Hur resonerar ni?

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Har just köpt tillbaks en gammal kär vän, en ZX7-R från 96.
Har tidigare haft större cyklar, ZX9-R, Thunderace mm mm.
Eftersom jag inte är ute efter att slanga satan eller att bomba värden så nöjer jag mig med de hästar ja får ut av min sjua.
Iochmed att cykeln har mindre kubik och har ett gäng år på nacken så är ju försäkringen billig som attan dessutom.

Å även om ja behöver upp i lite varv så pinnar den på rätt fint när den väl vill iväg.

Jag undrar hur många det är som verkligen kan hantera sina literhojar till max och verkligen kan nyttja alla hästkrafter.

Har ni roligare än va jag har? :)

Ge mig lite bra argument till att köpa en fräckare och större hoj nu, för ja hittar inga själv.
 
jag tänkte köpa en 600 men eftersom jag är 200cm lång så fick det bli en R1, sitter faktiskt riktigt bra på den!

det är alltid kul med effekt, men inte nödvändigt. det är bättre att ha en hoj där helheten känns bäst, motor är ju bara en liten del utav allt!
 
tänker inte motargumentera, har tävlat på trimmade 1000cc men när jag slutatde och tog upp gatåkat igen så köpte jag mig en yzf750r från -95.
Jag är väldigt nöjd och saknar inte mega effekt så värst mycket,
fort går det också om man vill.

Så jag resonerar att, en 750 alla dagar i veckan.
 
Själv skulle jag vilja ha större för att få bättre knuff från botten,
men då jämför jag med min lilla mellanklassare.
Men jag hade ruskigt jävla kul på min lilla 500a också, saknade
dock en hel del hos chassie osv.
Själv siktar jag kring 100-120hk i nästa hojen, det tror jag kan
vara lagom ett tag framåt :). Främst vill jag ha ett schysst chassie!
 
Själv skulle jag vilja ha större för att få bättre knuff från botten,
men då jämför jag med min lilla mellanklassare.
Men jag hade ruskigt jävla kul på min lilla 500a också, saknade
dock en hel del hos chassie osv.
Själv siktar jag kring 100-120hk i nästa hojen, det tror jag kan
vara lagom ett tag framåt :). Främst vill jag ha ett schysst chassie!
Fast det är ett rejält kliv upp från din hoj om du jämför med en modern 600 också, å ett rätt rejält kliv mellan 600 och 750 också för den delen ;)
 
Som ja nämnde tidigare så tror jag att många av de som kör nyare 1000 kubikare eller större inte ens klarar av att utnyttja hälften av effekten i motorn osv utan de blir mer en ball grej för många att ha stor hoj, KANSKE!
Sen finns det ju givetvis folk som e galet duktiga och behöver all effekt de kan få.

Frågan är ju bara om jag som kör som en vanlig dödlig får ut mer körglädje av att köpa på sig mer effekt och större motor, e tveksam.

Känns även som om ZX7-R:en som jag kör är relativt lättmanövrerad och ligger bra på vägen.
 
Last edited:
För mig spelar hästkrafter mindre roll men vill ha bottenvrid så radfyror på 600 kubik är inget för mig. Visst är effekt kul men det enda stället man kan nyttja allt effektivt är på bana, och är jag på bana tävlar jag inte utan kör för skojs skull.

En trevlig hojtur är så mycket mer än toppeffekt. Chassie, bromsar och karaktär värderar jag högre.
 
Fast det är ett rejält kliv upp från din hoj om du jämför med en modern 600 också, å ett rätt rejält kliv mellan 600 och 750 också för den delen ;)

Jo jag vet, men då har jag lite att växa i också... somsagt, tycker inte om att ligga och plåga på toppvarv heller så jag hamnar förmodligen inte över 70 hästar ändå :rolleyes:. Sen är det ju kul att ha det där lilla extra då och då :tuttar. Någon modern 600 blir det inte heller, förmodligen tidigt 90tal och då känns det som att det är 750 som gäller...
 
Min K6 har chassie, bromsar, OCH vettigt med effekt. Nödvändigt? Mja. Kul? Absolut! Sen åker jag 7 mil enkel till jobbet i svinottan och när jag tar hojen så kan jag sova 20 min längre...
En 600 skulle inte överleva min snittfart dom första 4 milen.:rolleyes:

Fredrik:tummenupp
 
Som ja nämnde tidigare så tror jag att många av de som kör nyare 1000 kubikare eller större inte ens klarar av att utnyttja hälften av effekten i motorn osv utan de blir mer en ball grej för många att ha stor hoj, KANSKE!
Sen finns det ju givetvis folk som e galet duktiga och behöver all effekt de kan få.

Frågan är ju bara om jag som kör som en vanlig dödlig får ut mer körglädje av att köpa på sig mer effekt och större motor, e tveksam.

Känns även som om ZX7-R:en som jag kör är relativt lättmanövrerad och ligger bra på vägen.

nu försöker jag inte brag, är ingen vinnare på att köra.
Men vi var ute på kurviga vägar med en komppis som köpte sin första hoj, en gixxer 1000, i början av sommaren. Tidigare kört sin farsas honda ~1000cc. Jag blev trött på att han körde så sakta, hängde hela tiden i röven på honom. Tycker det inte är rätt smart att iaf. starta med en grym litershoj.

Till TS kan jag inte argumentera, kör nu på 600cc 98hp, men till nästa sommar blir det 600cc ~130hp och mera liggande ställning.:)
 
Jag har alltid varit korkad och köpt större än vad jag har behövt, oavsett bil eller hoj. Numera så brukar jag inte göra det speciellt ofta även om det händer. Du har antagligen lika kul på en gammal häck som din kawa som du har på en nyare, om vi snackar bana etc. Sen kan det ju vara skönt med en ny också på sitt sätt, om man har råd och gillar att lägga pengarna på något så lyxigt som hoj :)

Nästa år blir det nog en gammal Ducce igen, ett 900-monster av sista förgasarmodell. Har grymt kul på en sån för den lilla körning jag ägnar mig åt numer, blir max 200mil/år och då småvägar inom länet.
Och bil har jag numera en 850kg fransos som jag kör ifrån det mesta med på småvägarna, mer behövs inte :D
 
Har en 600, den har 95hk, så visst det rör sig, och jag är verkligen kanonnöjd med hojen. Så lättmanövrerad så att det i sig är ren lycka.

Skulle dock gärna ha lite mer bottendrag så man slipper varva så sjukt mkt..
En 750 är något som skulle intressera mig mkt.

Kanske bara är jag, men är inte utbudet lite dåligt av just moderna 750cc hojar?

Kör mer och mer bana, men fortf. mkt gata.. så kikar lite åt sporthållet,, där finns inte många alternativ.. dyker upp nån enstaka gixxer nån gång ibland, men inte många..

naken 750 hittar jag inte heller :(

tips?
 
Tror få här kan utnyttja kraften, framförallt inte på gata.

Huruvida jag har roligare eller inte är dock svårt för dig att svara på. Jag tycker literhojar är roligare, men det är jag.
 
Har en 600, den har 95hk, så visst det rör sig, och jag är verkligen kanonnöjd med hojen. Så lättmanövrerad så att det i sig är ren lycka.

Skulle dock gärna ha lite mer bottendrag så man slipper varva så sjukt mkt..
En 750 är något som skulle intressera mig mkt.

Kanske bara är jag, men är inte utbudet lite dåligt av just moderna 750cc hojar?

Kör mer och mer bana, men fortf. mkt gata.. så kikar lite åt sporthållet,, där finns inte många alternativ.. dyker upp nån enstaka gixxer nån gång ibland, men inte många..

naken 750 hittar jag inte heller :(

tips?
Om du är nöjd med din hoj så finns ju hornet i 900 oxå eller så kan du ju kolla på kawa z 750/1000. Det är just avsaknaden av bottenvridet som är trist med mindre hojar. Själv tycker jag att även 750'in är för klen
 
Last edited:
Själv kör jag varje dag med hojen (YZF600R -96), då jag inte har bil.

Effekt finns det gott om för att köra i stan, då skulle jag föredra en nyare hoj med bättre chassi och dämpare så man får en mer responsiv hoj. Fast ibland önskar jag att man hade lite mer pulver i mellanregistret också så man slipper växla så mycket.

Hur skiljer sig körkänslan mellan en ny 1000 och en ny 600, smidighet, responsivitet etc?
 
Trött på allt skitsnack om att man inte kan utnyttja effekten. Hur skulle man inte kunna det? Bara att vrida på rullen så bär det av och vips så har man utnyttjat all effekt som fanns. Ett sådan påstående passar bättre i den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141165&highlight=korkade+uttalanden

Allt beror på hur man tänker...

Visst är det inte många som behöver 1000cc, det är nog inte många som vågar ladda på fullt ur kurvorna med en literhoj. Men de flesta har nog provat att vrida ur den på en raka... detta är ju också att använda effekten. Frågan är väl egentligen om man har roligare med mer effekt? Både ja och nej... beror på tillfälle, skulle jag säga.
 
Back
Top