Hur rengöra igensotat 2-taktsrör?

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
plocka av avgasrör VARMLUFTPISTOL högsta värme bakvägen en 15 minuter så brukar det ha bränts ut .. gör det när det blåser bort från grannarna ( det ryker )
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kanske fastnat skit i röret efter tvätten?
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
På min tid hällde vi lite bensin i röret när det var löst och tände på, blåste ut fint, ibland sprack det upp av trycket. =)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Haru inget för dig i mellandagarna kan du få låna både skruvstäd och svets, ta med dig bullar bara.

edit: goda :mattias

Schysst, inte Shell mao : )

Det är inte avgasröret som är i fokus, utan ett lätt bluddrande på mellanvarv och uppåt, trots ordentligt rengjord förgasare och tändstift. Då har man ju avverkat drygt 50% av alla rörliga delar på denna lilla hoj. Men jag har hört att tändningen ställer om sig självt via vaccum eller varvtal, kanske typ slungvikter när man kör, vilket ju låter som en rimlig felkälla.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
plocka av avgasrör VARMLUFTPISTOL högsta värme bakvägen en 15 minuter så brukar det ha bränts ut .. gör det när det blåser bort från grannarna ( det ryker )


Just grannsämjan trodde jag inte riktigt var i fokus för gismo, med tanke på alla surrealistiska filmer...:)
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Jag har alltid undrat hur det ser ut inne i 2-takts böjen
finns inget speciellt där inne? diamanter,pengar m.m? :)
bara ihåligt
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Tvåtaktsavgasrör består av en tom kammare som är noggrannt avstämd för att fungera med motorn ofta följd av en ljuddämpare av valfri konstruktion.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Tvåtaktsavgasrör består av en tom kammare som är noggrannt avstämd för att fungera med motorn ofta följd av en ljuddämpare av valfri konstruktion.

Det stämmer i teorin, men expansionskammaren är inte alltid tom, åtminstone inte på originalrör. På Yamaha RD125 LC finns det ljuddämpande material i expansionskammaren exempelvis. Har själv slitit ur skiten och det röret kommer jag nog bygga om lite förövrigt. :)
Trimrör har dock med 99,99% säkerhet inget annat än tomrum i allt från headern till stingern.

EDIT: Har läst att vissa värmer upp röret över öppen eld (och sm någon tidigare skrev så ryker det tydligen utav bara fan) och sen knackar på röret så sotet släpper. Detta hade jag dock inte försökt mig på själv då skollhet stålplåt blir väldigt mjuk, så risken för fula bucklor är stor. Jag ska testa kaustiksodatricket i något dygn tänkte jag. :)
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fortfarande problem, röret rent men motorn går illa. Stänger man av soppakranen går den bra i 30 sek innan soppan tar slut.

Min slutsats är då att den dränks i soppa. Ett blött stift dessutom. Reedventilerna ser schyssta ut, flottören är tät och nålventilen SER iaf inte sliten ut.

Men motorn verkar som sagt dränkas i bensin, någon med tips på vad mer som kan orsaka detta! Idag är det fredag, ölen är framme och jag välkomnar även rena gissningar!!! Passa på:)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ett annat tips för att rengöra ljuddämparen är att lägga den på grillen eller i majbrasan..


Ang förgasaren så kolla så inte flotören att den går bra så det inte är den som kärvar
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kolla flottörens stängningsläge - lätt att rubba vid isärtagning/rengöring (korrekt värde står i verkstadshandboken). Kolla också att flottörventilen och bränsleanslutningen ovanför den är 110% ultra-ren - ett smutskorn/färgflaga där så blir det inte helt tätt vid stängning.
 
Last edited:

Kabajo

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650, Aprilia RS 125
men om du gjorde rent röret kanske du behöver bestycka om förgasaren eller kolla flottören
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Var hos Mc proffsen i Hägersten idag och fick några förslag. Vanligast enligt dem är igensotat rör eller behov av borrning till överdimension och tillhörande kolvbyte. Tändning och förgasare krånglar sällan.

Så det blir några hoptejpade kinapuffar i expansionskammaren och big bore antar jag:hej
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top