Hur såg ditt mc-år ut 2016?

alltitude

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha mt 07
Mitt nyårslöfte var att antingen köpa en hund. Eller ta mc kort och köpa mig en hoj, midsommarhelgen infann sig och under ett rus så kom jag på mig själv. Jag har fortfarande inte tagit ett beslut. Men det blev snabbt klart får mig att en hoj skulle jag ha.

En ny mt07a inköptes, övningskörde kanske en 200 mil, mest ut till Norrtälje till och från fiskeresorna. Augusti kom och min uppkörning var här, satte det på första. Ez-mode. Stack direkt iväg på en Sverige - Norge resa under 6 dagar. FETT!

Hösten rullade på och jag hade precis bokat in min 1000 mil service. Körde hem från stan på Fleminggatan då bilen framför mig plötsligt gör en oannonserad u-sväng. Placerade mig själv och hojen rakt in i plåten. Ambulans till st:Göran, hojen skrot. Börjar väl känna mig någorlunda som en människa nu... Men ryggen och nacken är fortfarande trasslig. Hojen ska snart skadevärderas, blir väl att boka in 100 mil servicen tidigt på nästa säsong.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Köpte mig en fz1 i januari som jag moddat en hel del och som nu rullat lite över 600 nöjesmil i min ägo hittills. Inga olyckor, mängder med arga knytnävar huttandes mot mig, stoppad av polis en gång utan påföljd av ngn anledning, smällt en fågel på bröstet, blivit bättre och bättre på bakhjulsåka etc etc. Lägger väl på en åtminstone 50 mil till i år kan jag tänka

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Har varit en massa långa och korta resor inom Sverige och till Norge, ingen aning hur många mil det har blivit iår egentligen :) Jag brukar inte ens kolla efter varje enskild resa, det blir som det blir, :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Helt deprimerande år. Hart inte kört en meter. Behövt spara pengar, sen har livet vart jävligt skit detta året. Så det där oemoståndliga suget har inte infunnit sig. Men jag vet att min pärla står i ett garage o bara väntar på mig, för obarmhärtigt leverera mig in i sjunde himlen :).
Är det bara jag. Men min motorcykel är som en demon tiger"nånting" som kommer att lyda min befallning som en korsriddare lyder sin kung, men om jag misshandlar/inte respekterar den, kommer besten att bestraffa mig brutalt. Ursäkta, blev lite poetiskt sentimental
 
Last edited:

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
-Kört 700 mil, allt på småvägar

-Hamnade utanför vägen/diket sammanlagt 3 gånger och fick ett bakhjulssläpp som skrämde livet ur mig.


1: Var ute och körde Eslövsrundan allra första gången, det var ett litet krön med svag sväng höger. Efter krönet var det skarp sväng vänster.

Resultat: Lyckas låsa frambromsen, hamnade någon meter ut i ett dike dock ramlade jag ej av hojen.


2: Ute och kör med en polare runt häckeberga, han kör snabbt och jag råkar ta en skarp kurva snabbare än vad jag är van vid.

Resultat: Hamnar en halvmeter utanför asfalten på gräset dock lyckas jag styra in på asfalten igen utan att ramla.


3: Ute och kör med RR, kör på något jävla farthinder som gör att jag får ett underbart styrslag.

Resultat: Hamnar ca en halvmeter utanför asfalten på en gräsmatta, lyckas otroligt nog styra in igen utan att lägga hojen.


4:Kör på de vägarna runt Ringsjön som jag brukar köra väldigt ofta, det visar sig att trafikverket lagat vägen på ett ställe och sedan satt grus över det.

Resultat: kommer ut ur en kurva i lagom hastighet (som jag alltid gör på den vägen) och får ett bakhjulssläpp som nästan resulterar i en highsider. blev så jävla rädd efter det att jag körde raka vägen hem och har ej vågat mig ut på de vägarna igen.




Tog körkort i slutet av förra året så detta är egentligen den första säsongen jag kör, har minst sagt varit en mycket rolig och lärorik säsong.

Ibland när jag tänker tillbaka på de händelserna som jag varit med detta året tycker jag nästan att det är ett mirakel att jag ej ramlat av hojen.
:banana
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Absolut inget kört alls pga ingen hoj. :( En Husqvarna 701 SM -17 är beställd och kommer i slutet av nästa månad, så ska jag ta igen all missad körning nästa år. :tummenupp
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Alldeles för få mil kanske 300 mil.
När det regnar vill man ju inte köra och när det är sol så måste jag bygga på garaget.
Ska man se en uppsida så har jag nu ett garage att underhålla MCn under vintern så att den är redo för långsväng till sommaren....får se om jag tar mig tid att ta bort myggen från 2015 :D
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
-Kört 700 mil, allt på småvägar

-Hamnade utanför vägen/diket sammanlagt 3 gånger och fick ett bakhjulssläpp som skrämde livet ur mig.


1: Var ute och körde Eslövsrundan allra första gången, det var ett litet krön med svag sväng höger. Efter krönet var det skarp sväng höger.

Resultat: Lyckas låsa frambromsen, hamnade någon meter ut i ett dike dock ramlade jag ej av hojen.


2: Ute och kör med en polare runt häckeberga, han kör snabbt och jag råkar ta en skarp kurva snabbare än vad jag är van vid.

