Hur ska man bromsa effektivt körprovet?

Jo, vikten mellan fram och bak kan påverkas något med sittställning, men när man bromsar hårt förflyttas tyndpungten framåt oavsett hur du sitter (det är därför framgaffeln trycks ihop men inte bakfjädringen). Vikten flyttas fram gradvis beroende på hur hårt du bromsar.

Precis, för en nybörjare kan det vara svårt att veta hur hårt man ska bromsa. Ett alternativ är att som du tycker "åt helavete att du ska bromsa gradvis, effektivt är att kunna hitta 'hårdast' direkt och hålla den bromsgraden tills stopp" med risk för att bromsa omkull och bli rädd. Ett annat är att känna sig för och succesivt öka bromskraften.

Teoretiskt sett går det att bromsa hårdare ju längre inbromsningen varar. Däcken värmsupp allt efter som och fjädringen jobbar sig neråd. Om man hugger till direkt kan gaffeln lätt bottna och kan därför inte parera ojämnheter längre.

Jag ger mig! Det där förklarade det hela perfekt. Jag blev visst tvingad att lära mig bromsningarna den hårda vägen ( fram o bak-låsning i 7-10 meter var ganska tufft o klara :gnissla ). Hoppas trådskaparen får nytta av det också :tungan .
 
Jo, vikten mellan fram och bak kan påverkas något med sittställning, men när man bromsar hårt förflyttas tyndpungten framåt oavsett hur du sitter (det är därför framgaffeln trycks ihop men inte bakfjädringen). Vikten flyttas fram gradvis beroende på hur hårt du bromsar.

Precis, för en nybörjare kan det vara svårt att veta hur hårt man ska bromsa. Ett alternativ är att som du tycker "åt helavete att du ska bromsa gradvis, effektivt är att kunna hitta 'hårdast' direkt och hålla den bromsgraden tills stopp" med risk för att bromsa omkull och bli rädd. Ett annat är att känna sig för och succesivt öka bromskraften.

Teoretiskt sett går det att bromsa hårdare ju längre inbromsningen varar. Däcken värmsupp allt efter som och fjädringen jobbar sig neråd. Om man hugger till direkt kan gaffeln lätt bottna och kan därför inte parera ojämnheter längre.

köper förvisso argumenten, men.......... men efter snart 10 år och ca:250 godkända elever/år har MINA erfarenheter lärt mig att dom få omkulbromsningar som sker beror oftast på, att när bromstrycket ökar gradvis (kramande) har eleverna mkt. svårare att känna när låsningen kommer (det knänns rätt i början, dom slappnar av och när hojen säger ifrån får dom inte kroppen att reagera reflexmässigt genom att släppa av lite, utan grip reflexen som finns med i kroppen redan från spädbarnsåldern träder i kraft och att bromsa hårdare när framhjulet redan står still hjälper inte ;)) dom som däremot har jobbat mkt. med att låsa/släppa övningar reagerar mkt snabbare på rätt sätt och har dessutom bättre kännsla för hur bromsen tar, mcn i sig har dessutom kvar mer stabilitet rakt fram i början av bromsen.

men hur som helst, bromsprovet SKA INTE var på gränsen utan en SÄKER och förhållandevis effektiv inbromsning, genvägar för att komma dit finns inte= öva, öva och öva repitera;)
 
Last edited:
Prova att bromsa tills det släpper eller lyfter, när man vet gränsen så trycker man lite lite lösare på handtaget bara :)

Man får med andra ord prova sig fram utan att fega.

//Andreas
 
Efter en episod i somras der det plutsligt sto en ren mitt på vagen nar jag kom kjørande i 170 blås med bagster och packvaska på kutsen kan jag med sakerhet saga at bak bromsen INTE har mycken nytta vid panik bromsning....

Ps. renen lever forfarande,men kalsongerna fick sig et nackskott efteråt...
 
Börja relativt långsamt (30-40km/h) och bromsa så hårt du kan. Lär dig känna hur hårt du kan bromsa innan du låser hjulen. Jag tycker att du SKA bromsa så att du låser framhjulet för att lära dig. Tänk bara på att köra rakt så är det lugnt och du kommer inte att klota, lätta bara snabbt på bromsen. När du gjort det kontrollerat 2-3 ggr så kommer du känna dig säkrare samt att du vet hur hårt du kan bromsa. Öka sedan gradvis hastigheten. När du bromsar säkert i 50-60 så kommer du märka att 70/90 inte är någon större skillnad.

Be en kompis hålla koll på din form, att du inte dippar med huvudet och så. Han tittar även på ev hjullåsning då det kan vara lätt att låsa bakhjulet precis på slutet utan att man märker det när man lär sig. Jag tycker inte att du ska fuska med bakbromsen så som en del föreslår. Det är ju nu du lär dig bromsa, lika bra att du övar ordentligt då. På själva uppkörningen kan du sedan ta det lugnare med bakbromsen om du tycker att den är svår men du bör inte öva så!

Jag tog kortet i höstas så är själv en MC-noob så själva tekniktipsen får de "gamla" rävarna stå för. Av ditt inlägg att döma så gissar jag på att du avser att träna utanför skola, texten ovan är skriven med den utgångspunkten. Ta dock till dig de tidigare inläggen om hur själva bromsningen går till. Ryggen, armarna, huvudet etc handlar inte om att det ska se bra ut för att vi ska överleva. :)

Bromsprovet är inte alls svårt. Det sker ju i en kontrollerad miljö, man är på helspänn och föberedd till skillnad från de tillfällen när sådana inbromsningar kan inträffa efter att kortet är taget..
 
Eftersom vi har ett antal bromsexperter här på forumet så måste jag ställa en fråga (ursäkta om jag snor tråden). Vid en kraftig inbromsning så började hojen vobbla för mig. Jag slängdes nästan upp på tanken och det kunde ha slutat illa..Som tur var så fick jag ingen panik utan släppte upp bromsen helt och då "rätade" hojen ut sig och jag kunde bromsa in på nytt. Varför vobblade hojen?
 
Du ska sitta upprätt med raka armar och hålla blicken långt fram det var vad dom lärde mig på körskolan,allt det andra handlar om känsla utan att låsa hjulen.Uppkörningshojjen jag körde(cb500) kunde man klämma handbromsen det som gick utan att det låste sig framhjulet så med den var det bara att ge järnet:)
 
Eftersom vi har ett antal bromsexperter här på forumet så måste jag ställa en fråga (ursäkta om jag snor tråden). Vid en kraftig inbromsning så började hojen vobbla för mig. Jag slängdes nästan upp på tanken och det kunde ha slutat illa..Som tur var så fick jag ingen panik utan släppte upp bromsen helt och då "rätade" hojen ut sig och jag kunde bromsa in på nytt. Varför vobblade hojen?

dina knär av inte slutna mot tanken samt du "styrde" hojjen med armarna och sträckte kanske ut eller drog in den ena armen. vilket gjorde att styret flyttade sig och bakhjulet följde med.

hade du haft knäslut hade du aldrig blivit kastat upp på hojjen.
 
dina knär av inte slutna mot tanken samt du "styrde" hojjen med armarna och sträckte kanske ut eller drog in den ena armen. vilket gjorde att styret flyttade sig och bakhjulet följde med.

hade du haft knäslut hade du aldrig blivit kastat upp på hojjen.

Ja jag misstänkte något sådant också....läskigt var det i alla fall!
 
Du ska sitta upprätt med raka armar och hålla blicken långt fram det var vad dom lärde mig på körskolan,

Sitt upprätt. Lätt BÖJDA armar avslappnat.
Med raka armar blir man för stel och man börjar hänga på styret.
Vilket du inte ska göra.
Börjar tro att många instruktörer här på forumet har bättre koll på bromsning än många körskolelärare.
Läs tidigare inlägg i denna tråd från bla mig.. och highside.

Raka armar är ungefär som teknik från 70-talet.
 
Hej!

Ja har en polare som nu håller på och med ska ta körkort på båge(tung).

Han har precis klarat av teorin. Men han e lite nervis för de här med körporvet vad gäller inbromsning från 50, 70 till 90km/h. Hur ska man bromsa effektivast för att klara de? Utan att vurpa eller slå över typ.. :confused:

Har hört många som berättat att dom tyckt detta var svårt och kuggat till råga på allt bara för att dom misslyckats me detta..

Tacksam för svar!
/andreas

Alltså dom kräver inte at du ska stanna så fort som möjligt utan att du ska ha en bra sitt ställning, bra blick långt fram och göra en säker inbromsning. Det står ingen stanns hur många meter max man får rulla. Det beror ju på vad man har för typ av däck, underlag, motorcykel osv. Detta vet jag efter som jag fick höra det från min trafik lärare + att mitt kort är ganska nytt. Lycka till!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top