Hur sluga e FB igentligen......??

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
funderar lite kring Fb o hur dom arbetar igentligen,,,
om dom kräver kvitto o det inte finns vad händer då igentligen.
dom ringer inte o frågar föregående ägare eller liknande.nån som vet hur det fungerar.

för inte behöver man visa kvitto väl.

(ärendet gäller tex stöld av hoj)

Eftersom du försäkrat via ett regnummer och ägandebevis, så borde ju bara FB kunna titta i sina listor vad ett beggat fordon av din sort kostar, och ge ersättning utifrån det.

spaceman skrev:
Eftersom du försäkrat via ett regnummer och ägandebevis, så borde ju bara FB kunna titta i sina listor vad ett beggat fordon av din sort kostar, och ge ersättning utifrån det.

så gjorde dom med mig när min hoj försvann....

FB: hej - jag har tittat på vad hojar av din typ kostar - du får 64.000 blir det bra ?

jag: ja tack.

två dagar senare hade jag 62.000 på kontot.... 2.000 lax i självrisk.

från stöld till utbetalning tog det 22 dagar...

tack IF, toppservice.

För det första förstår jag inte vad du menar.

Men på frågan om försäkringsbolag är sluga,så finns det bara ett svar ..JA

Du vet att det räcker med att dom bara misstänker att det är något fuffens i görningen för att dom(lagligt) kan hålla inne med ersättningen.

Om du ska försöka få ut pengar för stöld av hoj kräver nog försäkringsbolaget att du har så mycket koll på dina papper att du kan skicka en kopia på köpekontraktet, där priset står.

Om man köpt hoj utan kontrakt... förlåt att jag säger det... då är man puckad.

Om det gäller skador vid vurpa och du vill ha ersättning för det som är skadat så är det (oftast) enklare eftersom man kan besikta skadan.

Om det handlar om stöld så bör man nog ha kvitto på den svindyra ljuddämparen i titan om man vill ha ut pengar för den...

Webspy skrev:
så gjorde dom med mig när min hoj försvann....

FB: hej - jag har tittat på vad hojar av din typ kostar - du får 64.000 blir det bra ?

jag: ja tack.

två dagar senare hade jag 62.000 på kontot.... 2.000 lax i självrisk.

från stöld till utbetalning tog det 22 dagar...

tack IF, toppservice.

Hur tusan lyckades du med det?? Har för mig att ett fordon måste vara borta i minst 30 dagar innan man kan kräva ut full försäkring på denna. Men jag kan ha fel eller så hade du ett snällt försäkringsbolag.

Säg att man köpt en ny hoj till en bra bit under vad de vanligen säljs för - gjort en bra affär helt enkelt - skulle det innebära att man fick mindre pengar för den vid en eventuell stöld senare än om man köpt den till "normalpris"?

Borde inte ersättningen helt och hållet utgå ifrån marknadsvärdet och inte inköpspriset?

Värdet utgår från marknadspriset.

De har inte med att göra med vad du betalat för den, det som avgör är vad du skulle kunnat fått om du hade sålt den, se det så istället.

Hojen är ju bevisligen din, eftersom den är registrerad på dig och du även står som försäkringstagare.

//Anders.

stora frågan e då om jag visar ett kvitto på 22000 men den står i 30-35 på marknaden då får jag det iaf om allt går rätt till då.

Lime skrev:
Om du ska försöka få ut pengar för stöld av hoj kräver nog försäkringsbolaget att du har så mycket koll på dina papper att du kan skicka en kopia på köpekontraktet, där priset står.

Om man köpt hoj utan kontrakt... förlåt att jag säger det... då är man puckad.

Om det gäller skador vid vurpa och du vill ha ersättning för det som är skadat så är det (oftast) enklare eftersom man kan besikta skadan.

Om det handlar om stöld så bör man nog ha kvitto på den svindyra ljuddämparen i titan om man vill ha ut pengar för den...

jag menar att jag e rädd att dom tänker att det va ju inte mycket han betalt för den hojen(fick den jättebilligt)o beslutar att ge mig kontant ersättning bara på det jag betalt själv men hojen kostar 10000 mer idag än när jag köpte den hoppas ni förstår vad jag menar...så om man säger att kvitto ...det har jag inget så kan dom väl inget säga eller

JaDeM skrev:
funderar lite kring Fb o hur dom arbetar igentligen,,,
om dom kräver kvitto o det inte finns vad händer då igentligen.
dom ringer inte o frågar föregående ägare eller liknande.nån som vet hur det fungerar.

för inte behöver man visa kvitto väl.

(ärendet gäller tex stöld av hoj)

Det heter inte igentligen, det heter egentligen! :tungan
Kvitto eller ej spelar inte så stor roll, för kan du bara styrka med t ex kort att du ägt en viss pryl, så går de efter listpriser.

/X-up

Långa farbron skrev:
För det första förstår jag inte vad du menar.

Men på frågan om försäkringsbolag är sluga,så finns det bara ett svar ..JA

Du vet att det räcker med att dom bara misstänker att det är något fuffens i görningen för att dom(lagligt) kan hålla inne med ersättningen.

ja så pass vet ju alla,men jag försöker inte ljuga o säga att jag köpt den för nån annan summa utan jag vill bara inte att dom får ett kvitto av mig som det står typ 10000 mindre än vad den gör på marknaden o stirrar sig blind på det.

Va ni hänger upp er på kvitton och köpekontrakt.
Försäkringsbolaget skiter i hur mycket ni har gett för hojen. Dom betalar vad listpriset på den maskinen är, i bästa fall... ibland skambjuder dom men det händer även att folk har fått mycket mer än vad dom har köpt mc/bilen för.

Hgren skrev:
Va ni hänger upp er på kvitton och köpekontrakt.
Försäkringsbolaget skiter i hur mycket ni har gett för hojen. Dom betalar vad listpriset på den maskinen är, i bästa fall... ibland skambjuder dom men det händer även att folk har fått mycket mer än vad dom har köpt mc/bilen för.

det e ingen som HÄNGER upp sig på nåt.Det e bara så att man försöker lära sig nåt o för att göra det måste man väl ha all fakta eller??? rätta om jag har fel! :död

JaDeM skrev:
det e ingen som HÄNGER upp sig på nåt.Det e bara så att man försöker lära sig nåt o för att göra det måste man väl ha all fakta eller??? rätta om jag har fel! :död

Visar du dom kvittot kommer du inte få mer än det står på kvittot för den.

Men försöker du få ut ersättning för mer än själva hojen så är du chanslös utan kvitton och att det stämmer med stöldanmälan.

Tjoffe skrev:
Visar du dom kvittot kommer du inte få mer än det står på kvittot för den.

det e det jag osså menar.FB vill ju helst slippa o betala alls kan jag tänka mig o får dom se ett kvitto börjar dom säkert o förhala o ge skambud,hoppas det e bättre o hålla inne med kvitto o inte ge dom den möjligheten för då kanske man e inne i juni/juli månad innan man förhandlat fram en lösning/ersättning.

men vad vet jag egentligen ?? :yoparty

Ninjaboy skrev:
Men försöker du få ut ersättning för mer än själva hojen så är du chanslös utan kvitton och att det stämmer med stöldanmälan.

jag vill inte ha nånting ut över värdet på själva hojen o det har dom lista till ju så jag låter dom kasta första budet o hakar på sen........håll tummarna även om det först e om 2 veckor ca som ärendet kommer upp.

dessa 30 dagar e jobbiga :huvet :huvet :huvet

Vad har du för FB?
If... Är som nämnts ovan, generösa.

Andra försäkringsbolag har inhyrda skadereglerare, dessa är bara intresserade av att spara pengar åt försäkringsbolaget för att de ska bli inhyrda igen.

Lycka till.

//Anders.

Min hoj värderades till 25. Jag skickade in kvitto på att jag köpt den för 14. Inga problem, allt betalades ut.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park