Hur ska jag ligga på hojjen?

OK, så det här ser godkänt ut på ett ungefär? Sitter ganska exakt på det här viset nämligen.

Känns det bra och du har kontroll så är det väl en bra utgångspunkt oavsett hur du sitter... Jag själv är ingen guru eller ens särskilt snabb, men efter ett par vändor på storbana med instruktörer så får man lite mer hum om hur man skall sitta och jobba med motorcykeln.

Jag vet, jag är skitcool. Fast inte lika ball som de som bombar bulten. :krama

På landsväg i höga farter tycker jag det är skönt att köra som flattrack folket gör / gjorde. Vänster hand vilande nere på sidan av tanken och överkroppen lutad mot den. :)

Jag ligger ganska mkt på hojen, tycker att det blir lättare att motstyra då osv. Bifogar en bild.

(obs. på den här bilden kör jag inte helt rakt, men vid helt rak körning så är det samma "liggande" men båda knäna mot tanken.. och armarna har jag i princip hängande med armbågarna slappt vilande mot knäna)

tänk bara på att knipa ihop ordentligt runt tanken och att hålla uppe kroppen med rygg/bål, annars är det väldigt lätt att du hänger på/sätter tryck mot styret.

Bifogat

• ligga.jpg
    ligga.jpg
    59.8 KB · Visningar: 110
Last edited:
Är det verkligen någon som testat att "ligga" på hojen? :va Jag tycker det borde bli lite knepigt...

Går bra för henne :) :tuttar
l_63eeecaa28ae24163ba080e2ce55690e.jpg

Okej, tack alla!

Jo, den gör ju runt 170 iallafall enligt mätaren. Alltså bröstet ska nästan nudda tanken, knipa ihop med benen på sidan av tanken och armbågarna ska vara typ rakt ner längs taken. Ska jag titta igenom vindrutan?.. Den är ganska mörk så man ser inte så mycket igenom den faktiskt.

Om du inte ser genom kåpglaset byt till ett du ser igenom, och byt till klart visir på en gång :tummenupp

Kort sagt ska du ner med huvud/överkropp så max 7-8cm av hjälmen sticker upp ovan kåpa/glas.

Det kan ge lite att flytta upp baken några centimeter då du troligen får bättre luftsläpp över ryggen så.

Armar, ben, fötter etc ska fällas in innanför kåpan så mycket det går. Bästa är om du med armar och ben fyller ut området ovanför kåpa och bredvid tank så det inte blir gropar kvar.

Är det verkligen någon som testat att "ligga" på hojen? :va Jag tycker det borde bli lite knepigt...

Fylla på Gotland... någon gång när jag var singel.
Det var lite topless-teasing där med men de bilderna fick jag inte av bruden som fotade. Snålt.

Edit: laddar bara upp en barntillåten bild på hojen.

Bifogat

• Gotland 09.jpg
    Gotland 09.jpg
    43.1 KB · Visningar: 166
  • R1.jpg
    R1.jpg
    59.3 KB · Visningar: 43
Last edited:
Fylla på Gotland... någon gång när jag var singel.
Det var lite topless-teasing där med men de bilderna fick jag inte av bruden som fotade. Snålt.

Hade aldrig låtit kjoltygen kräla omkring på min hoj på det där sättet. Repa upp tank och kåpor med klackar, halsband, hårnålar osv osv. Tittar gärna på dina bilder dock i utbildningssyfte!! :banana

Okej. Vem/vilka ska man ta kontakt med? Kan man få några kurser/testkörningar på banor i år tro? Vore ganska schysst o bli raceförare! :)

Mumla SMC i raceforumet :glömdet

Vill du köra race är det licens som gäller. Närmaste "lokala" klubb du har nytta utav är LMS, eller Karlskoga. Kolla in lmsroadracing.se så finns en del matnyttig info om licens & tävling. På svemo.se (förbundet) finns också en del info.

Vill du köra race är det licens som gäller. Närmaste "lokala" klubb du har nytta utav är LMS, eller Karlskoga. Kolla in lmsroadracing.se så finns en del matnyttig info om licens & tävling. På svemo.se (förbundet) finns också en del info.

Tackar! :) :Bugar

Så här:)va!

Bifogat

• tubbergen_1977_ton_kooyman_158.jpg
    tubbergen_1977_ton_kooyman_158.jpg
    63.8 KB · Visningar: 68

YEs, jag vet... ett rejält felsteg... men samtidigt är den 125:a som vill veta något så fundamentalt som att sitta på hojen, så jag tänkte att SMC är en bra start.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT