Hur ser denna lamell ut?

Ubbe86

Medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Hej!

anses dessa lameller vara slut?
kopplingen på min fyrhjuling slirar, men en kollega säger att dessa endast kan "ruggas" upp med 120 slippapper så är det good to go?
vad säger alla gurus där ute?

Och en annan fråga, kan man justera skruven på kopplingshuset så kopplingen greppar mer? den som sitter centrerad, inte dom fyra som sitter med fjäder

tack på förhand

ubbe




IMG20250130181009.jpgIMG20250130181028.jpg
 
Du måste ta reda på specen för lamellen och fjädrarna,mät tjockleken på lamellerna och längden på fjädrarna och jämföra med måtten i manualen.
Rätt olja i och rätt mängd?
 
Du måste ta reda på specen för lamellen och fjädrarna,mät tjockleken på lamellerna och längden på fjädrarna och jämföra med måtten i manualen.
Rätt olja i och rätt mängd?
ja de e ju det.... det är en kina hjuling. Letat hur mycket som helst men har inte inte hittat nån manual. Har endast hittat till en liknande men ej exakt till min =(.
Den manualen är också sjukt översatt då den engelskan blir oförståelig och talar emot sig själv vid flera stycken..

Jag har noll att gå på förutom de vi ser. jag har knapp hittat nån svensk återförsäljare för reservdelar, och dom säger bara att mäta. (Även en av dom rekommenderade åtgärden med slippappret) tydligen har samma modell kommit med olika delar och fabrikat.
suck. Dom tar väl de dom har på hyllan när dom bygger i guess.

Jag behöver inte höra "köp en riktig, köp en japanare osv"

vill bara få den att funka hyggligt, så man kan puttra ut då och då =)
 
Du har såklart justerat kopplingshandtaget så att du har lite spel innan den greppar? Hur ser stålskivorna ut i kopplingen? Annars som street bandit säger, finns ett minsta mått på lamellernas tjocklek.

Du kan ev också lägga några brickor under skruven som håller fjädrarna på plats så får du lite mer tryck.
 
Du har väl fel olja ,-utan JASO-tillsats.
Då slirar det …
 
Håller med Ola om brickorna under fjädrarna, sen kan du ju alltid prova med Motul 5100,
(olja) ibland hjälper det att byta till den. Hittas med fördel hos Addemoto.
Skit i slippappret, i värsta fall gör det mer skada än nytta.
 
Rugga upp både lameller och tryckplattor så som kollegan tipsar om.
(det skadar iallafall inte att få lite ruggad yta)

Om det är en 2-taktare (separat växellådsolja): ATF-olja i växellådan så greppar det bra, t.ex. Biltema 34-018.

Om det är en 4-taktare (gemensam olja i motor och växellåda): Olja för motorcykel med våtkoppling. T.ex. Biltema 34-039.
 
tack alla för goda svar!

jag har inte spänt wiren för mycket, det finns spel.
Jag har använt rätt olja med JASO- tillsats.

jag ska prova att lägga brickor under fjädrarna, rugga upp ytan lite på lamellerna och byta till ny olja. Så ser vi om det blir nå bättre, eller om jag ska köpa nya lameller =)
 
Om du nu ska rugga ytan,så ska slipreporna gå innifrån och ut.
Man kan även blästra stålskivorna,men det brukar bara hjälpa för stunden, och det tror jag är samma med ruggningen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top