Hur skickar man sms billigast?

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Har ett telia kontantkort (gsm) och vill skicka sms så billigt som det går med den.
Kan man skicka sms gratis eller billigare via datorn istället?
Har hört att man kan skicka via gprs istället för gsm och då få lägre kostnad. Någon som har koll på det här?
Andra förslag?

Vill gärna kunna skicka meddelande till utlandet utan att bli rånad. :mobilnerd
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
ok, måste båda mobilerna vara inställda på gprs?
Hur mycket kan de kosta för ett vanlig sms med 128 tecken?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nä med vilken metod smsdatat når nätet från mobilen spelar ingen roll - mottagaren tar emot smset på sitt sätt.

Priset blir lite svårare räkna ut men detta kommer att variera , vilket abbonemang och vilka data avgifter du har, hur långa smsen är.

Skickar du mycket korta sms och har låg datatrafiklavgift så kan det ju bli billigare än att skicka mot fast avgift per sms.
 

Dark_Messenger

Guest
Har du telia så skaffa SMS till alla som tilläggstjänst. Då skickar du gratis SMS för 99kr/mån. Nåja - 5000 st som max tror jag det är. Kanske inte funkar utomlands dock??
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Nä med vilken metod smsdatat når nätet från mobilen spelar ingen roll - mottagaren tar emot smset på sitt sätt.

Priset blir lite svårare räkna ut men detta kommer att variera , vilket abbonemang och vilka data avgifter du har, hur långa smsen är.

Skickar du mycket korta sms och har låg datatrafiklavgift så kan det ju bli billigare än att skicka mot fast avgift per sms.

Får kolla upp priset lite mer, men med mitt kontantkort och fast avgift på sms tror jag att det ligger på 1 kr för 128 tecken inom Sverige. För längre sms utomlands vågar jag inte kolla... :näsblod tack för infot.

Har du telia så skaffa SMS till alla som tilläggstjänst. Då skickar du gratis SMS för 99kr/mån. Nåja - 5000 st som max tror jag det är. Kanske inte funkar utomlands dock??


Gillar inte fasta avgifter... men ska kolla upp det. Tack!
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Ursäkta en okunnig fråga men kan man inte skicka 160 tecken i ett sms? dessutom verkar nya telefoner kunna skicka bra mycket längre SMS... Tanten kan skriva 3000 tecken i sina nokia och det är fortfarande bara 1 sms..
Och näe, det är inte mms... Har kollat..
 

Dark_Messenger

Guest
Ursäkta en okunnig fråga men kan man inte skicka 160 tecken i ett sms? dessutom verkar nya telefoner kunna skicka bra mycket längre SMS... Tanten kan skriva 3000 tecken i sina nokia och det är fortfarande bara 1 sms..
Och näe, det är inte mms... Har kollat..

Alla telefoner sedan 1970 ungefär har kunnat länka ihop flera sms så hon skriver nog inte ett SMS med 3000 tecken utan snarare 15 som är ihoplänkade. :)
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ursäkta en okunnig fråga men kan man inte skicka 160 tecken i ett sms? dessutom verkar nya telefoner kunna skicka bra mycket längre SMS... Tanten kan skriva 3000 tecken i sina nokia och det är fortfarande bara 1 sms..
Och näe, det är inte mms... Har kollat..


Hade för mig att det är 128 tecken, men du kanske har rätt med 160. När jag skickar ett på typ 200 tecken så får jag tillbaka en "statusrapport" på två sms... Så de tar väl betalt för två misstänker jag.
 

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
http://www.smsutopia.com/ är rätt okej har jag för mig.. Får reklam-sms från dem nån gång ibland där de gratis fyller på med 300 sms. Räcker ju en stund iallafall.. Tror dock det kommer en reklamrad längst ner i SMS't..
Nu betalar mitt jobb telefonutgifterna så jag använder inte tjänsten längre.
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Skickar du till svenskt nummer i utlandet är ju priset detsamma för dig. Om inte annat så ska man ju kunna skicka och ta emot mail med telefonen rätt enkelt för endast lite datatrafikavgift. Har dock ej testat själv.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Utlands sms ingår inte i dom gratisförbetalda smsen man har. Jag har bittert erfarit detta :p skaffa inte ett fast prsi om du skall messa utomlands..det kommer stå dig dyrt!
Tycker att Tele2 har schyssta priser. Messar ganska friskt till Irland och har överkomliga telefonräkningar.
Det brukar gå att logga in på företagets sida och där finns ett antal gratis sms man kan använda varje månad och för mig har det fungerat att skicka utomlands. Do it.

Måste sprida ordet om rebtel till er alla. Man hookar upp sina mobilnummer och sedan ringer man till polare världen runt mobil till mobil fast för lokasamtaltaxa. Det är skiten!!!! www.rebtel.com

Man måste inte lägag in en pott med pengar..det är gratis att använda "lokalsamtaltaxan". Om man sen vill, kan man ha en pott o få det ännu billigare vad jag vet.
Funkar asbra iaf!
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Halebop har ju gratis sms, där står det "Skickade från Sverige". Skickar ofta utomlands och aldrig blivit debiterad något extra!
 

_teSSan_

Guest
Skaffa Halebop! :tummenupp
Ringer över Telias nät så man har alltid mottagning, fyll på med 200/månad så smsar du gratis i 30 dagar (3000 sms), ringer gratis inom Halebop och för 59 öre/minut till alla andra. Du kan ta med ditt telefonnummer så slipper du byta. :)

Borde gälla alla sms då det står på hemsidan att det gäller sms skickade från Sverige.

http://www.halebop.se/kontantkort/skaffa_kontantkort/
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Tänkte också säga halebop, dock är det nog 300 kronor som gäller nu för 3000 sms, de trehundra kronorna kan du ringa för.

kanoners!
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Tänkte också säga halebop, dock är det nog 300 kronor som gäller nu för 3000 sms, de trehundra kronorna kan du ringa för.

kanoners!

Fortfarande 200, dom har ändat erbjudande så alla som skaffar det nu får det automatisk.
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Gillar inte fasta avgifter... men ska kolla upp det. Tack!


Jag har telia kontantkort och använder SMS TILL ALLA och man kan beställa tjänsten en gång per månad. Alltså, du köper 5000 sms för 99 kr. Sedan efter en månad så går de fria sms ut. Om man vill så köper man 5000 nya elle så skiter man i det. Fungerar perfekt för mig.:)

www.telia.se/smstillalla
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top