Hur ska jag göra nu då???

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Fick papper från Honda idag. I snabba drag går det ut på att jag måste försäkra min hoj för att få den med i vv register. (fordonet är förregistrerat).
Anars måste den typbesitigas om den ska tas i trafik vid senare tillfälle.
Detta resulterade i att jag ringde if som jag har den garge försäkrad hos. Förklarade mitt problem. Då hävdar damen att om jag gör det skulle det kosta ca 2500 i månaden samt att min garage försäkring upphör!!!
Jag vill ju bara ha hojen trafikförsäkrad tills dess att vv fått papper på att den ska i trafik och sen ställa av den.
Finns det någon mer här som har samma problem och kommit på något bra sätt att lösa det på???

Har nyss avslutat ett längre samtal med vv.
Detta gäller: Om hojen ej kommer in till trafik senast 20040617 så kommer typintyget att utgå. Där efter kommer det bli ett rent helvete att få den registrerad, detta gäller nog samtilga Honda som ej blivit registreade någon gång. Det skulle inte heller förvåna mig om Yamha samt Kawa sitter i samma sitts.

Där av har ni en hoj som aldrig blivit regad så måste ni få dom påställda annars är det i princip kört.

Obs Den behöver bara vara påstäld i en dag för att vv ska få papprena.

Tror inte det stämmer riktigt.
När jag reggade min Husabergare (cross blev enduro) så åkte jag bara till bilprovningen med hojjen och papprena från Husaberg och gjorde en registreringsbesiktning. Sedan kom reg.nummret och regbevistet på posten. Efter det kunde jag ställa på den och beställa skyltar.
Du kan ju inte ställa på ett fordon som inte är besiktat, bara trafikförsäkra...
Har du reg.nr?

Jupp reg nr samt registrerings bevis. Men hojen har aldrig varit i trafik där av kommer typintyget att gå ur vv databas. Om jag då vill ha den inreggad igen blir det typbesiktning samt att Honda måste vaska fram massa papper. Om dom papprena saknas så kan vv bara ge dispanse åt 10% av antalet sålad hoja det året. (Honda)
Detta kan omöjligvis bara gälla mig då det måste finnas fler hojar med plåt som aldrig varit i trafik.

OK, men då är det väl lugnt?
Bara att ställa på en dag och ställa av sen?

Träna imorrn?

Så här står det:

Sedan ett antal år är det endast möjligt att inregstrera motorcyklar som är heltypsfordonsgodkända eller uppfyller samtilga EU direktiv som krävs.
Under en övergångs period har vi haft möljighet att fortsätta regstrera äldre modeller som edast varit nationellt typbesiktigade. Denna mölighet upphör 20040617 viket inebär att de motorcyklar som finns i bilregstret som förregistrerade och har modell kod MÅSTE registreras in förre detta datum.
De mc som inte blir inregistrerade kommer bli mycket svåra att sedan registrera in och kostnaderna kommer bli mycket höga.

Min hoj är en 00 så jag vet inte vart gränsen går men...

ecce skrev:
Fick papper från Honda idag. I snabba drag går det ut på att jag måste försäkra min hoj för att få den med i vv register. (fordonet är förregistrerat).
Anars måste den typbesitigas om den ska tas i trafik vid senare tillfälle.
Detta resulterade i att jag ringde if som jag har den garge försäkrad hos. Förklarade mitt problem. Då hävdar damen att om jag gör det skulle det kosta ca 2500 i månaden samt att min garage försäkring upphör!!!
Jag vill ju bara ha hojen trafikförsäkrad tills dess att vv fått papper på att den ska i trafik och sen ställa av den.
Finns det någon mer här som har samma problem och kommit på något bra sätt att lösa det på???

Försäkra, besikta ställ av.. allt på en dag.. då blir väll inte försäkringen så dyr.. den borde ju återgå till garage förs. direkt då.
Lr har ja missat ngt?

Plelle skrev:
Försäkra, besikta ställ av.. allt på en dag.. då blir väll inte försäkringen så dyr.. den borde ju återgå till garage förs. direkt då.
Lr har ja missat ngt?

Ne serruuu så funkar det inte på IF. Om jag tecknar en trafikförsäkring så är det ju en året runt försäkring a 2500 månaden samt att stöld inte ingår i den.
Det är ju bara ringa nått annat bolag och försäkra den en dag men jag ville bara uppmärksama problemet om Honda missat någon därute så man inte får en otrevlig överaskning.

(behöver så vitt jag förstått inte besiktiga skiten bara ställa på den...)

ecce skrev:

Misstänker att jag råkar ut för samma sak som dig, har en Aprilia 250 -00, som aldrig varit tagen i trafik men är förreggad...
Vad jag har kunnat utläsa av reg. beviset så behövs hojen bara ställas på för att tas i bruk, det står inget om besiktning!
Har dock TH som försäkringsbolag så där ska det gå att ställa av den när jag känner för det!

På IF kan man ställa på/av hur mycket man vill. Dom registrerar automatiskt från VV när man gör det. Sen får man reducerad faktura nästa månad/period.

Så fungerar det iaf på min försäkring.

ecce skrev:
Ne serruuu så funkar det inte på IF. Om jag tecknar en trafikförsäkring så är det ju en året runt försäkring a 2500 månaden samt att stöld inte ingår i den.
Det är ju bara ringa nått annat bolag och försäkra den en dag men jag ville bara uppmärksama problemet om Honda missat någon därute så man inte får en otrevlig överaskning.

Du kan ju inte behöva ha en trafikförsäkring om du inte har fordonet påställt :confused: Känns onödigt, om dom inte räknar med att man ska köra i garaget o bli påkörd av nån alkis som tittar in... :fyllisar

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026