Hur skall det kännas när man försöker maxa hojen?

pidda

Medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Jag har en Honda VFR750F -88 och kört hoj ca 1 år. D.v.s. mina erfarenheter av mc-körning är inget att skryta med och hojen går som fan.

Jag har såklart gasat på så mycket jag vågar och kommit upp till 180, sen vågar jag inte mer. Tycker det känns obehagligt men det skall det kanske göra?

Efter 150 km/h känner jag att jag börjar förlora kontrollen. Alltså - det känns som jag bara åker med av bara farten. I 170 km/h känns det som det går som fan. Och i 180 vågar jag inte mer.

Jag har sett filmer där det gasas på i 300 knyck. Helt ofattbart för mig. Inbillar mig att hojen skulle ramla i bitar om jag ens försökte.

Vad har ni för erfarenhet av att maxa er cykel?
Är det bara att gasa och se vad som händer ( :kocko )

OBS! Jag har ingen ambition att vurpa. Än mindre slå ihjäl mig.
 
känner du att du inte har kontroll över 150, ska du inte köra snabbare än så.
dom som kör 300 känner att dom har kontroll över det (hoppas jag).
 
Ju långsammare den accar ju värre e de o köra fort. Då tar de så jävla lång tid o komma upp i höga hastigheter.

Man vänjer sig mer och mer o till slut känns de som tidigare kändes asfort som touringhastighet!
 
Tja, det är väl bara att se till så att du och hojen är i bra skick, och se'n hitta en lagom lång raksträcka, krypa ihop bakom kåpan och gasa!

Fast man kan ju vänja sig vid farten succesivt om man vill...

Dessutom har väl olika hojar olika "lagomfart" - dvs. vad som känns rätt fort på en VFR -88:a känns nog ganska långsamt på en Hayabusa, men toksnabbt på säg en CB500.
/F.
 
Öka gradvis, ta den bredaste motorvägen du hittar och se till att den är tom. Kör aldrig fortare än att du känner att du är herre över situationen, du ska vara glad att du är begåvad med så mycket hjärna att du slår av.
Annars är väl tipsen att göra sig liten bakom kåpan, flytta bakåt i sadeln så du komemr ner mer och sitter bättre när du är ihopvikt.
 
Det är ju ganska individuellt hur fort saker och ting känns.
Upp till 200 känns det ganska lugnt, kanske inte sakta men defenitivt inte fort heller.....
 
Kan väl bero lite på hojen, det har ju trots allt hänt en del på 14 år med väghållning och dylikt. Jag kommer ihåg körskolehojen jag hade en xc 400 eller nått och kände mig väl inte helt säker på den i motorvägsfart, men med nyare hojar har jag aldrig några prblem med 250+
Sen kan det väl bero på personen i fråga vissa älskar åka fort andra tycker inte om det.
 
Precis som dig har jag inte heller haft hojkortet särskilt länge och förstår precis vad du menar... Kände exakt likadant tills det att jag blev omkörd av en Skoda på en lagom fin och ödslig landsväg...
Då flög faan i mig... :mad:
Ungefär samtidigt slog varvstoppet i på högsta växel... :huvet
Och då min kuse "bara" gör 210 så blev man frånåkt... :4skrika
Men då må jag säga att hjärtat pumpade mycket adrenalin... :3freak

Så det där med 300 undrar jag ochså hur det känns...
Men det är väl som med allt annat, en vanesak... :confused:

Vid 14 års ålder tyckte jag att en 125:a gick läskigt fort, då jag tidigare bara kört moppe...
 
Ninja Racer skrev:
Kan väl bero lite på hojen, det har ju trots allt hänt en del på 14 år med väghållning och dylikt.

Det är så jag också tänker. Det är kanske ingen VFR750F -88 som används i alla de där "häftiga" videofilmerna man hittar på nätet.
 
På en rak motorväg är det väg är det väl bara o gasa? :va

Annars kan jag rekomendera ett besök på en bandag på Anderstorp. Lååång bred raka och där får du känna på att maxa ur hojen nån gång varannan minut ungefär...
 
pidda skrev:
Det är så jag också tänker. Det är kanske ingen VFR750F -88 som används i alla de där "häftiga" videofilmerna man hittar på nätet.

Klart man maxxade vfr'en 1988, och det var tokigt spännande.
Att inte köra över sina egna gränser är dock väldigt svårt, för man vänjer sig efterhand, eller man vänjer sig ganska fort vid fart, det är dock inte säkert man lärt sig det som krävs för att åka fort innan dess dock, d.v.s svänga och bromsa...
 
Självbevarelsedrift rules! :tummenupp
Var du glad att du har sån! Dessutom är det jääävligt manligt att våga säga så som du gör! :tummenupp

Fortsätt åka i ditt tempo och låt dig inte påverkas av andra. Du bestämmer över din hoj.


Kan för övrigt berätta hur det gick till då jag åkte VFR (efter att ha kört 750 Fourm Z1000R, 1100EF med fler gamla galtar, alla med 5 spett):
En av de första kvällarna kom vi ut på en stor öppen väg (givetvis Autobahn :va ) och fan flög i mig. Hade hört att VFR skulle göra bortåt 260 märlor. Vred ur och taggade upp det ena spettet efter det andra. Vid 235 gick den i varvtalsstoppet. Snopen och besviken! Senare på kvällen på väg till Mariefred upptäckte jag att den hade 6 växlar! :tomten Tänk så det kan gå då man är van vid bara 5 spett.
Den gick fortare än 235! :tummenupp

Edit:
OffKeff:s avslutning ovan är RIKTIGT bra! En dresserad apa kan gasa men inte det övriga!
 
Last edited:
Don Quixote skrev:
På en rak motorväg är det väg är det väl bara o gasa? :va

Annars kan jag rekomendera ett besök på en bandag på Anderstorp. Lååång bred raka och där får du känna på att maxa ur hojen nån gång varannan minut ungefär...

Måste rakan vara bred också? Betyder det att det är normalt om jag börjar använda en massa meter i sidled som min gamla VW -73? Det låter helt livsfarligt!
 
Nejdå - det bara känns långsammare om rakan är bred (om du nu menar allvar?)!
/F.
 
Hojen kanske behöver en översyn och är läskig i farter över 150km/h.
Kolla så det inte glappar i sving och styrkrona samt att det kanske saknas ordentlig dämpning, men egen erfarenhet säger att 200 knappt märks, åtminstone på hyfsat rak väg, kör efter egen förmåga och gör inget du inte tror på, du ville ju leva.
 
Menar du att hojen beter sig skumt redan vid 150? Då har du något fel på den, t o m en 125:a ska gå bra i 150 (om de lyckas komma upp i det). Däckstryck/obalans, styr/svinglager kan ju vara saker att börja kolla upp.

Min hoj beter sig fint till 299, där stannar mätaren, sedan fortsätter motorn till varvstoppet. :yoparty
 
Ninjaboy skrev:
Menar du att hojen beter sig skumt redan vid 150? Då har du något fel på den, t o m en 125:a ska gå bra i 150 (om de lyckas komma upp i det). Däckstryck/obalans, styr/svinglager kan ju vara saker att börja kolla upp.

Jag tror inte hojen beter sig konstigt. Det är snarare naturkrafterna som blir mig övermäktiga.
Hondan har precis varit inne på en rejäl service så den går säkert som det är tänkt.
Finns det någon här som SVÄNGER med sin hoj i 150 eller bromsar på samma sätt som i lagliga hastigheter?
Mest troligt är att det är jag som inte har någon rutin. Får väl gasa på lite försiktigt så jag vänjer mig.
 
pidda skrev:
Jag tror inte hojen beter sig konstigt. Det är snarare naturkrafterna som blir mig övermäktiga.
Hondan har precis varit inne på en rejäl service så den går säkert som det är tänkt.
Finns det någon här som SVÄNGER med sin hoj i 150 eller bromsar på samma sätt som i lagliga hastigheter?
Mest troligt är att det är jag som inte har någon rutin. Får väl gasa på lite försiktigt så jag vänjer mig.

Med min zx9:a lite förhöjt kåpglas går det att ligga i 200 och toura utan att det känns jobbigt. Du nämner svänger i 150. Jag misstänker att du skall lära dig motstyrning. Lite jobbigt att bryta hojen i 200!!

JB
 
pidda skrev:
Jag tror inte hojen beter sig konstigt. Det är snarare naturkrafterna som blir mig övermäktiga.
Hondan har precis varit inne på en rejäl service så den går säkert som det är tänkt.
Finns det någon här som SVÄNGER med sin hoj i 150 eller bromsar på samma sätt som i lagliga hastigheter?
Mest troligt är att det är jag som inte har någon rutin. Får väl gasa på lite försiktigt så jag vänjer mig.

Det roligaste som finns är knäskrap i runt 160 :banana
Givetvis på bana då.....
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top