Hur skall vi agera för att få ordning på "LJUDET"!

  • Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Hur skall tävlingsarrangörerna agera på kommande tävlingar 2009


  • Antal röstningar
    0
Okej!

Och enligt dessa kartor har Svemo kommit fram till att om man begränsar ljudet till 95 dB vid förbipassering så kommer alla banor att klara sig, oavsett om det är en tvåtaktare eller fyrtaktare?

Vill bara försöka förstå vad Svemo grundar sin regel på :)

SVEMO har nog fått påtryckningar utifrån från tex någon förare eller liknande. Så inget större tänk från SVEMO´s sida om jag spekulerar hej villt..

Ljudet hos grannarna är nog snarare baserat på att klara andra typer av racing med. Tex STCC har 110db/A gräns och dom kör ju flera gg race och träningar på en hel del utav våra banor.
 
Har du lust att utveckla?

Säg att du vill ha högre kåpglas i STK600, ta bort kedjeskydd, ha quickshifter, kitkylare eller vad du vill och du har stor chans att få det. Ungefär så funkar det här hemma med regler. Du har väll följt med i flera sådanna trådar om regler i vårat land?
 
flykay76 skrev:
Ska du inte va och passa på frugan och lillen!?

Så det kom en liten svamp till slut! Vad blev det?
Grattis Macke :tummenupp

Japp, det blev en liten grabb till slut, efter lite kämpande...

Ligger och kollar på dom två nu, när dom ligger som klubbade sälar i sängen och sover.... :D

handhållen mätning under tävlingen eftersom LMS "fasta" mikrofon endast är till för miljökravsmätningar än så länge.

//håkan

Ok, det kan ju förklara dom varierande resultaten mellan lördag och söndag, och även mellan Sviestad och Anderstorp. Men inte mellan dom två olika tillfällen som jag åkte på Anderstorp.

Jag tycker att steg 1 borde bara att få fram en konsekvent och vetenskapligt utprovad mätmetod som ger exakt samma resultat på samtliga banor med samma hoj, under samma väderförhållanden och temperaturer. Endast då kan man vara helt säker på vad exakt man mäter upp för resultat....

Till Stefan:
Nästa gång jag är nere på Anderstorp så skulle jag väldigt gärna får en demonstration eller genomgång på mätningarna och utrustningen. Det vore riktigt roligt att få veta hur det går till, så kanske man kan få en större förståelse för varför det blir som det blir, och kanske en större tolerans när man själv "drabbas"....
 
Last edited:
Säg att du vill ha högre kåpglas i STK600, ta bort kedjeskydd, ha quickshifter, kitkylare eller vad du vill och du har stor chans att få det. Ungefär så funkar det här hemma med regler. Du har väll följt med i flera sådanna trådar om regler i vårat land?
Jo, det där känner jag till, tänkte mer på vad någon förare skulle vinna på att försöka få ner ljudnivån, eller jag kanske missförstod ditt inlägg?
 
hur svårt kan de vara å kräva original system på alla hojjar.. om alla åker original har alla gjort något för ljudnivån samt att de är lika för alla
 
hur svårt kan de vara å kräva original system på alla hojjar.. om alla åker original har alla gjort något för ljudnivån samt att de är lika för alla

Mina "orginalsystem" var godkända för 113db/A då det är en GP hoj. Så jag skulle nog undvika dom tror jag..

Men jag förstår din synpunkt att ha tystare system på träningar. Tror största problemet inte är själva ljudnivån utan att grannarna upplever det som att det alltid är ett evigt oljud/surrande ifrån anläggningarna. Dvs all annan körning än just bara på våra race.

För annars tycker jag att hur svårt kan det vara att följa dom uppsatta reglerna från högre instanserna som UEM och FIM som dom satt som gräns för race.
 
Last edited:
Efter att ha åkt på en hel del banträffar med bil, så finns det de som kör med helt öppna blås på porsche GT2/GT3, lambo's etc som väsnas satan på en del av de banor vi pratar om.
Det känns som banägarna inte riktigt alltid är medvetna om detta på dessa hyrdagar..
Såklart att grannarna då till slut ledsnar.
Men det finns kanske ingen enkel rättvis lösning på problemet heller, eftersom alla banor tyvärr inte har samma förutsättningar heller.
 
Det är likadant på LMS, när banan hyrs ut kommersiellt verkar det få bullra hur mycket som helst. Det är det som är fint med nya anläggningen som loggar allt, då får vi svart på vitt vilka som bullrar hur mycket och när. Jag har alltid trott att grannarna stör sig på mängden buller som produceras, jag menar crossen kör 6-7 dagar i veckan och banan hyrs ofta ut, att det är RR med 3 timmar på tisdagarna under sommaren som orsakar hela problemet tror jag inte på.
 
SVEMO har nog fått påtryckningar utifrån från tex någon förare eller liknande. Så inget större tänk från SVEMO´s sida om jag spekulerar hej villt..

Ljudet hos grannarna är nog snarare baserat på att klara andra typer av racing med. Tex STCC har 110db/A gräns och dom kör ju flera gg race och träningar på en hel del utav våra banor.

Jo, det finns ett större tänk. Svemo har haft ett helt gäng möten i frågan, det är ingen förare som tryckt på för att få lägre nivå.

Mina "orginalsystem" var godkända för 113db/A då det är en GP hoj. Så jag skulle nog undvika dom tror jag..

Men jag förstår din synpunkt att ha tystare system på träningar. Tror största problemet inte är själva ljudnivån utan att grannarna upplever det som att det alltid är ett evigt oljud/surrande ifrån anläggningarna. Dvs all annan körning än just bara på våra race.

För annars tycker jag att hur svårt kan det vara att följa dom uppsatta reglerna från högre instanserna som UEM och FIM som dom satt som gräns för race.

Nu är du ute på bärtur.
Det är inte alls alla andras ljud som är problemet. Med den strutstaktiken kommer vi aldrig fram till en lösning.

Orsaken till att man inte följer de av UEM och FIM uppsatta regelverken i denna frågan är att det helt enkelt inte går ihop med NFS 2004:16, som är vår "bibel" ifråga om ljudemissioner. Är det svårt att förstå det?
 
Last edited:
Vi kan diskutera det här hur länge som helst, det kommer aldrig att komma någon lösning förrän Svemo, med torrt på fötterna, sätter ned foten och säger att det är dessa regler som gäller. Det i kombination med en tävlingsledning som vågar följa reglemenetet och vi har en chans att få fortsätta.

Att sitta och diskutera hur mycket just min, 6-cylindriga 3-taktare, låter hos grannen är helt ohållbart eftersom det inte är mätbart.

Ni som har problem med att ni låter för mycket, bearbeta Svemo och försök att få dem att ändra sig, eller gilla läget och välja att fixa ert ljud, eller låt bli att köra.
 
Att sitta och diskutera hur mycket just min, 6-cylindriga 3-taktare, låter hos grannen är helt ohållbart eftersom det inte är mätbart.

Det är ju iofs mätbart..

Själv bor jag i ett hus där det mäts upp 85db mot fasaden från järnvägen/bangården i solna, vilket inte är särskilt roligt alls. Där fick man byggtillstånd för att tanken var att ett nytt kontorshus skulle agera ljudvall, men sen byggdes aldrig kontorshuset.
Men det är nog dags att flytta ;)
 
Om det nu är så att olika cc/takter låter olika långt, varför inte ha olika gränser i förbifart. 250 kanske kan ha 98 (och då borde dom flesta klara sig) 600:95 och 1000:96 eller dyl. Detta borde ju lösa problemet utan att halva klasser behöver strykas eller att en klass missgynnas pga antal takter.

björn
 
Om det nu är så att olika cc/takter låter olika långt, varför inte ha olika gränser i förbifart. 250 kanske kan ha 98 (och då borde dom flesta klara sig) 600:95 och 1000:96 eller dyl. Detta borde ju lösa problemet utan att halva klasser behöver strykas eller att en klass missgynnas pga antal takter.

björn

+1
Verkar klart vettigast, men samtidigt måste det ju funka mot grannarna, eller gränsen som man mäter mot.
 
Jo, det finns ett större tänk. Svemo har haft ett helt gäng möten i frågan, det är ingen förare som tryckt på för att få lägre nivå.

Nu är du ute på bärtur.
Det är inte alls alla andras ljud som är problemet. Med den strutstaktiken kommer vi aldrig fram till en lösning.

Orsaken till att man inte följer de av UEM och FIM uppsatta regelverken i denna frågan är att det helt enkelt inte går ihop med NFS 2004:16, som är vår "bibel" ifråga om ljudemissioner. Är det svårt att förstå det?

Vet att någon från Sverige vid flertalet möten med UEM eller FIM försökte ta upp frågan om ljudnivåer men fick avslag 3-4gg på frågan. Men till slut fick fram att man skulle ta fram ett förslag till att man skulle kolla på det. Så jag vet att det iaf inte är en nu aktiv förare. Har hört namnet och jag känner säkert honnom med. Men glömt namnet nu. Vet inte varför man tyckte att det inte var något att lyssna på. Har tex RR lägre gränser än flera övriga motorsporter?

Att jag är ute på bärtur är bara för att det är enda sättet att på detta forum bli bemött med svar. Annars får man inga svar. :) Man måste tydligen dra ut saker till sin ytterligheter. Tex kan jag köra med en elmotorcykel nästa race men hur mycket sänker det STCC´s 110db/A. Andras ljud är visst då ett problem. Sandstream skulle kalla det realistpesimistisk. Det betyder inte att mitt eget ljud inte skulle vara ett problem. Då har du läst fel. Mitt ljud är mitt och andras problem likaväl som andras ljud också är mitt problem. Annars hade inte mitt ljud varit ditt problem heller, eller?

Naturvårdsverkets "bibel" är ju bara en samling råd med en massa undantag för tex tävlingar mm. Den går perfekt in i vilken regel som helst från UEM och FIM då det var just en tävling vi sysselsatte oss med. Vi hade en gräns satt som vi var 10db/A under på Anderstorp. Vi borde fått medaljer till alla förare och funktionärer som såg till att vi fick sådana resultat.
 
Naturvårdsverkets "bibel" är ju bara en samling råd med en massa undantag för tex tävlingar mm. Den går perfekt in i vilken regel som helst från UEM och FIM då det var just en tävling vi sysselsatte oss med. Vi hade en gräns satt som vi var 10db/A under på Anderstorp. Vi borde fått medaljer till alla förare och funktionärer som såg till att vi fick sådana resultat.

Jo, det är "bara" råd, problemet är att dessa råd har Länsstyrelserna runt om i landet accepterat och tillämpar som om det vore lag. Dessa undantag är såna undantag som vi kan få en eller 2 gånger per säsong. Ska man driva en motorbana med endast ett par tävlingar per år så blir det konkurs fortare än du anar.

Är det möjligtvis så att vi ska ordna ett seminarie om ämnet på Anderstorp? Vi har haft ett antal såna redan, där folk som vet vad dom snackar om presenterar de senaste rönen om ljudmätning. Isåfall ska det vara med fokus på hur förare kan lösa sina problem. Ska jag se om det är möjligt?
 
..

Är det möjligtvis så att vi ska ordna ett seminarie om ämnet på Anderstorp? Vi har haft ett antal såna redan, där folk som vet vad dom snackar om presenterar de senaste rönen om ljudmätning. Isåfall ska det vara med fokus på hur förare kan lösa sina problem. Ska jag se om det är möjligt?

Ingen dum ide! Ett konstruktivt förslag som kan leda nånstans. Fler sånna tack! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top