Hur ska jag laga en god köttf.sås?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kom igen nu, hjälp mig lite här.

Jag är jättehungrig och håller på o steka upp köttfärs och lök. Detta ska bli en god köttfärssås på ett eller annat sätt så ni får väldigt gärna hjälpa till.

Jag har endast detta att röra mig med:

2 burkar krossade tomater
7 vitlöksklyftor
ketchup
chilisås
tomatpuré
mjöl
timjan
peppar
salt
margarin
olivolja

Går det att trolla till nånting med detta???

Tacksam för snabba svar då det redan fräser till i köket. :Bugar

en god variant..

köttfärs
1-3 vitlöks klyftor
1 gul lök
några champinjoner
kryddor
soja
lite ketchup
3 dl grädde
stek upp och tillsätt grädden och lite ketchup

det går att ersätta grädden med mjöl och vatten.

köttfärssås smakar bäst utan en stor mängd tillsatser..

Last edited:
Kör ihop allt utom mjölet. Kör krossad tomat eller tomatpuré & vitlök efter smaken.

Edit: Antar att du är av det manliga könet, annars hade du inte frågat. Så med andra ord, så länge köket inte brinner upp, kommer du ha en sjuhelvetes god köttfärs! :yoparty

Men jag har bara det som står :( alltså ingen grädde....

Köttfärsen ligger i stekpannan tillsammans med löken. Men längre än så har jag inte kommit.

Kör ihop allt utom mjölet. Kör krossad tomat eller tomatpuré & vitlök efter smaken.

Kan man inte blanda mjöl o vatten - det har jag sett på TV i ett flygplan.

Last edited:

Köttfärsen ligger i stekpannan tillsammans med löken. Men längre än så har jag inte kommit.

ta mjöl i en shaker eller liknande där man kan blanda den med vatten utan att spilla ut för mkt..

Kan man inte blanda mjöl o vatten - det har jag sett på TV i ett flygplan.
Kan du säkert göra, men vad ska du med mjöl till? Det är väl köttfärs du vill ha? Skippa mjölet och få i dig kött istället :D

Haha lite komiskt med texten längst ner i dina inlägg.... "Har Allt" :va

vi killar har en tendens att älska vår egen matlagning, med andra ord du kommer inte misslyckas!

Nu blandade jag mjöl&vatten och hällde det i en gryta istället. Tillsatte alla vitlöksklyftorna, köttet med löken och hällde ner tomatkrossen jag hade samt lite tomatpuré.

Hittade faktiskt lite gammal soya som också åkte i lite och nu står det och puttrar på 3an.

Vad gör man nu då?

Ser till att det inte bränner vid?

Smakade på den, den smakar mest tomat och är rätt vattning :(

Går detta att rädda?

Smakade på den, den smakar mest tomat och är rätt vattning :(

Går detta att rädda?

Krydda efter behag samt i med en toppredning (blanda mjöl och vatten, börja med en matsked av varje). Borde ge smak och lite mer "gräddighet":)

Krydda efter behag samt i med en toppredning (blanda mjöl och vatten, börja med en matsked av varje). Borde ge smak och lite mer "gräddighet":)

:Bugar

(helvete, glömde ju börja koka spaghettisen) :död

Går det nåt okej att slökolla på TVn när man ska börja äta av detta exklusiva hopkok?

Varför har jag en känsla av att brandkåren strax kommer larmas samt att du tar en sväng förbi mcdonalds ? :D:D

Va i helvete ska man med mjöl i köttfärsås o gö?!

O är det nån jävla redning man försöker sig på så kan man ju lära sig göra en redning innan man tipsar folk om nåt.

Köttfärs, lök, en burk krossade tomater, lite chilisås, pastakrydda(alt. allt möjligt du har i kryddhyllan, paprika, peppar,salt, osv) ketchup.
Låt stå o puttra ett tag. Klart för fan!

Va i helvete ska man med mjöl i köttfärsås o gö?!

O är det nån jävla redning man försöker sig på så kan man ju lära sig göra en redning innan man tipsar folk om nåt.

Köttfärs, lök, en burk krossade tomater, lite chilisås, pastakrydda(alt. allt möjligt du har i kryddhyllan, paprika, peppar,salt, osv) ketchup.
Låt stå o puttra ett tag. Klart för fan!

Jag hade inte så mycket chilisås.

Ingen som har ett riktigt killer-recept på köttfärssås?

Snaaaart är spaghettisen färdiga o sen blir det till Rambo 2. Längtar redan till Rambo 5 :banana

Varför har jag en känsla av att brandkåren strax kommer larmas samt att du tar en sväng förbi mcdonalds ? :D:D

Så - nu blev det serverat o klart och det smakade rätt bra ändå tillsammans med en massa ketchup över.

Ingen brandkår, aldrig McDonald´s :tummenupp

Tack för tipsen. In med fler bra recept så man får nån idé om vad man kan laga imorgon.

Last edited:
Jag hade inte så mycket chilisås.

Ingen som har ett riktigt killer-recept på köttfärssås?

Snaaaart är spaghettisen färdiga o sen blir det till Rambo 2. Längtar redan till Rambo 5 :banana

Behövs typ en matsked chilisås eller nåt.
Eller också kan man skita i den helt o hållet, jag tog bara me de för jag såg du hade det.

Mitt recept är en killer om man ser till att ha goda krossade tomater o inge jävla eldoradoskit för en spänn burken eller nåt, o pastakrydda, kryddan är fo fään de vichtigeste..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph