Hur ska jag ligga på hojjen?

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Tjenare,

Har en Honda NSR 125. Är 162 lång o väger 50kg. Men hur ska jag ligga ner när jag kör fort, t. ex på motorvägen?

Ska jag luta bröstet mot tanken, ska armbågarna neråt bredvid tankkåpan?

Gärna en bild.

Mvh

Fort rakt fram vill du ju bara ha in så mycket av kroppen innanför kåpan som möjligt, hakan på tanken och armarna längst tanken mao.

Går en sån fort? :va

Knip åt med knäna så att det är där du "håller i dig" (i tanken alltså). Armarna ska vara så avslappnade som möjligt, styret gasar, bromsar och svänger man med, man håller inte i sig. Tumregel för armarna är att underarmarna ska vara horisontella. Sen ere bara att krypa ned lite under kåpan eftersom du har en sån!

Okej, tack alla!

Jo, den gör ju runt 170 iallafall enligt mätaren. Alltså bröstet ska nästan nudda tanken, knipa ihop med benen på sidan av tanken och armbågarna ska vara typ rakt ner längs taken. Ska jag titta igenom vindrutan?.. Den är ganska mörk så man ser inte så mycket igenom den faktiskt.

Underarmarna skall vara parallella med asfalten, slappna av i armar och axlar... sitt långt bak med rumpan. Sen kommer resten av sig självt.

Det med var du skall titta... jag föreslår vägen, ser du dåligt på något sätt så sitter du fel.

Okej, tack alla!

Jo, den gör ju runt 170 iallafall enligt mätaren. Alltså bröstet ska nästan nudda tanken, knipa ihop med benen på sidan av tanken och armbågarna ska vara typ rakt ner längs taken. Ska jag titta igenom vindrutan?.. Den är ganska mörk så man ser inte så mycket igenom den faktiskt.

Du ska få fram det lägsta luft motståndet men behålla din komfort till en viss mån och så ska du kunna se. du fåt nog testa dej fram jobbigt då uppförs backen kommer och motvind så visar den 140 :rolleyes: :D

Sen om du ska ligga så A o O e använd kondom ps glöm inte o borra :D

//Robin

Du ska få fram det lägsta luft motståndet men behålla din komfort till en viss mån och så ska du kunna se. du fåt nog testa dej fram jobbigt då uppförs backen kommer och motvind så visar den 140 :rolleyes: :D

Sen om du ska ligga så A o O e använd kondom ps glöm inte o borra :D

//Robin

Nu va du allt rolig va? :tungan

Testade och köra så, tycker det var lite ostabilt, men man kanske vänjer sig? Saden kan jag inte sitta längre bak, eftersom den lutar uppåt (passagerardelen)

Heter också Robin! :banana:banana :Bugar

Ofta använder man luftmotståndet som en balanspunkt... ju snabbare det går ju mer hukar man sig... och i 140 så sitter man fortfarande upprätt med en hand på låret och funderar över vad man skall äta till middag.

Ofta använder man luftmotståndet som en balanspunkt... ju snabbare det går ju mer hukar man sig... och i 140 så sitter man fortfarande upprätt med en hand på låret och funderar över vad man skall äta till middag.

Jaha.. Så det behövs inte att jag ska ligga ner med andra ord?

Förresten.
Finns det banracing, tävlingar osv för 125or? Är 16 år med en Honda NSR 125, årsmodell 1992 Sweden jubileumsmodell. Får jag ta racing kort osv med den?

Tycker armbågarna sticker ut som fan med underarmarna parallellt, eller är jag knäpp? :va

In med armbågarna, ingen fågelskrämma här inte. :)

Jaha.. Så det behövs inte att jag ska ligga ner med andra ord?

Förresten.
Finns det banracing, tävlingar osv för 125or? Är 16 år med en Honda NSR 125, årsmodell 1992 Sweden jubileumsmodell. Får jag ta racing kort osv med den?

Det finns tävlingar i allt... men annars går det bra att köra kursdagar på storbana eller KNIX som SMC anordnar även med 125:a.

Last edited:
Okej. Vem/vilka ska man ta kontakt med? Kan man få några kurser/testkörningar på banor i år tro? Vore ganska schysst o bli raceförare! :)

Ta det inte så bokstavligt, men det man menar med att underarmarna skall vara parallella är att man inte skall sitta med raka armar, då är det inte så lätt att jobba med motstyrning.

OK, så det här ser godkänt ut på ett ungefär? Sitter ganska exakt på det här viset nämligen.
_DSC3785.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...