Hur sluga e FB igentligen......??

Grundregeln är väll att inte ta de första buden som ofta skrämmande låga.
De lever på att MC ägaren är desperat och behöver pengar till ny cykel.
Själv hade jag fördelen av att kunna köpa en ny cykel redan första månaden efter stölden.
Sen kunde jag bara avvakta tills de gav mig rätt pengar.

Verkar som att skadereglerare jobbar på provision.
De får en summa av FB och lyckas de pressa priset mer så får de större delen av det överskjutande beloppet.

Det tog mig 1 år och några månader innan jag fick ut en skälig summa av FB.

Då hade två oberoende värderingsmän sagt sitt.
En som FB tillkallat som gick på deras linje "oberoende"
Och en som jag tagit in som var oberoende på riktigt.

zykl0n skrev:
Själv hade jag fördelen av att kunna köpa en ny cykel redan första månaden efter stölden.

De får en summa av FB och lyckas de pressa priset mer så får de större delen av det överskjutande beloppet.

Det har väl diskuterats i tidigare trådar att en del bolag inte ger ut ersättning om man inte köper en hpj för pengarna? Så då skulle det vara mindre bra att redan ha köpt en och vara tvungen att köpa en till för att få pengar..., Alternativt köpa samma hoj igen med en mellanlandning av ägarbevist hos en kompis.

/Urban

:corn :corn :corn :corn

Vilka sköna spekulationer!!!! :tummenupp

Last edited:
zykl0n skrev:

Jepp, det är grundregeln! Har fått två äckligt skamliga bud (20-25.000 under värdet) som jag tackat nej till. Den "oberoende" värderingsmannen som jag haft tog fem månader på sig och lyckades ändå inte göra nån vidare värdering tycker jag så nu blir det riktig tvist! Skit bara att det ska ta sån förbannad tid med sånt här... :huvet

del av anledningen såg jag på efterlyst igår, det var att en jevla massa kriminella gäng från öststaterna kommer hit o snor fordon o reggar om dom o smugglar iväg dom så dom aldrig går att spåra igen, enbart dom bilar som allri hittas kostar försäkringsbolaget 200 miljoner om året

dom vanligaste bilar som inte hittas va BMW, Mercedez och Audi

känns lite som alla som har kontakt me fb drabbas av detta

sir Urban skrev:
Det har väl diskuterats i tidigare trådar att en del bolag inte ger ut ersättning om man inte köper en hpj för pengarna? Så då skulle det vara mindre bra att redan ha köpt en och vara tvungen att köpa en till för att få pengar..., Alternativt köpa samma hoj igen med en mellanlandning av ägarbevist hos en kompis.

/Urban

Jo endel bolag gör så, och inte bara då det gäller fordon, helt enkelt för att du inte ska elda skiten bara för att slippa sälja den.
Men om du köpt en cykel och förklarar att du inte kunde vänta, och visar ett kvitto på att den är köpt efter att du anmält den förra stulen, så kan jag inte tänka mig att FB har några invändningar.

Sen kan jag heller inte tänka mig att FB kräver kvitto, eftersom hojen är registrerad på dig, och därmed bevisligen i din ägo, och vad du köpt den för är ju skit samma. Du kan ju ha rustat upp en gammal härk eller kört en ny cykel trasig, så det är listor som gäller.

tack för alla svar det blir nog kanon när allt falller på plats.. :yoparty

Hgren skrev:
Va ni hänger upp er på kvitton och köpekontrakt.
Försäkringsbolaget skiter i hur mycket ni har gett för hojen. Dom betalar vad listpriset på den maskinen är, i bästa fall... ibland skambjuder dom men det händer även att folk har fått mycket mer än vad dom har köpt mc/bilen för.

Har du en hoj som du har betalat ca 10k över listpris och har kvitto på det så betalar de ut det som står på ditt kvitto. Om du itne är dum nog att säga "näe, jag gav nog lite överpris, det kan stämma" istället för "det var ett extremt fint exemplar och jag hade lite extrautrustning på som det ej fanns kvitto på" tex.

Dee_cati skrev:
Har du en hoj som du har betalat ca 10k över listpris och har kvitto på det så betalar de ut det som står på ditt kvitto. Om du itne är dum nog att säga "näe, jag gav nog lite överpris, det kan stämma" istället för "det var ett extremt fint exemplar och jag hade lite extrautrustning på som det ej fanns kvitto på" tex.

Då gäller det att du verkligen kan visa att den är värd överpriset. Har du gjort en dålig affär är det inget du får betalt för. Principen är att du skall kunna handla en motsvarande bil/motorcykel för pengarna du får.

Sedan är det ju svårare att värdera ett fordon ju färre som finns i landet av motsvarande modell. Därför som priserna kan bli lite konstiga i vissa fall

sir Urban skrev:

/Urban

Poängen är ju att slippa försäkringsbedrägerier för att få ut pengar.
Jag hade ju köpt en cykel så det vara bara att visa regbeviset på den.

Min CBR blev stulen på våren och jag var inte så sugen på att vänta på FB.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park