Hur ser den ultimata stads/pendlings-hojen ut?

Inget slår en skoter! Jag finner till och med körglädje på min trots 10"hjul, trumbromsar och avsaknaden av elektronisk insprutning.
Den gör inte ens 90 men jag är först fram ändå.
Till skoterdäck finns dessutom ofta bra dubbdäck i rätt dimensioner. Jag åker året om och har gjort i många år.

Au contraire mon frère! :mattias

Kört Yamaha Beluga.
10" hjul, 10hp, 90km/h toppfart.
Rikssämst pendlingshoj! :fakta

Man är osynlig för 90% av bilisterna, övriga 10% tror att man kör 25km/h
moppe vilket gör att alla kör rakt ut framför en i korsningar och rondeller.

10" hjul gör en vingligt som en fyllryss på skateboard.
Nyser man har man plötsligt spontanbytt fil och behöver nya kallingar.

Att släppa styret för mer än en mikrosekund är bara att glömma.
Labil som en 18årig :tuttar med pms.
Till det noll framkomlighet i fart över refug/trottoarkanter.
(man kan iofs lyfta upp den. :rolleyes:)

Och på vintern bestämmer variomaten själv hur den skall växla och koppla ur.
Jättespännande. :näsblod

Men visst, du är säkert så nöjd som du säger.

Men, precis som gammpojken som bytte från Vit Leghorn till :tuttar
i sänghalmen och blev glatt överraskad tror jag att även du skulle
uppskatta vissa aspekter av ett byte till till exempel....

Transalp med polisreflexer. :banana

_MG_4074.jpg

Bilköer delar sig som Genesarets sjö för Jesus Kristus!
Om det är någon som är seg snabblinkar man bara
med helljuset och de försvinner som en löning.
(alternativt kör in till kanten och stannar. :hihi)

Ingen klämmer en i rondell eller försöker ta ens fil. :fakta

Till det bra utsikt och perfekt fjädrad för potthål och kanter.
Lagom med pulver upp till 100 Km/h,
men inte så att man riskerar att gasa på sig.
Samma med bromsarna.
Lagom svårt att bromsa omkull.
Sedan toppbox, kåpa och handtagsvärme på det.
Låg machofaktor och töntigt utseende minskar stöldrisken.

Kort sagt, bäst!

:D

:hej

/e
 
Last edited:
Automat, det är kalas i köer. Väderskydd, med rejäla kåpor som skyddar även benen mot väta. Redig vindruta, av samma skäl - väder... Stuvutrymmen för (minst) en hjälm och/eller liten portfölj/systempåse el. dyl. Gärna på annat ställe än toppboxen (så att toppboxen kan få vara extrautrymme när man åkt förbi ICA på hemvägen).

Inte för bred (vill kunna köra mellan köerna). Inte för klen, behöver acc:a sig ut ur trånga lägen med en snabb vridning på gasrullen (automat, som sagt...). Inte heller övermotoriserad så att den blir för hetsig i temperamentet (blir jobbigt i tät trafik). En hastig rörelse med gasen skall helst inte resultera i alltför mycket hjulspinn på vägmarkeringar och brunnslock.

Bekväm och vilsam i även motorvägsfart. Komfortabel fjädring. Många stadsgator är fulla med hål och lappningar. Värmehandtag och handtagskydd -förlänger säsongen och gör det mycket trevligare i o-säsong.

Glömt något? ;)

Köp en C1:a :yoparty
En mer optimal pendlarhoj finns nog inte just nu.
 
Transalpen är bra, men inte optimal. Den saknar effekt har jag märkt.
För att få den godtagbar på motorväg är man tvungen att dreva om den och då blir den jobbig i kökörning istället.

Fast en nyare (med insprutning) vit Varadero med polisreflexer runt om skulle kunna göra mirakel. Sen krashbåge och lite extraljus så är det nästan klart.
 
Transalpen är bra, men inte optimal. Den saknar effekt har jag märkt.
För att få den godtagbar på motorväg är man tvungen att dreva om den och då blir den jobbig i kökörning istället.

Håller med om motorvägen.
Fast jag kör i stort sett aldrig motorväg.
På 70-vägar och nedåt är det ok!