Resultat: Hamnar en halvmeter utanför asfalten på gräset dock lyckas jag styra in på asfalten igen utan att ramla.


3: Ute och kör med RR, kör på något jävla farthinder som gör att jag får ett underbart styrslag.

Resultat: Hamnar ca en halvmeter utanför asfalten på en gräsmatta, lyckas otroligt nog styra in igen utan att lägga hojen.


4:Kör på de vägarna runt Ringsjön som jag brukar köra väldigt ofta, det visar sig att trafikverket lagat vägen på ett ställe och sedan satt grus över det.

Resultat: kommer ut ur en kurva i lagom hastighet (som jag alltid gör på den vägen) och får ett bakhjulssläpp som nästan resulterar i en highsider. blev så jävla rädd efter det att jag körde raka vägen hem och har ej vågat mig ut på de vägarna igen.




Tog körkort i slutet av förra året så detta är egentligen den första säsongen jag kör, har minst sagt varit en mycket rolig och lärorik säsong.

Ibland när jag tänker tillbaka på de händelserna som jag varit med detta året tycker jag nästan att det är ett mirakel att jag ej ramlat av hojen.
:banana

Sheise. Ta det lugnt vet ja. Måste hinna med pizza o sex också. Innan du tar på dig änglavingarna
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag köpte en motorcykel i juni. Bytte däck, drivpaket, gaffeltätningar, koppling, laddningsregulator, batteri, bromsvätska. Smorde upp alla vajrar och justerade in allt perfekt. Krockade den förra fredagen på väg till vinterförvaring. Bra år! :gnissla
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
2400 mil hittills. Europaturen som var helt fantastisk i kanonväder blev ca. 580 mil. Resten är nöjeskörning på småvägar här hemma. Är singel och barnen är stora så jag lägger det mesta av min fritid på det jag tycker är roligast. Köra hoj helt enkelt:banana:yoparty:D:fakta

En liten plump i protokollet i år. Lyckades gå omkull i 80 km/h på en skogsväg med andrahojen...6 veckor sedan och knät är inte ok än, men va fan, det är det värt.
 
Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Köpte min första sprillans nya hoj och körde 600 mil innan jag ställde in den för säsongen. Kört på Ring Knutstorp och en knix kurs har man också hunnit med.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
-Kört 700 mil, allt på småvägar

-Hamnade utanför vägen/diket sammanlagt 3 gånger och fick ett bakhjulssläpp som skrämde livet ur mig.


1: Var ute och körde Eslövsrundan allra första gången, det var ett litet krön med svag sväng höger. Efter krönet var det skarp sväng höger.

Resultat: Lyckas låsa frambromsen, hamnade någon meter ut i ett dike dock ramlade jag ej av hojen.


2: Ute och kör med en polare runt häckeberga, han kör snabbt och jag råkar ta en skarp kurva snabbare än vad jag är van vid.

Resultat: Hamnar en halvmeter utanför asfalten på gräset dock lyckas jag styra in på asfalten igen utan att ramla.


3: Ute och kör med RR, kör på något jävla farthinder som gör att jag får ett underbart styrslag.

Resultat: Hamnar ca en halvmeter utanför asfalten på en gräsmatta, lyckas otroligt nog styra in igen utan att lägga hojen.


4:Kör på de vägarna runt Ringsjön som jag brukar köra väldigt ofta, det visar sig att trafikverket lagat vägen på ett ställe och sedan satt grus över det.

Resultat: kommer ut ur en kurva i lagom hastighet (som jag alltid gör på den vägen) och får ett bakhjulssläpp som nästan resulterar i en highsider. blev så jävla rädd efter det att jag körde raka vägen hem och har ej vågat mig ut på de vägarna igen.




Tog körkort i slutet av förra året så detta är egentligen den första säsongen jag kör, har minst sagt varit en mycket rolig och lärorik säsong.

Ibland när jag tänker tillbaka på de händelserna som jag varit med detta året tycker jag nästan att det är ett mirakel att jag ej ramlat av hojen.
:banana

Jag ramlade av asfalten i 50 och bröt ryggen. Du ska nog ta och lugna ner dig. Dåligt med avåkningszoner på gata liksom.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Sheise. Ta det lugnt vet ja. Måste hinna med pizza o sex också. Innan du tar på dig änglavingarna

Jag ramlade av asfalten i 50 och bröt ryggen. Du ska nog ta och lugna ner dig. Dåligt med avåkningszoner på gata liksom.


Försöker köra med säkerhetstänkt men ibland brister omdömet ändå.


Nr 1 samt 2 är helt och hållet mitt eget fel och har fått mig att tänka till mer än en gång med vad man egentligen håller på med.

Nr 3 samt 4 är självklart också mitt fel men ibland så kan det vara svårt att förutse sådana händelser, ett sådant styrslag har jag aldrig åkt på innan och att trafikverket lägger ut grus på vägen utan att varna för det är ganska dålig stil...
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Köpte ny hoj efter en ofrivillig paus i hojandet på 2 år. Kört runt 400 väldigt lugna mil. Var med på min första och sista gruppkörning. En helt ok säsong, även om jag kanske inte har hunnit köra riktigt så mycket som jag ville egentligen :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top