Hur ska jag laga en god köttf.sås?

En fin köttfärssås görs på detta sättet.

*Hacka 1 mellan/stor gul lök
*Skiva några färska champinjoner lite lagom tjocka
*Fräs detta lite lagom utan att löken bränns (får en beskare smak då)
*Tillsätt 2-3 finhackade vitlöksklyftor (beroende på hur mycket vitlök du vill ha, jag kör med två lagom stora)
*Tillsätt köttfärsen och bryn den, tillsätt salt och grovmalen svartpeppar
*Svep i 2-3 matskedar tomatpure samt krossade tomter(finns ju nu även med lite smaker i, jag gillade krossade tomater med chilli) :tummenupp
*Ta en kaffekopp med vatten och lägg in en köttbuljongtärning och koka upp i micron, när det e klart häller du i det i grytan.
*I med lite oregano och låt puttra elst under lock tills den känns lagon tjock. (behövs ingen jävla redning till detta)
*När du e nöjd med konistensen smakar du av med salt och yttrligare grovmalen svartpeppar.

Jag brukar låta min kötfärssås puttra i ca 20-30 min. får bort lite vätska men smakerna stannar.

Under tiden så kokar du den pastan du vill ha.

Woala!!!

1 morot
1 palsternacka
1 medelstor röd lök
1-2 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
600 g köttfärs
1 matsked tomatpuré
1 burk hela tomater av GOD kvalité
1 grönsaksbuljongtärning
Oregano, torkad
Svartpeppar
Salt
Olivolja
Smör

1. Tärna moroten, palsternackan och löken fint, dvs små tärningar och inte 1-2 cm bitar.
2. Skala vitlöksklyftorna, krossa dem under knivbladet och hacka.
3. Plattan på medelvärme, inte för varmt.
4. I med en sudd olivolja och lite smör.
5. I med morot, palsternacka, vitlök och lök när bubblorna i smöret "tystnat".
6. Fräs ihop grönsakerna tills löken är fuktig, inte för varmt för det ska bara svettas och inte brännas.
7. I med det vita vinet. Låt sjuda i 3-4 minuter.
8. Sleva ur i en skål vid sidan.
9. Höj temperaturen till ca 80-90 % av fullt.
10. I med olja och smör.
11. Nu till det viktigaste som de flesta missar. Man ska inte lägga i köttfärsen innan olja och smör har uppnått en bra temperatur vilket är när smöret "Tystnar" dvs bublorna inte fräser, viktigt att ha varmt i grytan/stekpannan. Dessutom ska man inte lägga i köttfärsen och finfördela den direkt för då utsöndras alla vätskor ur köttfärsen vilket innebär att du komemr koka den och inte få en fin stekyta. Lägg i HELA biten köttfärs och låt den bryna ordentligt på ena sidan. När den sidan är gyllenbrun så vänder du och steker andra sidan lika fint. Vid det här laget får man dela den i mindre bitar succesivt så att det blir fina stekytor.
12. När all köttfärs är brynt så bryner du tomatpurén vid sidan för att få bort lite beska.
13. I med grönsakerna.
14. I med burktomaterna
15. I med en tesked socker, buljongtärningen, mycket torkad oregano, svartpeppar.
16. Sänk värmen till svag till medelgod värme och låt sjuda. EN köttfärssås tjänar på att sjuda på svag värme en ganska god stund.
17. Smaka av med salt och servera!

Fyfan vad kassa ni är på att laga köttfärssås!

En lök, gul såklart
Kött från död ko, är man snål kan man blanda i gris.
Vitlök, lagom mycket
Heinz chilisås, starka sorten
Tomatpuré
Lätt creme fraiché
Basilika
Kryddor som salt & svartpeppar
Lite vatten

Fräs lök & kött och krydda och blanda i vitlök
Blanda i chilisås och tomapuré och creme fraiché
Blanda i lite vatten och eventuellt Maizena, brun, om man vill ha mer vätska.

Sen tar man några toastbröd och slänger på köttfärssås på, en tallrik med spaghetti funkar ju det med...

Krossade tomater etc borde vara förbjudet i köttfärssås, då smakar det ju bara som sånt skit man får på restaurangerna. Det ska smaka som en riktigt bra Bolognese utan massa jävla tomatgrejjer i skiten.

Prata om "riktigt bra bolognese" och slänga i Heinz chilisås och creme fraiché. :hihi

Självklart, trodde du att jag menade sånt skit som italienarna gör eller!? De kan inte laga mat, precis som grekjävlarna. De har bra maträtter men de kan inte laga dem.

Självklart, trodde du att jag menade sånt skit som italienarna gör eller!? De kan inte laga mat, precis som grekjävlarna. De har bra maträtter men de kan inte laga dem.
Du heter möjligen inte hällström? :hihi Har en barndoms kompis som har samma uppfattning om att han kan göra det bättre än orginalet, om ALLT

Godaste kryddan i köttfärssås är bacon.
Ta ett halvt paket samtidigt som du steker löken. ställ till sidan när det är klart.
resten av baconen steker du samtidigt som de färska champinjonerna. ställ till sidan när det är klart.

mitt bästa tips är att ha en stor gryta på svag värme brevid.
Stek allt var för sig för att sedan hälla ner det i grytan.

Mkt fond ska det vara me. alt. soja

Det är inte svårt att göra köttfärssås. Det svåra är att få loss den ur stekpannan.

jag trycker i en skvätt soya oxo, sen lite mer kryddor, chilipulver, vegeta, grillkrydda, paprikapulver är några som sätter piff på såsen.

Gjorde en sjukt god köttfärssås igår.

1000g köttförs (student = 2 matlådor + middag)
3 gula lökar
2 burkar krossade tomater (Eldorados är faktiskt bra)
4 klyftor vitlök
3-4 rejäla nypor med:
Torkad timjan, basilika och oregano
2 Tärningar med Eldorado grönsaksbuljong
Salt, peppar, vitpeppar och paprikapulver.

Toppade med lite (3dl) lagalätt 5% "grädde"

Bästa jag gjort hittills. :tummenupp

Mitt ex gör en köttfärssås som är så sjuuukt god till spaghetti. Det blir en riktig såndär comfortfood middag. Och den blir ta mig fasen ÄNNU godare dagen efter. Men Gustav O och Dee-Cati skall nog titta bort nu för det är ingen Bolognese vi pratar om här. Men gott som fääään jag lovar.

0) exet använder smör för att bryna köttfärsen men det är helt överflödigt då det fullkomligen sprutar fett ur 10% och tom 5% köttfärs som det är :P

1) bryn köttfärsen i en stekpanna (ca 400 g)

2) tillsätt ca en halv påse TACO-krydda och låt steka in i köttfärsen.

3) tillsätt en liten burk texmex salsa (valfri styrka men jag tycker medium är godast)...konsistensen på köttfärssåsen skall vara mojsig..inte vattning..så tillsätt salsan gradvis...du kanske inte behöver allt.

4) klicka i en redig klick creme fraiche (inget jävla lightskit...du är väl en man FFS:mad:)

5) låt puttra lite på låg värme. Nu skall köttfärsen vara ganska tjock. Tillsätt kryddor efter behag (typ salt :P eller aromat eller grillkrydda..nu brukar det inte finns så mycket mer o välja på hos gemene man :P)

6) knäpp en öl om du inte redan gjort det..annars knäpp öl nummer två..gärna smuggelöl

7) ät med spagetti! Gärna på papperstallrik med plastbestik

Jag lovar att det är gott!

Last edited:
Du heter möjligen inte hällström? :hihi Har en barndoms kompis som har samma uppfattning om att han kan göra det bättre än orginalet, om ALLT

Klart jag kan göra allt bättre, tror du att jag är nån jävla sopa eller? Dåligt självförtroende är för emo's och såna med dåligt självförtroende :näsblod

Jag lovar att det är gott!

Jag brukar faktiskt göra en som är jävligt lik den där också, skitgott med texmex HOT i såsen. Men tjejen "tycker det är lite för starkt" för henne när jag gör den :brinnerup Iofs tömmer jag en burk cayenne i grytan också...

Last edited:
vad overkill ni kör med ,, stek köttfärs i med en tacokrydda
sedan tillsätter du en tomatsås med smak ( vitlök funkar fint )
sedan tar du färsk svamp ngt annat går ej

stå puttra tills pastan blir färdig , allt är klart inom 15 min

Fyfan vad kassa ni är på att laga köttfärssås!

En lök, gul såklart
Kött från död ko, är man snål

blablabla...

bra Bolognese utan massa jävla tomatgrejjer i skiten.

Du är inte bättre du...

Såhär gör man:

800 gram nötfärs
0,5 gul lök
0,5 röd lök
en hel påse färska tomater
färsk oregano
färsk basilika
ekologisk buljongtärning (eller hemmalagad, några E-n ska man inte ha i riktig köttfärssås :fakta)
salt
soja
nymalen fem peppar
lite ketchup + lite chilisås
Färsk eller torkad stark chilifrukt
vitlök, 2-3 klyftor

Fräs löken
blanda i köttfärsen
ner med kryddor (+ färska) och buljong + chili
ner med vitlök
ner med lite ketchup

Koka min 1 timma, helst mer.

i med färska tomater. Låt koka lite. lägg ytterligare färska tärnade tomater ovanpå tillsammans med oregano och basilika (färsk).

Servera med traditionell spaghetti.

/ Jens

Zeb vinner so far.
Färska örter eller inga örter. :fakta

Dock bör man ha riktigt rödvin och soltorkade tomater och rödpesto också.
För att slippa förortskänslan kan man göra långkok av riktigt kött istället för malen mule.

Långkok med färsk oregano blev min bästa bolo, plenty of cabernet sauvignon too.

Halvfabrikat är fruktansvärt egentligen, jag försökte göra egna passerade en gång men det gick åt helvete. Hur gör man för att göra sin bolo helt konservburksfri? (Gäller även s.k. puré)

Zeb vinner so far.
Färska örter eller inga örter. :fakta

Dock bör man ha riktigt rödvin och soltorkade tomater och rödpesto också.
För att slippa förortskänslan kan man göra långkok av riktigt kött istället för malen mule.

Långkok med färsk oregano blev min bästa bolo, plenty of cabernet sauvignon too.

Halvfabrikat är fruktansvärt egentligen, jag försökte göra egna passerade en gång men det gick åt helvete. Hur gör man för att göra sin bolo helt konservburksfri? (Gäller även s.k. puré)

Jag vet inte, hela tomater på burk som man hackar själv eller puréar är det närmsta jag kommit. Egentligen kunde man ju testa att skålla och skala hela tomater själv och sedan låta dem stå i burk ett tag och se om man får fram samma smak.

I övrigt: Heinz? Tacosås? :confused: Lyser WT lång väg om detta.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph