Hur servar du din hoj

Hur servar du din hoj (multipoll)


  • Antal röstningar
    0
Förresten, vem bryr sig om dessa ""stämplar""?

Vad tror ni att meken gör för de där dyra pengarna? Han har kanske 10 hojar han ska hinna med på samma dag.

Varmkör 2-3 hojar. Tappar ur oljan. Tar hoj nr. 1 börjar byta oljefilter. Byter/rengör luftfilter. Känner efter lite glapp i hjul, sving, link och styrlager. Hittar inget glapp. Spänner kedjan. Häller i olja. Klart, nu får du din """"""fina"""""" stämpel och blir flera tusen kronor fattigare.
 
xyx skrev:
Ingenting, tyvärr. :(

Skulle gärna gjort mer/lärt mig mer om jag bara haft en mekarvänlig garageplats här i malmö. :gnissla
Man kan göra mycket utomhus :7peta: det där är bara en lam ursäkt för mindre mekande.... hur mycket delar kan man inte ta in i sin lägenhet?? ja hade nästan hela min hoj i delar i min 1:a på 25kvm härromveckan... allt utom ramen :hoppa
 
Jag kan skruva bort mina kåpor, och kanske fylla på/byta olja... jag kan fan inte ett jota! men jag vill gärna lära mig! lär mej... jag kan stå och titta när nån meckar lr ngt i den stilen hjälpa till! mm mm :tummenupp
 
<micke> skrev:
Förresten, vem bryr sig om dessa ""stämplar""?

Vad tror ni att meken gör för de där dyra pengarna? Han har kanske 10 hojar han ska hinna med på samma dag.

Varmkör 2-3 hojar. Tappar ur oljan. Tar hoj nr. 1 börjar byta oljefilter. Byter/rengör luftfilter. Känner efter lite glapp i hjul, sving, link och styrlager. Hittar inget glapp. Spänner kedjan. Häller i olja. Klart, nu får du din """"""fina"""""" stämpel och blir flera tusen kronor fattigare.
Stämplarna kan ju dels tyda på en "oduglig mekare till ägare" eller på att han vill ha det riktigt gjort.... frågan är vilket som offtast är orsaken....

Ja kollar nog lite hur hojen ser ut/låter/uppträder mer än efter bokens stämplar.. men visst finns dom där så är det väl ett pluss ur synvinkeln att han faktiskt ville "serva" hojen eftersom han varit rädd om den....
 
rozen skrev:
Jag kan skruva bort mina kåpor, och kanske fylla på/byta olja... jag kan fan inte ett jota! men jag vill gärna lära mig! lär mej... jag kan stå och titta när nån meckar lr ngt i den stilen hjälpa till! mm mm :tummenupp
ta isär - sätt ihop - tänk - ta isär - sätt ihop... ec...
 
Jag mekar allt jag kan själv, sen när jag har pengar så lämnar jag in. Men det får kosta max 300 och då är det smågrejjer som jag inte pallar. Igår körde jag runt o försökte få mitt framdäck bytt, men nääääää det har ingen tid med! Då blev jag arg och gick in i garaget o bytte själv på 20min. Naturligtvis blev det märken i fälgen men jag sparade 100kr och massa inlämingstid! :näsblod
 
Kör en 03 på 700 mil och har inte en plan i världen på att lämna in hojen för service.
Jag har servat alldeles för mycket på firma för att inse att man betalar bra mycket mer för stämplarna än vad värdeminskningen blir om man gör det själv så andrahandsvärdet är inget argument.
Visst, det är en hel del som tokvägrar köpa en hoj utan stämplar men det kan jag ta.
Enda vettiga anledningen med att betala för stämplarna är för att få garantin.
Men den dagen den sorgen....
 
jag servar allt själv av två orsaker kul sysselsättning mörka vinterkvällar och jag har helre roligt själv för dom pengarna
 
janne71 skrev:
jag servar allt själv av två orsaker kul sysselsättning mörka vinterkvällar och jag har helre roligt själv för dom pengarna
Det är ju skitskönt att gå ner i garaget en kväll när man inte gör nått annat, och bara vara där och meka för sig själv. slipper man tänka på allt annat med otroligt gött och lungt... ingen som tjatar osv
 
Jag gör ALLT själv, inklusive större motor renoveringar, de specialverktyg som ev behövs går alltid å låna/tillverka själv.
hojen är så gammal att serviceboken inte är någon idé längre.. skulle så varit fallet, att det skulle varit garanti kvar vette fan hur man skulle göra... springa te nån MC, handel å själa en stämpel??

om man jobbar som bilmek, funkar det med en stämpel från tex SAAB, eller måste det va från en MC-verkstad kanske tom Märkes-verkstad?
 
GSXR1100R skrev:
Japp samma här, ventiljustering, lamellbyte och annat småplock med gathojen gör jag själv, men racehojarna lämnar jag in till ett proffs som är duktig på motorer.

Jag gjorde tvärtom.
 
Jag har gjort allt själv hittills i alla fall, förutom när det har vart däckbytardax. Då plockar jag av fälgen och åker till däckverkstaden.
 
Miss_Orchidee skrev:
Man kan göra mycket utomhus :7peta: det där är bara en lam ursäkt för mindre mekande.... hur mycket delar kan man inte ta in i sin lägenhet?? ja hade nästan hela min hoj i delar i min 1:a på 25kvm härromveckan... allt utom ramen :hoppa

Tjadu. Vet inte om jag vill sprida ut hela hojen runt mig rakt utanför mellanstadieskolan på Möllevången där mitt garage ligger
:D

Sen så är både jag och min flickvän alldeles för mycket av inredningsbögar för att kunna släpa upp hojdelarna där. :tungan


Men man kanske hade kunnat gå ihop lite folk i Malmötrakten och hyra något fint? :D
 
Min del är det ekonomin som styr eller snålheten rättare sagt.
Trycker hellre en öl i ansiktet eller 7 ute på krogen eller åker utmlands istället :fyllisar för att lämna bort verkstadsjobben och betala dyrt för det.

Har dåliga erfarenheter när jag servade min då nya beetle för några år sedan.
Fick åka tillbaka och hämta plastpluggar och skruvar dom "glömt"
Bilen fuktade igen efter att samma firma bytt kupé filtret.
Filtret var monterat åt fel håll:rolleyes:
Nuförtiden gör jag allt själv på bilarna och motorcycklarna mina.Skriver datum i service boken och följer angivna service intervaller och häftar fast kvitton från inköp av filter olja /etc mm.
Iofs har jag väldigt goda kunskaper i bil/hoj byggande och egen verkstad.
Bytte tex toppackning på min gamla aero turbo igår. 236kr gick packningen på.Lite jobb och man spar 5-6000kr.
Samma gäller hojjen ställa ventiler eller renovera motorn är ju inget man kan lämna in. Skulle inte ha råd att ha leksakerna om jag lämnade in allt.
 
Fixar det mesta själv.
Oljor, vätskor, filter, elen, kosmetika, däck o lager kan man klara själv.. Men ventiljusteringar, kamremsbyten och synkning av throttlar samt CO-halt lämnas på verkstad.
 
Själv eller med moraliskt stöd fixar jag det mesta lätta själv; olja, filter stift, luftfilter, ventiljustering, bromsar, kosmetiskt & sånt...
Är för rädd om motardfälgarna för att byta däck själv, så jag tar loss hjulen & lämnar in. Endurofälgarna kan man ju kränga på själv.
 
xyx skrev:
Tjadu. Vet inte om jag vill sprida ut hela hojen runt mig rakt utanför mellanstadieskolan på Möllevången där mitt garage ligger
:D

Sen så är både jag och min flickvän alldeles för mycket av inredningsbögar för att kunna släpa upp hojdelarna där. :tungan


Men man kanske hade kunnat gå ihop lite folk i Malmötrakten och hyra något fint? :D
Haha, jadu då är det bara att bita ihop....


Ps. ni får fixa ett gemensamt garage som vi i gbg gör ;)
 
Det skulle jag helt klart vara med på!

Finns det fler intressenter förutom jag och trollkarlen?

Isåfall kanske man ska dra igång en tråd i RR forumet?
(Fast Radical Riders kanske inte vill att allt som rör Malmö automatiskt hamnar i deras forum här på sporthoj?)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top