Hur skall det kännas när man försöker maxa hojen?

Maxa inte hojen. Maxa dig själv... Annars går det bara åt hel***e... När du sen en dag ska maxa dig själv men hojen slutar öka innan du maxat är det bara att trimma eller skaffa nytt... (Allt detta ska ju såklart ske på bana... Inte ut och maxa något i trafik...)
 
som många redan skrivet är det bra att du sätter gränsen själv och inte låter cykeln och andras erfarenheter/filmer styra över när du skall slå av på gasen.

"tyvärr" kommer du vänja dig vid farten och då går det fortare kan jag lova.
(minns första året med hoj, då var hastighetsskyltarna en rekomendation man inte överskred)
En äldre hoj är ju förövrigt "besvärligare" att köra fort med än en nyare, det blåser, skakar, dånar o.s.v. Å andra sidan behöver man inte köra så fort för att få en körupplevelse.
 
Hojen har ju stor betydelse.
Att macka ur min gamla cb1100 från 83 i 230 knut är så spännade så det skulle jag knappt våga idag.
På min zzr1100 var ju samma fart rätt lungt.
 
pidda skrev:
Jag har en Honda VFR750F -88 och kört hoj ca 1 år. D.v.s. mina erfarenheter av mc-körning är inget att skryta med och hojen går som fan.

Jag har såklart gasat på så mycket jag vågar och kommit upp till 180, sen vågar jag inte mer. Tycker det känns obehagligt men det skall det kanske göra?

Efter 150 km/h känner jag att jag börjar förlora kontrollen. Alltså - det känns som jag bara åker med av bara farten. I 170 km/h känns det som det går som fan. Och i 180 vågar jag inte mer.

Jag har sett filmer där det gasas på i 300 knyck. Helt ofattbart för mig. Inbillar mig att hojen skulle ramla i bitar om jag ens försökte.

Vad har ni för erfarenhet av att maxa er cykel?
Är det bara att gasa och se vad som händer ( :kocko )

OBS! Jag har ingen ambition att vurpa. Än mindre slå ihjäl mig.

Nej, det är inte bara att gasa å se vad som händer, det är dom som sysslar med sånt som man får läsa om i tidningarna sen. Dom som helt enkelt inte vet vad dom sysslar med. Att köra motorcykel handlar väl inte om vem som vågar mest, utan vem som har bästa kontrollen över det han sysslar med. Så innan du gasar på och 'ser vad som händer' så vore det kanske bättre att lära känna hojen, kör i dit eget tempo och vad som känns rätt för DIG. Skit i vad alla andra gör och säger! Det det sist å slutligen handlar om är DIG! DITT liv och DIN motorcykel, DITT intresse, DINA pengar! För jag antar att dom flesta kör motorcykel för att dom själva tycker det är kul å inte för att försöka imponera på nån. Då får andra skryta hur mycket dom vill med 300 knyck med knäskrap, wheelies i 250 etc etc..... Huvudsaken är att man trivs! :fakta
 
Ja, ta de lungt o fint o lär känna hojen. Börja köra snabbare på vägar du känner till.

Att maxa ur den hoj på allmän väg kan aldrig va säkert, vilt o hål i vägen etc som man inte kan förutspå. Men det är lite svårt att hålla sig så att säga.. :)
 
Med min 92:a känns det hur lugnt som helst när man kommer dit hojen inte orkar mer. Låg och höll stumt c:a 3 mil, helt odramatiskt. Hade bestämt mig för att kolla hur fort den gick, har läst i olika papper att den skulle fixa 245 för tolv år sedan, kul att se hur mycket tidens tand sänkt toppfarten, att jag väger 108kg spelar väl ingen roll :va

Detta skedde givetvis på en högfartsoval nånstans där inga andra bilar och trafikanter befann sig :rolleyes:

Mäktade med 240 på mätaren, kanske lite motvind vad vet jag :tungan

På en oval...
 
Så tyckte jag med från början, med gamla hojjen vågade jag bara upp i 150 knyck(dock en offroad)

Med nuvarande hoj hade jag också spärrar i början, när jag köpte den så tyckte jag att den var riktigt ruggig i acc och vrid, hade länge en mental "spärr" vid 200 km, men en dag när jag körde en motorväg med mycket lite trafik, mycket bra översikt framöver så vred jag upp i 220 km, och jag tycker med det är riktigt ruggigt fort, när det går i det där farterna så är det nog inte många (Nästan ingen)som har full kontroll. bara tänka sig vad som händer om ett rådjur älg korsar vägen, eller bil som gör tokig manöver, då är man mer passagerare än förare...men o andra sidan, så ligger man inte långa stunder, jag vrider upp i fart och slår av.

Det är bara nyttigt för hälsan att ha självbevarelsedrift!
 
pidda skrev:
JEfter 150 km/h känner jag att jag börjar förlora kontrollen. Alltså - det känns som jag bara åker med av bara farten. I 170 km/h känns det som det går som fan. Och i 180 vågar jag inte mer.
...
OBS! Jag har ingen ambition att vurpa. Än mindre slå ihjäl mig.
Kör inte fortare då!!!
Eftersom du inte vill köra ihjäl dig så stannar du så klart när farbror blå kommer - och därmed finns inget behov av att köra fortare än 150 km/h på vanlig väg.
Redan i 150 km/h finns stor risk att du kör ihjäl dig om du får framhjulspunka / kör över en grävling eller liknande.

