Hur roligt att köra "långsamt" med Sporthoj?

Mycket snack...jag tycker nog sportbågar är kul när det svänger, och då behöver man verkligen inte brassa satan!!!!11!!!1 :fakta

Jag föredrar kurvor före rakor, gasa kan vilken apa som helst, kass är jag för det, men jag föredrar det... :hihi

/J

Klart att det går fort när det finns läge för det, precis likadant som med en sportbil. Men håller med att det är när kurvorna kommer som agnarna sållas från vetet. Vill också bara upplysa alla som missat det att våren är HÄR!!!

Det låter som om att du skulle ha en gammal Yamaha SR400. Perfekt att puttra omkring i lagliga hastigheter med.

Meh..

Om du alltid har velat ha en sporthoj är det lika bra att köpa en om du vet att du ändå alltid kommer att snegla åt det hållet. Det går alldeles utmärkt att köra lagligt på dem.. ..i teorin. I praktiken kommer du förr eller senare med allra största sannolikhet tumma lite på fartgränserna.

Däremot är det inte någon självklarhet att du kommer att hålla dig till fartgränserna bara för att du inte väljer en sporthoj. De flesta motorcyklar idag inbjuder till körning på gränsen av vad som är lagligt, eftersom även en mindre kraftfull båge fortfarande har mer hästar per ton än många sportbilar. Det som talar mot högre hastigheter på t.ex. en nakenhoj är att det är jävligt jobbigt, men en Speed triple (för att ta ett exempel) inbjuder i min erfarenhet till minst lika mycket bus som en sporthoj.

När det väl kommer till kritan är det du som förare som bestämmer hur fort du vill köra. Hojen kommer att vara mer eller mindre inbjudande, men den kommer alltid att locka. Och det kommer alltid att vara kul, oavsett vilken hoj du väljer.

En sista synpunkt dock; den stora majoriteten av sporthojar är väldigt oförlåtande i jämförelse med övriga marknaden (en generalisering, javisst, men principen kvarstår). Den gör precis som du säger, när du säger det. Gör du fel, går det garanterat åt helvete. Något att tänka på om man är ny.

Av de hojar du nämner tycks för mig CBR600F ett klockrent val.

som om anledning till att få hänga på detta forum inte är tillräcklig för att bara köpa en hoj att ställa i garaget....

köp va du vill ha men om de är så som du säger att du inte kommer köra fort å glida mest så är nog en Ninja 250R bästa tipset hitils.

Sporthojar har en plats där dom hör hemma och som samtidigt är roligt utan att vara livsfarligt. Banan.

På gatan är Motarden jättekul, men kass att åka långt på. Åkte 33 mil i sträck på min gamla 660 en gång och jag hade hellre åkt buss!

Kawa ER-6 är en snygg, bekväm, smart billig skoj hoj. Tjöp! Finns såklart andra i samma segment som försöker härma kawa.

/ Jens

Javisst. Hitta nått till höger kan vilket moppefucko som helst och snurra på.

Okej. Menar du att TS är ett moppefucko eller?

När det svänger....Det är då agnarna skiljs från vetet....

Eh? Du verkar vara en jäkel på att köra hoj. Du ifrågasatte även Markus körförmåga i skotråden. Du ba steker alla ba hu lett som hälst! :yoparty

J-vla skrik om dyra försäkringar brukar det vara av de yngre förmågorna...

Tja, sitter man i en bonnhåla, är 40 bast och kör 80- eller 90-talare är det nog lätt att ta sin försäkringskostnad med en klackspark.

Kruxet med motard är ju att då svinar man som fan inne i stan istället, frågan är om det bättre? :D

Sant, det kan man också åka på böter för. I allra högsta grad.

Last edited:
Okej. Menar du att TS är ett moppefucko eller?

Ja du, Bosse Uzi. Du har väl vaknat på fel sida, har fel som vanligt, tja din profil som forumstofil är precis som vanligt.

Helt i sin ordning således:)

Själv ska jag köra diverse av mina hojar i helgen och ha skitkul. Kan inte vara lätt att vara så bitter

Trevlig helg:öl

Ja du, Bosse Uzi. Du har väl vaknat på fel sida, har fel som vanligt, tja din profil som forumstofil är precis som vanligt.

Helt i sin ordning således:)

Själv ska jag köra diverse av mina hojar i helgen och ha skitkul. Kan inte vara lätt att vara så bitter

Trevlig helg:öl

Va? Det var ju du som jiddrade och lät bitter över hur folk bara kan köra snabbt på raksträckor. :confused:

Den där öl-smileyn gör mig lite orolig bara. Sist du var packad så satt du och skrev ca 20 otroligt bittra och barnsliga inlägg i min gästbok.

Själv ska jag köra ut och köra idag redan. Motorvägen då bara i 280.:rolleyes:

ALLA skulle behöva köra sporthoj lugnt en bra bit, själv körde jag en gång 20 mil inte över 90 knyck, var tokslut då... man kom på sig själv sitta och göra gymnastik, kolla på fågellivet brevid vägen, funderade på vad man skulle renovera hemma, eller äta till middag eller annat trams, man blir farligare i sadeln skulle jag vilja påstå.. ett mer aktivt körsätt och man blir mer fokuserad.

Men man behöver inte köra 200 knyck jämt för man har en sporthoj. Det är en karaktärsfråga enligt mig, men du kommer inse att det är förbannat roligt, och beroendeframkallande mellan varven att "gasa" på:tummenupp

Du skriver att du händelsevis gasar upp den i 20-30 över tillåten hastighet. Troligtvis kommer du bara att göra det mer och mer. I sådant fall köp en hoj av sport karaktär men inte en supersport, dvs sv 650 (som jag), cbr 600f, er-6f, daytona 675 listan kan göras lång men här kommer du ner i försäkringspremie och får en snygg hoj som du defentivt kan ha kul med.

Ok visst kan man köra i lagligt tempo eller + 20-30 i sporthojs ställning utan att det blir tråkigt, har dock inte kört en 1:a. Jag ligger i 130-140 på motorvägen och visst blir jag omkörd dock jävligt sällan i 200 blås. Men visst finns det ett gäng åkare här inne som oftast har en 2:a först på hastighetsmätaren.

//Dafe

Håller med Dafe helt och hållet en SV650 är lagom sportig med lagom drag för lagom körning i lagom hastihet. :tummenupp

Lyssna däremot inte på dom som råder dig att köpa en kawa 250. Varvar som ett svin i laglig hastighet samt låter som en gräsklippare. Kan nog inte tänka mig någon hoj som man skulle tröttna på lika fort tyvärr.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti