Hur ser jag skillnad på en YZF450F 04:a och 05:a?

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Jag funderar på att köpa en YZF450F 05 begagnad men hur skall jag veta att det verkligen är en 05:a och inte en 04:a? Personen som säljer den har inte haft den sen den var ny, och han i sin tur säger att han köpt den som en 05:a. Kan man se på ramnummer vilken årsmodell det är? Eller andra saker förutom styre och fotpinnarna (som jag hört skall ha ändrats mellan dessa modeller).

Och kan man på ngt sätt kontrollera om den är registrerad som stulen?

Finns det några svaga punkter med denna modell som man skall vara vaksam på vid köp?

Motorcykeln är en cross och inte SM.

Henric skrev:
2586088 Jag funderar på att köpa en YZF450F 05 begagnad men hur skall jag veta att det verkligen är en 05:a och inte en 04:a? Personen som säljer den har inte haft den sen den var ny, och han i sin tur säger att han köpt den som en 05:a. Kan man se på ramnummer vilken årsmodell det är? Eller andra saker förutom styre och fotpinnarna (som jag hört skall ha ändrats mellan dessa modeller).

Och kan man på ngt sätt kontrollera om den är registrerad som stulen?

Finns det några svaga punkter med denna modell som man skall vara vaksam på vid köp?

Motorcykeln är en cross och inte SM.

Har för mig att den fick ny framgaffel 05. Sitter en 8-kantig mutterskalle på 05an, samma som 06. Tror(inte helt säker) att 04an har den äldre versionen som ser likadan ut många år bakåt med 6-kantig mutterskalle. Yamaha är den tillförlitligaste 4t-crossen. Men köper du en beggad 4t bör du börja med att riva den så du vet i vilket skick den är invändigt. Tro inte på säljarens ord om att kolven gått 20h eller dyl. Ett haveri på en 4t är dyrt!

Two stroke man skrev:
2586117 Har för mig att den fick ny framgaffel 05. Sitter en 8-kantig mutterskalle på 05an, samma som 06. Tror(inte helt säker) att 04an har den äldre versionen som ser likadan ut många år bakåt med 6-kantig mutterskalle. Yamaha är den tillförlitligaste 4t-crossen. Men köper du en beggad 4t bör du börja med att riva den så du vet i vilket skick den är invändigt. Tro inte på säljarens ord om att kolven gått 20h eller dyl. Ett haveri på en 4t är dyrt!

OK, locken på framgaffeln alltså. Finns det andra saker också?

en yamaha återförsäljare kan se det på ramnummret

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back