hur ser ni motorcyklister på snabba bilar och tillhörande körning/ägande av dom?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Efter att jag tog mc-kortet i början på denna sommar har mitt tidigare intresse för bilar och framförallt snabba bilar nästan helt försvunnit. en fråga som hela tiden kommer upp i huvet är, varför i hela världen lägga så mkt pengar på en plåtlåda som går någorlunda fort när man kan lägga en 10del på en hoj som kör skjortan av bilen (och som dessutom inte rostar ;))?

Är det jag som har missförstått, är förare av snabba och dyra bilar egentligen inte ute efter snabb acceleration utan mer statusen som bilen ger?

Eller har jag bara inte förstått tjusningen med en bil som har ~500hk pga att jag inte kört sådan effektstark bil?

missförstå mig inte, jag har ingen lust att åka runt i en lada från 80talet. men kraven stannar vid en bil som har någorlunda pondus och aningen vrid så man slipper varva motorn för få lite fart. och automatlåda har börjat kännas väldigt lockande..
 
Kör skjortan av en bil....kanske på raksträckor;) Nu, jämför jag inte mot en volvo 240 :)
 
Kör knappt min snabba bil (vw Polo med japs och lite godis) längre :D Hoj ftw
 
2 Skilda saker känns det som, en modern sportbil kan du köra till vädret hela sommaren o mysa. Medans hojen är ju sådär kul att ta vid ösregn och 10 plus.

Dessutom soft o ta me polare =P
 
2 Skilda saker känns det som, en modern sportbil kan du köra till vädret hela sommaren o mysa. Medans hojen är ju sådär kul att ta vid ösregn och 10 plus.

Dessutom soft o ta me polare =P
jo, men nu syftade jag på prestanda-biten. man öser inte på med 500hk i en bil om det spöregnar heller.
 
bilar suger! och jag har haft några riktigt rappa kärror innan, men när jag bytte till en hyffsat snabb hoj så ändrades allt, så sjukt stor skillnad i pengar, tror inte nån av mina förra bilar hänger på hojen som är orginal, Kanske Vetten isf... supran hade självklart högre toppfart, men är rätt många billängder bakom innan man släpper vid 220 - 240 :rolleyes:

sen är det ju alltid ett plus att gasa ifrån nån snikporsche när stekarn sitter med sin flickvän brevid :D

img458fda1da3ea1.jpg


img461a82c6f2e79.jpg

img461a82921c3aa.jpg
 
Hade jag haft pengar så hade jag ju köpt något riktigt shysst, typ Porsche 911 Gt3Rs, eller typ en Ferrari 599 GTB. Men nu har jag inte dom pengarna, och efter att ha börjat köra lite bandagar så har mitt intresse av att köpa en dyr bil helt försvunnit (och är man statsanstäld så badar man ju inte direkt i pengar) . Mina bilar har sedan jag börjat köra hoj för fyra år sedan gått från, BMW 330 ci -02, Audi A4 Avant 1.8ts -99, till förmodligen Vw Polo av lite nyare modell. (alltså nedåtgående i pris och prestanda) Mina hojar har gått från KTM 640, till Triumph Speed Triple, till Gsxr1000, och min nästa hoj kommer nog bli något med kraschkåpor. (alltså mer och mer prestanda)

Men visst förmodligen är det djävligt kul att åka bana med bil med, men jag känner inte för att ha en VW Golf GTI eller en Alfa Romeo (har fått för mig att det är två bilmärken (som är lite billigare) som har ganska aktiva märkesklubbar, med banåkning på programmet), hojåkning är något speciellt, i alla fall för mig, känslan när man dundrar genom typ Kvarnkurvan på Kinnekulle med rejält nedlägg och sedan känner kraften när man drar ut på rakan efter åt är underbar. Att det dessutom är lite billigare gör ju inte saken sämre.

