i snitt 120km/h, 50 hästkrafter.
Klarar 0-100km/h på 5.2 sek

Min Baotian BT125, numera 170cc, kommer undan med ett snitt på 0,23l/m vid konstant fullgaskörning. Det är helt okej, med tanke på vad man har den till!

Edit!
Haha, "med tanke på vad man har det till".... A, jag vettefan vad ajg menade. Men tycker det är billigt ändå :)

Last edited:
Med tanke på att vår bil (kombi, väldigt liten, men dock kombi) dragit 0,39(mil mellan Lindhagensplan och Norrköping..

Så borde det vara möjligt att få en hoj att gå under decilitern, om det nu var målet. Which it´s not.

Om målet är att komma ner så lågt som möjligt i bränsleförbrukning så är väl noll det minsta relevanta om inte hojen ska spotta upp olja. Å då är tramphoj väl det närmaste man kan komma?

EDIT: Jag tycker både min bil Saab 9005 2004 mina hojar, SV1000 2004 och min Thruxton 2005 drar bra med bränsle alla tre.

Last edited:
Om målet är att komma ner så lågt som möjligt i bränsleförbrukning så är väl noll det minsta relevanta om inte hojen ska spotta upp olja. Å då är tramphoj väl det närmaste man kan komma?

Eller elhoj. :fakta

Dagens direktinpsrutade variatormoppar är väldigt snåla och fick de bara kosta mer i inköp så man har råd med lite intelligentare sprut så skulle det gå att få ner förbrukningen ännu mer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT