Hur servar du din hoj

Hur servar du din hoj (multipoll)


  • Antal röstningar
    0
Jag gör allt jobb själv nere på mc-klubben. Det jag inte kan, lär jag mig och om det ändå kör ihop sig så finns det alltid andra som kan.
 
Ventilpressartång
Har faktiskt en riktigt sån, men innan dess använde jag hemma bygge som jag monterade på skruvstädet.

kolvringsverktyg
Här används fingrarna, en kompis till mig använde dock slangklammer och en tunn aluminium plåt under.
Funkade hyvsat.

gaffelverktyg
Har aldrig behövt ett sånt.

Appropå lokaler, har inte nån av MC klubbarna nere i malmö trakten nått mek garage ?

Samt vet nån om det finns nån på universitetet i lund ?

/R
 
Gör en del grejer själv. Men lämnar ändå in vid servicetillfällen, vill ha stämplar. Dyyyra stämplar.
 
GSXR1100R skrev:
Ventilpressartång, kolvringsverktyg, gaffelverktyg mm finnes i verkstadsmanualen, men ibland kan man lösa det på andra sätt.


Ventilpressartång ... har inte behövt än.. men en sån tillverkar jag isåfall
kolvring e inga problem o byta har knäckt en ring under min tid.. och det va på moppetiden
 
Jag gör alles själv, men jag ska lämna min på 100-milaservicen iallafall så att garantin gäller en liten stund, men sen får det vara nog. 600 mila gör jag i egen hög person.
 
Mattiaz skrev:
Gäller detta även hojar med garanti kvar? Antar att de inte innefattas i frågan, men jag undrar bara ifall några av er servar hojarna själva från det de är nya ? Man får ju inga stämplar, så man måste ju kunna påvisa att det är gjort den dagen man ska sälja hojen.

Många är nog mera intresserade av att serva hojen på ett korrekt sätt. Inte serva boken på ett korrekt sätt. Med stämplar i boken påvisar man att man har servat boken på ett korrekt sätt. Ingenting annat.
 
Ingenting, tyvärr. :(

Skulle gärna gjort mer/lärt mig mer om jag bara haft en mekarvänlig garageplats här i malmö. :gnissla
 
Gör i princip allt utom sånt Fb betalar för. Efter alla dåliga erfarenheter av sk Mc-verkstäder föredrar jag att göra jobbet själv. Egentligen är jag för bekväm, men efter att ha betalt för beställda specialjobb som i efterhand konstaterats inte utförts, fulreparerade skador som orsakats av verkstaden m m , så är det självmek som gäller. Då kan jag bara skylla på mig själv.
 
#Olsson# skrev:
Många är nog mera intresserade av att serva hojen på ett korrekt sätt. Inte serva boken på ett korrekt sätt. Med stämplar i boken påvisar man att man har servat boken på ett korrekt sätt. Ingenting annat.
Ja så är det, stämplarna i boken är dyra men innebär inte att jobbet har utförts på ett korrekt sätt.
 
Gör allt jag kan själv, och det som begränsar är tillgång till verktyg/maskiner. Hade jag tillgång till verkstad med fräs, svarv, svets etc, så skulle jag lära mig. Intresse för problemlösning, nyfikenhet och tron att jag bryr mig mer om min hoj än en mekaniker som ser 1500 hojar på ett år passera revy, gör att jag helst gör det själv. Finns ingen annan att skylla på heller...
 
*

GSXR1100R skrev:
Ja så är det, stämplarna i boken är dyra men innebär inte att jobbet har utförts på ett korrekt sätt.
Man får väl gå till bokhandeln/kontorshandeln o fixa stämpeldynor.
Sen får man väl fixa nåt fyndigt : Nisses racing service :D
Det är som du säger,folk stirrar sig ofta blinda på fullföljd service bok,det är somsagt ingen garanti.
Värsta är ju fabriksgarantin som slutar väl gälla om man pillar själv? ok
den första eller andra servicen kan man lämna in för,sen har hojen hållt så långt så bör den ju hålla lite till :rofl
 
Last edited:
Gör allt själv inkl. lagar efter ev. krasch. Det finns inget värre än klåpiga verkstäder. :censored
 
R1 racer skrev:
Man får väl gå till bokhandeln/kontorshandeln o fixa stämpeldynor.
Sen får man väl fixa nåt fyndigt : Nisses racing service :D
Det är som du säger,folk stirrar sig ofta blinda på fullföljd service bok,det är somsagt ingen garanti.
Värsta är ju fabriksgarantin som slutar väl gälla om man pillar själv? ok
den första eller andra servicen kan man lämna in för,sen har hojen hållt så långt så bör den ju hålla lite till :rofl
Min hoj är från -90 så någon garanti är inget att oroa sig för, racehojarna är nyare men garantin gäller inte för dom heller.

Jag äger bara en massa gammalt skrot...
 
GSXR1100R skrev:
Ibland behöver man specialverktyg, hur gör du då?

Man köper dessa ""special-verktyg"". Med det menas att med ett välfyllt garage & mycket kunskap så klarar man sig...
 
Menar ni allvar med att fuska med stämplarna? Vad är skillnaden mellan det och fuska med miltalet som förmodligen var och varannan fem år gammal sporthoj är utsatt för med tanke på miltalen i annonserna? Tur man köper nytt.

Är ni kompetenta nog att serva själv så märker väl köparen det. Jag skulle inte nedvärdera det i alla fall.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top