Hur rengöra igensotat 2-taktsrör?

plocka av avgasrör VARMLUFTPISTOL högsta värme bakvägen en 15 minuter så brukar det ha bränts ut .. gör det när det blåser bort från grannarna ( det ryker )

På min tid hällde vi lite bensin i röret när det var löst och tände på, blåste ut fint, ibland sprack det upp av trycket. =)

Haru inget för dig i mellandagarna kan du få låna både skruvstäd och svets, ta med dig bullar bara.

edit: goda :mattias

Schysst, inte Shell mao : )

Det är inte avgasröret som är i fokus, utan ett lätt bluddrande på mellanvarv och uppåt, trots ordentligt rengjord förgasare och tändstift. Då har man ju avverkat drygt 50% av alla rörliga delar på denna lilla hoj. Men jag har hört att tändningen ställer om sig självt via vaccum eller varvtal, kanske typ slungvikter när man kör, vilket ju låter som en rimlig felkälla.

plocka av avgasrör VARMLUFTPISTOL högsta värme bakvägen en 15 minuter så brukar det ha bränts ut .. gör det när det blåser bort från grannarna ( det ryker )

Just grannsämjan trodde jag inte riktigt var i fokus för gismo, med tanke på alla surrealistiska filmer...:)

Jag har alltid undrat hur det ser ut inne i 2-takts böjen
finns inget speciellt där inne? diamanter,pengar m.m? :)
bara ihåligt

Tvåtaktsavgasrör består av en tom kammare som är noggrannt avstämd för att fungera med motorn ofta följd av en ljuddämpare av valfri konstruktion.

Tvåtaktsavgasrör består av en tom kammare som är noggrannt avstämd för att fungera med motorn ofta följd av en ljuddämpare av valfri konstruktion.

Det stämmer i teorin, men expansionskammaren är inte alltid tom, åtminstone inte på originalrör. På Yamaha RD125 LC finns det ljuddämpande material i expansionskammaren exempelvis. Har själv slitit ur skiten och det röret kommer jag nog bygga om lite förövrigt. :)
Trimrör har dock med 99,99% säkerhet inget annat än tomrum i allt från headern till stingern.

EDIT: Har läst att vissa värmer upp röret över öppen eld (och sm någon tidigare skrev så ryker det tydligen utav bara fan) och sen knackar på röret så sotet släpper. Detta hade jag dock inte försökt mig på själv då skollhet stålplåt blir väldigt mjuk, så risken för fula bucklor är stor. Jag ska testa kaustiksodatricket i något dygn tänkte jag. :)

Last edited:
Fortfarande problem, röret rent men motorn går illa. Stänger man av soppakranen går den bra i 30 sek innan soppan tar slut.

Min slutsats är då att den dränks i soppa. Ett blött stift dessutom. Reedventilerna ser schyssta ut, flottören är tät och nålventilen SER iaf inte sliten ut.

Men motorn verkar som sagt dränkas i bensin, någon med tips på vad mer som kan orsaka detta! Idag är det fredag, ölen är framme och jag välkomnar även rena gissningar!!! Passa på:)

Ett annat tips för att rengöra ljuddämparen är att lägga den på grillen eller i majbrasan..

Ang förgasaren så kolla så inte flotören att den går bra så det inte är den som kärvar

Kolla flottörens stängningsläge - lätt att rubba vid isärtagning/rengöring (korrekt värde står i verkstadshandboken). Kolla också att flottörventilen och bränsleanslutningen ovanför den är 110% ultra-ren - ett smutskorn/färgflaga där så blir det inte helt tätt vid stängning.

Last edited:
men om du gjorde rent röret kanske du behöver bestycka om förgasaren eller kolla flottören

Var hos Mc proffsen i Hägersten idag och fick några förslag. Vanligast enligt dem är igensotat rör eller behov av borrning till överdimension och tillhörande kolvbyte. Tändning och förgasare krånglar sällan.

Så det blir några hoptejpade kinapuffar i expansionskammaren och big bore antar jag:hej

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti