Hur skadligt är det att garage-köra?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag kan inte hålla mig ibland, så när jag ska ner i garaget för att ta bilen så startar jag upp hojen ibland och låter den gå nån minut på tomgång, för att sedan varva lite, inte mkt, bara till 4000 rpm och småflina, sen köra runt (ett stort garage) och vrida på lite, eventuellt lägga en liten lakritsrem på låga varv...

Hur pass skadligt är det att hålla på så? Den går ju rätt knaggligt när den inte är varm, men jag kan inte hålla mig!!!! :(

Nisse Järnet skrev:
Bara du inte gasar när den är kall så är det inga problem! Kör på du :)

Men det är ju det jag gör... typ... =\ Men inte så höga varv...

ps
Har mååånga sånna roliga citat. Bara att PMa om du vill ha nåra godingar :D
-Dom är halva nöjet en fredagskväll med polarna :)

"Först man kahn, sen man kahn åckså!"

Motorn mår inte bra av att startas och bara gå kall gång efter gång.
Helst ska en motor varmköras varje gång den startas.

gthyni skrev:

Ok.. får väl sluta då. *mutter*
-Men den har väl inte tagit skada av att jag gjort så nu kanske 7 ggr, 5 minuters garagekörningar? :gnissla

Det är klart att det sliter mycket mer på grejjorna men direkt skadligt är det väl inte ?
kör fram och tillbaka till jobbet varenda dag, knappt grejjorna hinner bli varma då, du ska köra en bra bit innan oljan är uppe i "normaltemp"

ja brukar låta min gå upp till en 60-70 grader å sen så kan ja lova att de gasas för fulla muggar i garaget, tråkiga e att ja inte kan köra den inne i mitt garage...

Casca skrev:
Det är klart att det sliter mycket mer på grejjorna men direkt skadligt är det väl inte ?

Nej, inte om man lever i Bizarro-världen. :3freak

Du får köra länge i garaget....sådär en halvtimme :)

Sörj för god ventilation :brinnerup

gthyni skrev:

Men du menar väl inte att det slitaget som sker vid kallstarten skulle på något vis upphävas om den får gå varm sen?

Men det är klart att en hoj som gått tusen mil varav hundra kallstarter är mer sliten än en som gått tusen mil på tio kallstarter.

Har det inte med att göra att om motorn inte kommer upp i rätt temperatur finns oförbrända rester kvar som är frätande för motorn eller något liknande. Tyckte jag läste ett inlägg av Anders Brink för en tid sedan där han tog upp det ämnet.

GSX-R Micke skrev:
ja brukar låta min gå upp till en 60-70 grader å sen så kan ja lova att de gasas för fulla muggar i garaget, tråkiga e att ja inte kan köra den inne i mitt garage...

Det där är nog ingen bra ide alls, Oljan når inte arbetstemp alls lika snabbt som vattnet. Efter vad jag har fattat det så tar det iaf 15 minuters körning innan oljan når arbetstemp och att frilägesvarva en motor är väl aldrig bra?

MrGooFy skrev:
Det där är nog ingen bra ide alls, Oljan når inte arbetstemp alls lika snabbt som vattnet. Efter vad jag har fattat det så tar det iaf 15 minuters körning innan oljan når arbetstemp och att frilägesvarva en motor är väl aldrig bra?

Nu skrämmer du mig. Hoppas hojen fungerar till vår :brinnerup

Klart du ska gasa. Din 600 ska ha mer varv än bara 4000. Dra du den till 7-8tusen så blir det lagom. Men stå inte o håll där o lyssna på musiken. Kör en liten runda, dra den ut nån gång i veckan så blir det kalas.

Jag drog på min idag första gången sen oktober och JÄKLAR vikken tjock svart rök det flög ur den :D
Sen kom en fin eldslåga från avgasröret.... efter det gick den fint igen :)

Ut en dag i veckan o kör ordentligt med den, det behöver den.... Kör några varv runt parkeringen så blir det bra.

Mavve skrev:
Klart du ska gasa. Din 600 ska ha mer varv än bara 4000. Dra du den till 7-8tusen så blir det lagom. Men stå inte o håll där o lyssna på musiken. Kör en liten runda, dra den ut nån gång i veckan så blir det kalas.

Jag drog på min idag första gången sen oktober och JÄKLAR vikken tjock svart rök det flög ur den :D
Sen kom en fin eldslåga från avgasröret.... efter det gick den fint igen :)

Ut en dag i veckan o kör ordentligt med den, det behöver den.... Kör några varv runt parkeringen så blir det bra.

tackar, Låter bra! :tummenupp :banana

hp skrev:
Har det inte med att göra att om motorn inte kommer upp i rätt temperatur finns oförbrända rester kvar som är frätande för motorn eller något liknande. Tyckte jag läste ett inlägg av Anders Brink för en tid sedan där han tog upp det ämnet.

Låter iofs inte alls orimligt. Och kondens kanske man vill köra ur också så det finns kanske en poäng ändå :va

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park