Hur rengöra vid mek?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Ända sen moppetiden har jag använt hushållspapper och lacknafta.

Nån som har nåt bättre tips? Lacknafta är ju inte det mysigaste för händerna, dessutom blir det olja och skit kvar (på delarna alltså) :gnissla

Last edited:
Kaffesump och diskmedel funkar kanonbra. Annars är handpasta bra, Biltemas är faktiskt kanon!

Dez skrev:

Nån som har nåt bättre tips? Lacknafta är ju inte det mysigaste för händerna, dessutom blir det olja och skit kvar :gnissla
Jag brukar bara torka av det värsta med en trasa eller papper. Annars lyder regeln: Ju starkare ju bättre. :)

Kristallolja tror jag proffsen använder för att rengöra motorblock och liknande som är ingrodda med skit.

Dez skrev:

Nån som har nåt bättre tips? Lacknafta är ju inte det mysigaste för händerna, dessutom blir det olja och skit kvar :gnissla

Menar du delar eller dig själv :va

Japp, handpasta är det bästa. Tar bort allt direkt.

Barnolja för att lösa upp sletoljan på händerna och sedan vanlig tvål för att ta bort barnoljan.

(olja löser olja)

Kawwa skrev:
Menar du delar eller dig själv :va

Rengöra vid mek = Rengöring av delar.

Rengöring efter mek = rengöring av mej :tummenupp

Det absolut värsta är när man plockar bort kåpan framför framdrevet *ryser*

Last edited:
Är det motordelar tycker jag handpasta borde funka även då.. Trode du snackade om rukorna. Diskmedel är annars jävligt bra till det mesta.

Det absolut bästa jag någonsin använt var en vätska som fanns på grillen jag arbetade på en sommar. Den är avsedd att spruta upp i "filtret" ovanför grillen, där det samlas MASSOR av fett...

Det var helt enkelt en fettlösare, koncentrerad som FAN. Typ en del fettlösare till 50 delar vatten, helt enkelt skitfarligt... Det svarta gucket vid drevet = inga som helst problem.... Om du sprayade det koncentrerat på en lackad del, tex ramen skulle färgen flagna på några sekunder... ;)

Det trista är att min ranson tog slut, och nu vet jag inte var man skaffar det här medlet... :huvet

-Nån?

Jag brukar ta bensin i en lite bunke och en pensel, duttar och penslar bort all smuts. Funkar klockrent.

Även jag trodde självklart att du snackade tvätt av dig själv. För riktigt djävla effektiv avfettning på ett sätt jag knappast tror du någonsin sett så ska du använda trikloretylen, det e grejer det.
Häll några liter Tri botten på en rostfritt kärl, värm upp och håll sedan detaljen du vill avfetta i ångorna och se på när ALL olja och fett rinner av. Prylen ska alltså inte doppas i vätskan utan bara hänga i ångorna.Den blir kemiskt ren på ett par sekunder. 30 sek brukar räcka för ett gammalt motorblock så ser det nytt ut.
Jag har även tagit bort ytbehandlingen på lättmetallfälgar med denna metod.

Det är så ruggigt fettlösande att om du andas in ångorna så löser det upp hjärnan på dig eftersom den mäskliga hjärnan till stora delar består av fettvävnad. Heltäckande ansiktsmask med övertrycksandning är ett måste vid hantering av tri.

Se bara till att inte hetta upp väskan för mycket för då kan den reagera med syre och bilda fosgen. Andas du in fosgen så får du lungödem, kroppen vätskefyller lungorna och du drunknar på torra land.

Nämnde jag att detta även är EXTREMT cancerframkallande?

Och sådant där har jag jobbat med. :( Det är nog lika bra att trikloretylen numer är förbjudet utom när det gäller vid bearbetning av koppar, och knappt ens då.

Last edited:
eeeek!
wohoooo...
Nu blev jag sugen på att använda ren ammoniak :hihi

DumDum skrev:
Även jag trodde självklart att du snackade tvätt av dig själv. För riktigt djävla effektiv avfettning på ett sätt jag knappast tror du någonsin sett så ska du använda trikloretylen, det e grejer det.

Det är så ruggigt fettlösande att om du andas in ångorna så löser det upp hjärnan på dig eftersom den till stora delar består av fett. heltäckande ansiktsmask med övertrycksandning är ett måste vid hantering av tri.

Se bara till att inte hetta upp väskan för mycket för då kan den reagera med syre och bilda fosgen. Andas du in fosgen så får du lungödem, kroppen vätskefyller lungorna och du drunknar på torra land.

Nämnde jag att detta även är EXTREMT cancerframkallande?

Och sådant där har jag jobbat med. :( Det är nog lika bra att trikloretylen numer är förbjudet utom när det gäller vid bearbetning av koppar, och knappt ens då.

Det där brukade folk sniffa innan det förbjöds, kanske nu också! :3freak :va

Lika löser lika är väl det som fastnade från kemilektionerna i plugget.

Annars ett lätt använt medel tycker jag är bräkleen fast det ska inte användas på gummidetaljer typ packningar.

Zana skrev:
Det absolut bästa jag någonsin använt var en vätska som fanns på grillen jag arbetade på en sommar. Den är avsedd att spruta upp i "filtret" ovanför grillen, där det samlas MASSOR av fett...

Det var helt enkelt en fettlösare, koncentrerad som FAN. Typ en del fettlösare till 50 delar vatten, helt enkelt skitfarligt... Det svarta gucket vid drevet = inga som helst problem.... Om du sprayade det koncentrerat på en lackad del, tex ramen skulle färgen flagna på några sekunder... ;)

Det trista är att min ranson tog slut, och nu vet jag inte var man skaffar det här medlet... :huvet

-Nån?
dunderavfettning använder tex åkerier

vart

hp skrev:
Kristallolja tror jag proffsen använder för att rengöra motorblock och liknande som är ingrodda med skit.
Hittar jag denna olja ska göra rent min motor nu!

DJM skrev:
Jag brukar ta bensin i en lite bunke och en pensel, duttar och penslar bort all smuts. Funkar klockrent.

Det var ett mycket bra tips :tummenupp Får testa det

DumDum skrev:

Det hade varit nåt :banana Synd att det är förbjudet :brinnerup

vågen skrev:
eeeek!
wohoooo...
Nu blev jag sugen på att använda ren ammoniak :hihi

He he, en sniff på den varan skulle vara bra mot min jäkla förkylning :D

Eller blanda ammoniak och t.ex. svavelsyra, blir fin tårgas av det :tungan

Oj glömde lite info :va
Biltemas bioavfettning fungerar riktigt bra, dessutom går det utmärkt att blanda den med vatten.

Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör