Hur ser den ultimata stads/pendlings-hojen ut?

Honda MSX125 har jag snöat in mig på, ingenting som man kan bomba med på motorväg men vekar vara rätt ultimat när det gäller stadstrafik.
 
Last edited:
20121223_122655.jpg MT:an funkar helt okej tycker jag. Smidig och dan och slinka förbi bilar och diverse köer är rena drömmen.
Har pendlat varje dag med den sedan 1 Mars och jag är helnöjd.

Dock har jag ingen motorväg till jobbet och jag antar det är där den i så fall falerar helt:D
 
Kolla på BMWs Scarvers "hål i tanken". Helt perfekt att lasta i, tar lätt en hjälm eller en knökfull matkasse utan att vara i vägen som sidoväskor eller en stor toppbox.
Dessutom är det ett perfekt stöldskydd eftersom det gör hojen så ful att ingen vill ha den.:hihi

Förutom det så är det viktigt med minimalt underhåll under säsongen så rem eller kardan är bra. Värmehandtag är självklart. Riktigt låg vikt och en motor som svarar piggt och går bra på lågvarv gör kösmitandet enkelt. Upprätt körställning för kontroll och överblick. Inte för brett styre.
 
Zero S 2013. Förutom inköpspriset på skojiga 160.000 så har du inbyggd förvaringsbox, remdrift, eldrift, en växel, träden älskar dig.
 
Ducati Hypermotard är iaf min stadshoj. Den är perfekt för det. Lätt, smidig, feta bromsar..hög / upprätt körställning, lite längre fjädringsväg. Svårt att kombinera pendlarjärn med stadshojsegenskaper tycker jag dock.
 
Abs kan vara smidigt att ha i stadsmiljö på våren när det ligger grus överallt :) personligen tror jag typ er-6n med topbox eller något liknande passar perfekt i stan. Ducati monster skulle också passa in, lite mer posör där :tuttar

Ja, jo det finns en del nackdelar med modellen som bagageutrymme, körställning och ljudnivå men fördelarna är desto fler: Du tar dig ursnabbt till jobbet, du blir coolast på arbetsplatsen, du genererar otroligt mkt arbetstillfällen inom ordningsmakten i din kommun och efter jobbet kan du åka direkt till bulten eller banan.

Dessutom är hojen till salu, ring herr Rossi

View attachment 391549
Glöm inte kärran! :rofl
Superbike_Trailer_3.jpg

http://www.ducatinewstoday.com/2011/08/forget-the-top-box-tow-a-trailer-with-your-ducati/
 
Last edited:
För mig så skulle jag säga att låg bensinförbrukning, billig försäkring, lättmanövrerad, bekväm sittställning, abs, kränga på top-box för hjälm/transportmöjlighet.

Har funderat lite på en CBR250R just för detta. Verkar få ut många mil på bensinen.
http://www.fuelly.com/motorcycle/honda/cbr250r
 
Pja, ingen har ju nämnt den hittills, men Versys funkar alldeles bra för mig. Låg soppaförbrukning, billig försäkring, sitter högt-bra överblick, abs, lättmanövrerad, bekväm sittställning, bra bottendrag för lågfart på de flesta växlar, toppbox förstås men den går ju ta bort, Loobman kedjeoljare http://www.loobman.co.uk/ gör underhållet mikroskopiskt. Möjligen att man skulle kunna tänka sig ett något smalare styre vid fildelning och värmehandtag. Regnskydd vore nog bra men då skulle det behövas nåt i stil med BMW C-125 eller vad den nu hette. Annars behöver man i alla fall regntåliga kläder.
 
Jag har pendlat med en XT660 den här säsongen, och för att omdömet ska bli begripligt så berättar jag först att min väg till jobbet börjar med ca 2 mil motorväg. Sen är jag vid Sköndal. Jobbar vid Hornsberg.

Motorväg - Jag saknar åtminstone en kåpa, vinddraget är sjukt när jag passerar 110. Högsta växeln kunde vara lite högre så varvtalet legat lite vettigare.

70- och 50-väg, köer - Killer! Jag tar mig fram precis överallt utan problem. Bra gassvar redan på lågvarv så det går att göra de där snabba filbytena som behövs ibland när man fildelar.

Komfort - Kunde vara en aning lägre sitthöjd, samtidigt ger höjden en mycket bra överblick av trafiken.

Lastmöjligheter - Nej. Ett cigpaket under sadeln är det som får plats. Ryggsäck eller toppbox behövs i stort sett alltid.

Ekonomi - Drar 0,5/mil, försäkringen är mycket låg och inköpspriset likaså.

Jag är nyfiken på hur en ER-6 är att pendla på, jag inbillar mig att den ligger väldigt nära den optimala pendlarhojen.

Jag är också medveten om att det inte var det här TS efterfrågade, men det ger en hint om vilka egenskaper jag skulle vilja ändra/komplettera med på min nuvarande hoj.
 
Last edited:
Saker som jag saknat vid pendling och stadskörning och kan komma på för tillfället är:
Låg etta så att man kan krypa fram utan att slira på kopplingen.
Ett ställe på ramen som jag kan dra en låskjEtting runt på ett smidigt sätt när jag ska låsa fast hojen.
Förvaringsutrymme där jag kan lägga ifrån mig åtminstone hjälm och handskar. Ett fäste för skivbromslås som sitter lättåtkomligt.
Möjligheter att låsa fast saker till/på hojen.
Bra backspeglar så att man ser bakåt vid snabba filbyten.

I övrigt har en massa bra egenskaper redan nämnts i tråden.
 
Snart två sidor och inga förslag på en helt vanlig skoter. Inget slår en skoter! Jag finner till och med körglädje på min trots 10"hjul, trumbromsar och avsaknaden av elektronisk insprutning.
Den gör inte ens 90 men jag är först fram ändå.
Till skoterdäck finns dessutom ofta bra dubbdäck i rätt dimensioner. Jag åker året om och har gjort i många år.
 
Snart två sidor och inga förslag på en helt vanlig skoter. Inget slår en skoter! Jag finner till och med körglädje på min trots 10"hjul, trumbromsar och avsaknaden av elektronisk insprutning.
Den gör inte ens 90 men jag är först fram ändå.
Till skoterdäck finns dessutom ofta bra dubbdäck i rätt dimensioner. Jag åker året om och har gjort i många år.

Jag pendlade ungefär samma sträcka som nu på skoter för 10 år sen. Motorväg är värdelöst om du inte har pulver nog att komma upp i åtminstone 130 på plan mark.
 
De sträckor med max 90 är inte så långa för min del så det spelar ju stor roll såklart men det finns ju större skotrar om behovet att köra fortare finns.
Skoter är så oslagbart eftersom det är bra förvaring samt att man är väldigt väderskyddad. Framförallt om fötterna.
 
Sätter nog +1 på en xt660. Med fullåda bak och snäppet upp på drev så måste den vara nära ok. Buden kör väl den av en anledning. Ser vrid snarare än varv som en betydande faktor. Körde själv en hornet 600 under en period och även om den var trevlig så blev det lite drygt att växla.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top