Men jag tror nog inte man plöjer ned en massa pengar på en bil (vare det är en shysst sportbil eller "fast and the fourius"bil) om man inte bryr sig det minsta om prestanda. Men för mig handlar det mest om att mc-körandet ger så mycket mer än bilkörning...men, visst, om någon vill byta sin Porsche mot min Audi så är ju jag inte den som är den....:D

Men för att sammanfatta hur det är för mig så är:

mc = kul, glädje, lycka
bil = transport
 
jo, men nu syftade jag på prestanda-biten. man öser inte på med 500hk i en bil om det spöregnar heller.

Tror att den här frågeställningen skulle passa bättre på yatzy.com :)

Men annars så känner jag igen mig vad du skriver, jag känner inte alls samma "sug" till snabba bilar som jag gjorde förut...
 
bilar suger! och jag har haft några riktigt rappa kärror innan, men när jag bytte till en hyffsat snabb hoj så ändrades allt, så sjukt stor skillnad i pengar, tror inte nån av mina förra bilar hänger på hojen som är orginal, Kanske Vetten isf... supran hade självklart högre toppfart, men är rätt många billängder bakom innan man släpper vid 220 - 240 :rolleyes:

sen är det ju alltid ett plus att gasa ifrån nån snikporsche när stekarn sitter med sin flickvän brevid :D
riktigt schysst vette! men det är det som är grejjen. jag skulle vara alldeless utomordentligt nöjd med originalmotor, lägga i driven och bara glida iväg i min schyssta C3a.

Hade jag haft pengar så hade jag ju köpt något riktigt shysst, typ Porsche 911 Gt3Rs, eller typ en Ferrari 599 GTB. Men nu har jag inte dom pengarna, och efter att ha börjat köra lite bandagar så har mitt intresse av att köpa en dyr bil helt försvunnit (och är man statsanstäld så badar man ju inte direkt i pengar) . Mina bilar har sedan jag börjat köra hoj för fyra år sedan gått från, BMW 330 ci -02, Audi A4 Avant 1.8ts -99, till förmodligen Vw Polo av lite nyare modell. (alltså nedåtgående i pris och prestanda) Mina hojar har gått från KTM 640, till Triumph Speed Triple, till Gsxr1000, och min nästa hoj kommer nog bli något med kraschkåpor. (alltså mer och mer prestanda)

Men visst förmodligen är det djävligt kul att åka bana med bil med, men jag känner inte för att ha en VW Golf GTI eller en Alfa Romeo (har fått för mig att det är två bilmärken (som är lite billigare) som har ganska aktiva märkesklubbar, med banåkning på programmet), hojåkning är något speciellt, i alla fall för mig, känslan när man dundrar genom typ Kvarnkurvan på Kinnekulle med rejält nedlägg och sedan känner kraften när man drar ut på rakan efter åt är underbar. Att det dessutom är lite billigare gör ju inte saken sämre.

Men jag tror nog inte man plöjer ned en massa pengar på en bil (vare det är en shysst sportbil eller "fast and the fourius"bil) om man inte bryr sig det minsta om prestanda. Men för mig handlar det mest om att mc-körandet ger så mycket mer än bilkörning...men, visst, om någon vill byta sin Porsche mot min Audi så är ju jag inte den som är den....:D

Men för att sammanfatta hur det är för mig så är:

mc = kul, glädje, lycka
bil = transport
intressant post. och så skulle jag också sammanfatta det. men så var det inte för några månader sedan..
 
Du är så rätt ute anser jag! När jag åker bil så prioriterar jag ombonad bil, bekvämt, tyst, kan man få lite bränsleekonomi i det hela så är det positivt med. Automalåda skulle man kanske valt, men blev lite snål med 17 000 kr tillägg för den lådan.. Prestanda gäspar man åt, folk säger de har bilar med nästan 200 hk, oj vad piggt:rolleyes: Visst finns det bilar med ruggig prestanda, men det syns på prislappen med, sen spelar det ingen roll om man köper "färdig" trimmad bil el trimmar/tunar själv. Har man bil med samma med häftig prestanda får man meka mycket garanterat för prylarna håller helt enkelt inte, iaf om man nyttjade den som hojen, hojen servar man och kör, thats it. Sen finns det ju givetsvis bilar med lite mera inbyggd körglädje trots mindre effekt.

Nu är jag även lite så åt mc hållet med, jag vill gärna se så det inte är en "omständig" hoj att serva och komma åt detaljer,det skall vara så bekvämt och enkelt som möjligt om något skall göras. Inte riva kåpor för att byta olja och filter, lätt att byta bromsbelägg och hjul etc. Nu är det inte en sån stor apparat, men det finns bättre och sämre hojar mekmässigt med:tummenupp
 
Last edited:
Håller med om att intresset för bilar svalnat en aning. Köpte komfortbil med automat efter det att hojenkortet och hojen var skaffad.
Inte för att man vill ha en trött bil som inte går att göra en omkörning med bara för intresset svalnat en aning, men det räcker med en "lagom" prestanda bil...Svensk som man är :tungan

Någonting som däremot inte svalnat när det gäller bil det är att det vore superkul att bygga en bil, typ super seven eller nåt när man har tid (läs om man någon gång i livet skulle bli arbetslös så man inte har nåt att göra och vinna på lotto samtidigt).
 
Min hojkarriär började i våras med att hänga av en stekare i en sprillans M3 cab, med tanke på att min suzuki kostade 7000 i höstas, så får man ju ganska mycket mer fart för pengarna än om man åker bil... Att se minen på kotlettfrillan när han även vid nästa rödljus blir frånåkt var värd bara den 7000 pesetas... =)
 
Allt som har potential att gå fort är fränt.
Bilar, hojar, skotrar, 4-hjulingar, sparkcyklar, rullatorer, you name it :)
Synd bara att en snabb bil fort blir så innihelvete dyr att äga....
 
Har en BMW 540 stående, men den har varit avställd ett och ett halvt år. Framvagnen behöver renoveras, och jag ids helt enkelt inte, det lockar inte alls längre även om den är hyfsat kvick för att vara bil. Vore väl lite praktiskt med bil ibland, men då lockar en liten buss man även kan köra en banhoj i mera. :D
 
När man börjar ha åka med i en bil så saknas komforten. Jag har inte själv haft nån snabb bil men mina vänner har haft och de har inte varit ut annat än på sommaren. Tydligen är det svårt att köra med högt laddtryck och stelt chassie på vintervägar ;)

En av dem hade en kraftigt modifierad 200SX. Och ja det är helt klart en tjusning när så mycke vikt börjar röra på sig så fort. Gå över ett krön på treans växel och när varvmätaren når 7500 varv så släpper bakdäcken och börjar skrika. Men den bilen levde om minst lika mycke som min racehoj, hade lika "dålig" åk-komfort, behövde servas å bytas grejjer på nästan lika ofta och dessutom så tror jag nog att min hoj accelererar fortare.

Lägg till då att det går typ 8 ggr så mycke bensin, komponenterna kostar skjortan, försäkringen e dyr mm mm...

Men nog hade det varit jäkligt fränt att köra drifting, om man hade haft pengarna.

Förövrigt kör jag en VW Caddy 1,9 diesel på 64 vilda till vardags :D
 
de va lite kul å pressa hem idag, kom ikapp en MB SL 55 AMG, den gick utafan den bilen men om jag får välja 600cc för 30-40K som inte blir ifrånåkt (de va väldigt jämt över 200) av en MB AMG för en massa mer pengar, tja då är valet lätt :) om han mosa fullt vet jag inte :)

EDIT: närmare 230-245 så kunde man se honom försvinna sakta fram för en den jävlen :)
 
Last edited:
Min hojkarriär började i våras med att hänga av en stekare i en sprillans M3 cab, med tanke på att min suzuki kostade 7000 i höstas, så får man ju ganska mycket mer fart för pengarna än om man åker bil... Att se minen på kotlettfrillan när han även vid nästa rödljus blir frånåkt var värd bara den 7000 pesetas... =)

Hahaha, det lät roligt. Men han som satt i M3an måste kört som en riktig mes. För den bilen piskar ju skitarna ur din sur sukka.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top