Eller, ja, ABS vore ju fint.
Och antispinn.
Då kan man ju ha mer effekt och bättre bromsar. :rolleyes:

VFR1200X? :va

:hej

/e
 
Skulle jag bara pendla i stadsmiljö skulle jag välja nå´n slags scooter istället för motorcykel. Då kan man köra i kavaj & slips :)

Burgman 650 :tungan
 
Zero S 2013. Förutom inköpspriset på skojiga 160.000 så har du inbyggd förvaringsbox, remdrift, eldrift, en växel, träden älskar dig.

Priset ner till en hundring och (iaf för mig) milen upp till 40 och jag är där! :tummenupp
Lätt, startsnabb och billig(ast?) milkostnad.
Hur ligger den i försäkring och servicekostnad? :va
 
BMW 650cs (CS står för City Streets) är ett bra exempel..
_248261_original.jpg

Stånka med mycket bottenvrid. Drar 0.3-0.45l/mil. Snorbillig försäkring på under 2000kr/år helförsäkrat på CS´n

Remdrift eller kardan för att slippa slabba med kedjeolja CS´n har remdrift, byte var 4000:e mil.

ABS bromsar är fint då man kan tvingas nita hårt på osäkert underlag om man kör mellan bilar eller på vita linjer

Handtagsvärme är guld på höst och vår.

Orginal tankväska som kan bytas till vattentätt hardcase för grejer eller speciallås för hjälmen har CS´n. Funkar j*vligt najs, men en topbox är okej det med. Skönt att kunna slänga in hjälmen vid snabbesök och lås, väska, grejer vid pendling.

12v uttag på styret för laddning av telefon är fint. Gärna i kombination med en vattentät håller för nallen.

Styret skall vara lagom högt för att klara backspeglarna. Gaffelvinkeln gör CS otroligt balanserad i låg hastighet och dessutom är sitthöjden låg.

CSn funkar upp till 140km/t ungefär, sen börjar moton bli ansträngd.. Mer än så behövs inte. Skulle dock vara trevligt med en 6:e växel

Ful som stryk, så buset lämnar den ifred. Här är CSn överlägsen alla andra kända motorcyklar.
 
Last edited:
Priset ner till en hundring och (iaf för mig) milen upp till 40 och jag är där! :tummenupp
Lätt, startsnabb och billig(ast?) milkostnad.
Hur ligger den i försäkring och servicekostnad? :va

ingen service på dom, ingen kedja som ska bytas. det är drivrem på dom och har ej läst någonstans att det är bytesintervall. det enda som skall göras är byta däck och bromsar när dom tar slut.
försäkring ligger hos bilsport/mc på ca 2000kr helår och helförsäkring. finns säkert billigare.
 
Last edited:
BMW 650cs tycker jag verkar vara ett väldigt vettigt alternativ.

Sen gissar jag att vad som är lämpligt som pendlingshoj beror helt på vilka vägar man kör, hur långt och hur man använder hojen. Vill man kunna handla mat på vägen eller få med sig en back öl så krävs ju hyfsade packväskor, har man en pendlingshoj enbart som komplement till bil så är ju läget ett annat.
 
det enda som skall göras är byta däck och bromsar när dom tar slut.

Och kanske...hrmm..hrmm... batterier efter, säg, 2000 mil för, säg, 40 000:- :rolleyes:

Fast jag är ändå intresserad! :tummenupp

:hej

/e

Edit, de påstår visst batteriet skall ha kvar 80% kapacitet efter 37 300 mil!

:näsblod
Är det möglich?
:va
 
Last edited:
Och kanske...hrmm..hrmm... batterier efter, säg, 2000 mil för, säg, 40 000:- :rolleyes:

Fast jag är ändå intresserad! :tummenupp

:hej

/e

Edit, de påstår visst batteriet skall ha kvar 80% kapacitet efter 37 300 mil!

:näsblod
Är det möglich?
:va

visst är det möjligt, det har hänt otroligt mycket med batteri tekniken dom senaste 3 åren bara.
 
Köp en C1:a :yoparty En mer optimal pendlarhoj finns nog inte just nu.
Fast... 175 cc? Eller ännu mindre, 125? Hade det funnits en C1 350 eller 500 cc så hade den troligen sålt bättre. För tanken är god. Även om utseendet kan diskuteras. Det krävs ett visst mod (ego) att köra en sådan scooter. Hade gärna haft en själv...
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top