Vill du köra fort - ta ut hojen på bana och lär dig köra. Om du kraschar på bana har du mycket stora chanser att överleva då det finns breda avåkningssoner.
 
Pidda! Ta det lungt, farten kommer fortare än du anar... Kör som du har förstånd till och vågar stå för, vissa andra av oss bara kör...
Håller med Mattias, du är begåvad med något det sägs jag saknar! :rolleyes:

Fredrik :kocko
 
pidda skrev:
Jag har en Honda VFR750F -88 och kört hoj ca 1 år. D.v.s. mina erfarenheter av mc-körning är inget att skryta med och hojen går som fan.

Jag har såklart gasat på så mycket jag vågar och kommit upp till 180, sen vågar jag inte mer. Tycker det känns obehagligt men det skall det kanske göra?

Efter 150 km/h känner jag att jag börjar förlora kontrollen. Alltså - det känns som jag bara åker med av bara farten. I 170 km/h känns det som det går som fan. Och i 180 vågar jag inte mer.

Jag har sett filmer där det gasas på i 300 knyck. Helt ofattbart för mig. Inbillar mig att hojen skulle ramla i bitar om jag ens försökte.

Vad har ni för erfarenhet av att maxa er cykel?
Är det bara att gasa och se vad som händer ( :kocko )

OBS! Jag har ingen ambition att vurpa. Än mindre slå ihjäl mig.


Att tyda utav din sista mening...varför?? varför?? varför SKALL du pressa något så hårt som du varken vill eller har kontroll över?? Detta sägs i all välmening.
 
Mattias skrev:
Det du lider av kallas självbevarelsedrift. Var glad för den.

Hoho, finns det något sådant också? :7peta

Men som sagt. Tycker du att du känner dig osäker i 180, kör då inte fortare.

Hastighet är nåt som kommer när man är mogen för det. Pressar man fram det, hamnar man bara i diket.

å andra sidan, varför ska man ligga och maxa hojen när det finns kurviga vägar? :tomten
 
Fortsatt at kjøra med huvudet!, har haft kawan i 230 km/t matar fart och då va jag lite Brrrrrrrrr men 200 va lungt men då har ju jag en lite nyare hoj an du.
 
Har knappt kört min Ducce men har redan märkt stor skillnad på den och Hondan i farter runt 150km/h. Jag förstår nu vad alla snackade om när de sa att Ducatin skulle upp i hastighet för att komma till sin rätt.

Vi får väl se till våren, när jag tar ut hojen, om Ducatins prestanda gör att jag gasar mer. Känner jag mig säkrare på Duccen så blir det säkert bana.

Men en sak är säker, jag tänker inte ta på mig träfracken!
(Inte vurpa iheller för den delen. MC-åkning är för roligt för att gå gipsad hela sommaren).
 
de beror mycke på hojen min tl1000s som ja hade började det kännas konstigt vid 230 sen vid 270 kände jag at jag ville inge mer men drog på ti 280 sen släppte jag.

med min cbr som jag har nu så känns ovanstående lite före dessa farter. på min motard känns 140 mycke :)
 
Mycket som spelar in hur farten upplevs, bla löst sittande kläder, för stort skinnställ, för stor hjälm, mao allt som sitter löst fladdrar och rycker mer än man tror i höga farter. Väl sittande skinnställ och hjälm (ingen tröja el liknande över stället) och kryp ner ordentligt bakom kåpglaset så ska du se att upplevelsen blir mindre våldsam.

Tat lungt bara.. :tummenupp
 
Ska man nödvändigtvis prova på landsväg så hitta inte bara en raka utan en BRA raka också. Bred och långt till skogen och fin å slät.

Förövrigt så är fart farligt på så sätt att man blir van. Jag körde iofs med bil men jag ökade å ökade hastigheten tills jag låg uppåt dubbla hastighetsbegränsningen stundtals. Snart förstod jag vafan jag sysslade med och försökte sänka tempot. "20km/h för fort borde jag ju kunna börja med". Gissa vad? Körde så i två dagar och sen var jag tillbaka på samma hastighet igen, det gick inte skärpa sig, man kände sig som en tröska... Tur som jag hade slutade jag i en rondell i regnet och insåg hur jävulskt lätt det egentligen är att tabba sig och hur låg fart som räcker till för att skada sig rejält. 13oookr fattigare var väl ett billigt pris för vad man skulle kunnat få betala...

Omogen historia, jag vet, men såhär var det för mig och det kanske kan hjälpa andra från att hamna i samma sits. Lika bra att aldrig börja köra fort, iaf under längre sträckor. (på landsväg dvs)

Förövrigt "bytte" jag till husan av samma anledning. Även om man tror det så kan man inte hantera varrenda situation och man har betydligt större chans att ställa till det på en R-hoj.
*Edit, det låter lite fel att säga så, som att man inte kan kontrollera sig. Men tänk efter, har du alltid "full kontroll" på din R-hoj? Jag känner då att jag har bättre kontroll när jag inte tycker det är roligt att köra fortare än 150.

Moraltjärring javisst. 19år densamme.
 
Last edited:
jag kommer ihåg kännslan jag fick första gången jag testa min hoj (inte så länge sedan (våras)) typ första axet 1,an-Herrejävlar vad det går- 2,an-5000rpm fan bättre än så här kan det inte gå- 2,an 8000rpm- gulp det kunde det!. o dum blir man ganska fort på den för typ 110 på motorvägen känns som det står stilla!! o över 150 e obekvämt så jag brukar inte ligga över det änndå.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top