Hur snål motorcykel hade man kunnat bygga?

Snålisar

Snålast för närvarande av bensinarna är nog Honda Inova 125 som är en fyrväxlad scooter med stora hjul den drar blandat 1.58l per 100km.
dvs.ca 0,15liter milen,i jämn hastighet något mindre.
En scooter är nog inte samma töntstämpel som när en vuxen karl kör en
såkallad sport 125.
Helförsäkring i Stockholm för en 30åring ca.1500 året

Jag tror att brytpunkten ligger på runt 0,5 liter per mil, allt under är lite så folk bryr sig inte i allmänhet om hur mycket mindre fordonet drar under 0,5 liter det vill säga om den verkligen drar 0,1 eller 0,33. Med dagens skenande soppapriser kommer vi troligen få se en ökad medvetenhet om ens fordon verkligen drar just 0,33 eller 0,1 liter per mil, dock måste nog soppapriserna upp en bra bit till.

Har man tekniken för att bygga en vettig elhoj med hyffsad räckvidd?
Som inte springer iväg alldelles i pris?

Som nöjesfordon tror jag väll inte på ideén, men till pendling? :va

tekniken finns och batterierna finns men tyvärr e de ingen som startar produktion i stor skala= dyra hojar

Jag köpte nyss en bruksbil som snittar 1.75 l/Mil, så det känns som att mc-milen kan få kosta lite dom med.

Bensinen är ändå så billig nu.

Jag köpte nyss en bruksbil som snittar 1.75 l/Mil, så det känns som att mc-milen kan få kosta lite dom med.

Bensinen är ändå så billig nu.

Hahha. Har skrattat några gånger när arbetskompisens Grand Cherokee V8 dricker 1.5-2.0 l/mil och min Octavia snittar 0.4l/mil. Det blir en märkbar summa på 100mil, men smakar det så kostar det :)

Bara att köpa. Finns redan i Sverige:
http://johansmc.se/Zero.htm

Lite synd på räckvidden bara. Hade den haft 30ish mils räckvidd hade jag definitivt köpt den. :) Alternativt om jag bott i sthlm så jag hade haft mer nytta av den än korta nöjesturer på eftermiddagen...

Jag vill verkligen ha en elhoj. :) Gillar ljudet som fan.

Kan inte till 100% svara för den vetenskapliga sanningshalten men jag har hört att en "naken" båges luftmotstånd blir större än för en sosse-container över 110 km/h.
Och för 3-400 mil/år (som väl är medelkörsträcka för mc) finns väl ingen som bryr sig - i jämförelse med alla andra kostnader är soppapriset en piss i Missisippi...

hur kan 1,58l per 100km bli 0,15 liter milen?

Snålast för närvarande av bensinarna är nog Honda Inova 125 som är en fyrväxlad scooter med stora hjul den drar blandat 1.58l per 100km.
dvs.ca 0,15liter milen,i jämn hastighet något mindre.
En scooter är nog inte samma töntstämpel som när en vuxen karl kör en
såkallad sport 125.
Helförsäkring i Stockholm för en 30åring ca.1500 året

fantastiskt. Den går på bara litiumbatterier och INGEN motor?!

http://electricmotorsport.com/

[YOUTUBE-ID]tF4IqRsJPj8[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
hehe. korrekt!

mer fantastiskt är ändå litiumbågen som INTE har någon motor...

"Motor, en maskin som utvinner rörelseenergi ur andra energiformer."

QUOTE=Adde-på-2-hjul;5362036]Ska man leka med värdesiffror bör man veta att korrekt avrundning till närmsta hundradel blir 0,16L/100km. Men vafan spelar det för roll egentligen...:tummenupp[/QUOTE]

Om målet är att komma ner så lågt som möjligt i bränsleförbrukning så är väl noll det minsta relevanta om inte hojen ska spotta upp olja. Å då är tramphoj väl det närmaste man kan komma?

EDIT: Jag tycker både min bil Saab 9005 2004 mina hojar, SV1000 2004 och min Thruxton 2005 drar bra med bränsle alla tre.

Tramphoj kräver också energi för att fungera, om man ska räkna ut all energi som krävs för att producera mat så är det en hel del!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti