Hur skall det kännas när man försöker maxa hojen?

Allt är egentligen redan sagt men... Ett litet tips till dig som startade tråden:

Du började tråden med att skriva att det kunde bli otäckt i farter över 150. Jag tror att medvetet öva på kurviga vägar i lägre farter leder fram till att det där med att köra fort rakt fram inte blir otäckt utan bara spännande. Så är det i alla fall för mig. Och... som någon skrev - man vänjer sig successivt vid högre farter. Skräm inte skiten ur dig genom att ge järnet när du egentligen inte vill (eller tycker det är otäckt). Ha tålamod så kommer det av sig självt.

Jag är återfallsknutte. Jag hade inte kört knarr på 20 år. Som nygammal knutte bestämde jag mig för att medvetet öva upp min (forna) körskicklighet helt enkelt för att jag litade inte på cykeln, på däcken eller på mig själv. (Känner du igen dig?)

Jag har en "övningsrunda" - en väg som jag kan och med lite trafik. I början körde jag lugnt, dvs långsamt När jag kände mig mera säker bestämde jag mig för att öka farten. Jäklar så fort det gick när jag tog mina kända kurvor i 75(!) i stället för 70. Jag försökte hålla den nya farten så länge att jag började bli trygg. Då ökade jag lite till och lite till...

Undan för undan har jag blivit tryggare och säkrare. Jag vet hur hojen uppför sig, att däcken inte släpper, att jag kan det där med att (mot)styra och jag vet (ungefär) var min egen gräns går och jag burkar numera så pass att jag riskerar blåskatarr. Nu går det bra mycket fortare.

Jag är övertygad om att det är inte bara antalet mil som givit mig min trygghet i högre hastigheter utan mera min medvetna körning. Jag kan min cykel hyfsat nu och jag litar på den. Visst går det fort (med mitt blygsamma mått mätt) och jag älskar det.

Ja, jag vet... Att öva på allmän väg är alltid mer riskabelt och egentligen inte att rekommendera. Ett bättre råd är de bandagar där man delar upp förarna i långsamma, medel och fri fart. Jag skall köra några sådana till sommaren och då börja i den långsamma för jag behöver öva och öva och öva... Just detta är kanske mitt viktigaste tips: Öva medvetet för att successivt öka dina förmåga.
 
åk på någon lång flygraka där det är bred och lång sikt, där känns det "säkert" i höga farter då man vet att det inte finns några direkta risker, förutom om något pajar på hojjen då :tungan
 
Ninja Racer skrev:
Kan väl bero lite på hojen, det har ju trots allt hänt en del på 14 år med väghållning och dylikt. Jag kommer ihåg körskolehojen jag hade en xc 400 eller nått och kände mig väl inte helt säker på den i motorvägsfart, men med nyare hojar har jag aldrig några prblem med 250+
Sen kan det väl bero på personen i fråga vissa älskar åka fort andra tycker inte om det.

Jovars, men 200+ känns ju inte så revolutionerande på en gammal Gixxer från 87 iofs. Jag tror det är bra att det finns såna som kör med insidan, för att kompensera för alla oss andra... :tummenupp
/T
 
Kommer ihåg när jag tog kortet för snart 3 år sen, 120 km/h med en gammal ruckel till hoj (körskolans) kändes inte nyttigt. Åkte och hämtade min dunderklump några dagar efter uppkörningen och tänkte att jag skulle kolla när det blev otäckt utan att kolla på hastighetsmätaren. Hoppsan sa man, 220km/h och det kändes 10 ggr säkrare än körskolans hoj..
 
Hade precis köpt min 125a nu för 3 år sen. Var 15 år gammal och aldrig kört något annat än moppen. Mitt på sommaren och så körde jag en provrunda i shorts och tshirt. Maxxade ur hojen förbi en skola (30). Inte för att hojen gick snabbt men 130 gick det i. Det måste jag säga är det dummaste jag någonsin gjort eller kommer göra. Hade 0 kontroll. Såg inte mer än rakt fram osv, kunde ha hänt vadsomhällst. Men kicken satt i i flera dagar.
Efter ett tags erfarenhet på hojen känns dom mirakulösa 130 som att cyckla och man längtar till nästa hoj. :rolleyes:
 
Jag maxxar min 1100R varje vår, den går in på varvtalsstoppet på sista växeln och då visar mätaren +300, (verklig fart är ca 275) efter det så är jag avrostad...
 
Det är inge fel att erkänna att man kör som en kärring. Alla kan inte vara sjukskrivna från sitt jobb, alla har inte råd att krasha. Det är sällan jag åker fortare än 30+.

Jag kör som en kärring men jag är stolt över det. :) Våga visa vem du är.
 
philsson skrev:
Hade precis köpt min 125a nu för 3 år sen. Var 15 år gammal och aldrig kört något annat än moppen. Mitt på sommaren och så körde jag en provrunda i shorts och tshirt. Maxxade ur hojen förbi en skola (30). Inte för att hojen gick snabbt men 130 gick det i. Det måste jag säga är det dummaste jag någonsin gjort eller kommer göra. Hade 0 kontroll. Såg inte mer än rakt fram osv, kunde ha hänt vadsomhällst. Men kicken satt i i flera dagar.
Efter ett tags erfarenhet på hojen känns dom mirakulösa 130 som att cyckla och man längtar till nästa hoj. :rolleyes:

det finns ett ord för sådana som dig. :kocko
 
GSXR1100R skrev:
Jag maxxar min 1100R varje vår, den går in på varvtalsstoppet på sista växeln och då visar mätaren +300, (verklig fart är ca 275) efter det så är jag avrostad...

men det e väl bra ? vissa spelar tv spel & tror dom e avrostad

[ironi off]
 
Qwerty skrev:
Men nu är jag 17 och mycket klokare :tungan


Sorry kunde inte låtabli. :)
fått en hel del vett på den tiden. Bland annat vart nära att krocka några ggr.
Jag tycker att man lär sig nåt nytt varje dag. skillnad endå på att vara 15 och aldrig ha åkt.. De enda som gällde på moppe var ju fullgas.
2 års erfarenhet är inte så mycket men det har räckt för att bli åtmistonde lite klokare. :rolleyes:
 
pidda skrev:
Jag har en Honda VFR750F -88 och kört hoj ca 1 år. D.v.s. mina erfarenheter av mc-körning är inget att skryta med och hojen går som fan....OBS! Jag har ingen ambition att vurpa. Än mindre slå ihjäl mig.

Gött att du har kvar självbevarelsedriften! Själv har jag samma känsla som du har, testat att dra på lite uppåt 200kmh och det kändes rejält och det räckte gott för mig. Jag är presonligen inte så intresserad av toppfarten utan jag vill åt vridet å accet..sen struntar jag i vad alla andra säger eller gör, jag kör i min egen takt och kommer så göra, är väl medveten om att jag inte är erfaren mc åkare och försöker å inte stressa mig själv innan jag fått lite mera kött på benen o lärt känna hojen ordentligt. Så kör du precis som du vill och strunta i resten :tummenupp
 
GSXR1100R skrev:
Jag maxxar min 1100R varje vår, den går in på varvtalsstoppet på sista växeln och då visar mätaren +300, (verklig fart är ca 275) efter det så är jag avrostad...

Och där har vi årets avrostningskurs, att hållas innan Mr K:s körarskola startar såklart!!! Starta tråd med lista! :tummenupp
 
Har aldrig riktigt förstått det otäcka i att köra fort. Första gången jag körde sporthoj var när jag köpte min ZX6R och på vägen hem (autobahn) testade jag hur fort den gick. Runt 260 kanske. Det är ju en skön känsla men särskillt obehagligt är det väl inte?
 
Den mest meningslösa frågan i motorsammanhang; Hur fort går den? Eller; Vad är det snabbaste du kört?

F ö håller jag med Mattias.
 
rookie skrev:
Och där har vi årets avrostningskurs, att hållas innan Mr K:s körarskola startar såklart!!! Starta tråd med lista! :tummenupp
Skitenkelt sätt att rosta av, dessutom mjukar det upp den hårda yta som bildats på däcken över vintern.

Man letar upp en låååång flygraka och sen håller man stumt så länge det bara går, klarar man en sådan repa så klarar man allt, svänga och sånt lärde man sig på konbanan ju....
 
instämmer i vad som tidigare sagts. Kör inte fortare än du vågar. Ska du köra fort, gör det säkert (bana eller liknanade, finns riktigt bra flygrakor där jas ska kunna landa utanför lidköping där min R6 sa nej efter 276km/h) :lol
Kolla upp hojen så du vet att du inte har glapp nånstans som kan göra att det gänns obehagligt.
Högre kåpglas gör underverk.

min erfarenhet va att allt kändes jäkligt stabilt o fint så det kanske har lite me hojen att göra med!
Var glad att dina horn inte e så långa som många andras inklusive mina! :tungan
Lycka till o ta det "lugnt"
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top