Jo, vikten mellan fram och bak kan påverkas något med sittställning, men när man bromsar hårt förflyttas tyndpungten framåt oavsett hur du sitter (det är därför framgaffeln trycks ihop men inte bakfjädringen). Vikten flyttas fram gradvis beroende på hur hårt du bromsar.
Precis, för en nybörjare kan det vara svårt att veta hur hårt man ska bromsa. Ett alternativ är att som du tycker "åt helavete att du ska bromsa gradvis, effektivt är att kunna hitta 'hårdast' direkt och hålla den bromsgraden tills stopp" med risk för att bromsa omkull och bli rädd. Ett annat är att känna sig för och succesivt öka bromskraften.
Teoretiskt sett går det att bromsa hårdare ju längre inbromsningen varar. Däcken värmsupp allt efter som och fjädringen jobbar sig neråd. Om man hugger till direkt kan gaffeln lätt bottna och kan därför inte parera ojämnheter längre.
Jag ger mig! Det där förklarade det hela perfekt. Jag blev visst tvingad att lära mig bromsningarna den hårda vägen ( fram o bak-låsning i 7-10 meter var ganska tufft o klara