Hur räknar NI ut lämplig turbostorleken till en mc

[PlastRaket] skrev:
Hepp! funkar det? På aggregat utan vattenkylning så är ju oljan både smörjande och kylande, jag hade för mig att oljekanalerna va mindre på vattenkylda aggregat så kylnigen inte riktigt räcker till med bara oljan inkopplad, se'n får man ju problem med koksbildning och skit och så måste man puttra på tomgång i en minut innan man får stänga av hojen.
Enbart oljan som smörjer och kyler lagren . Samma typ av oljekanal oavsett vattenkylt eller ej.
Vattenkylningen är en kanal i lagerhuset som behövs då turbon sitter i en bil för att hålla lagerdelens temp nere. En hoj har aldrig 2 ton släpvagn och körs uppför ett 3000m högt berg så timmar med maxlast är omöjligt att uppnå med turbo MC (det måste en bil klara). Dessutom är aggregatet ej inbyggt som i en bil.
Finns inget att vinna på att koppla in vattenkylningen på en hoj.
Ingen tomgångskörning krävs.
Har byggt hundratals turbosatser till hoj hos MC Xpress och aldrig sett ett koksat aggregat.
Bara att köra med dessa anslutningar öppna, helt utan risk!
M.V.H Alf

Ok, jag håller nog med dig, det blir ju inte samma belastning och fartvinden kyler bättre oxå, man får tacka för svaret :tummenupp , jag hade nog pillat dit vattenkylningen om du inte hade sagt nå't. vad kostar ett färdig grenrör från er?

Dimensionera turbinsidan är ju lite knepigare än kompressorsidan. Jag har inte sett någon använda turbinmappar bland eftermarknadstrimmarna för bil/hoj, utan mitt intryck att de går efter gut-feeling och empiriska erfarenheter. Egentligen är det inte så värst omöjligt att kolla var i turbinmappen man kommer att köra, man behöver dock räkna om sitt antagna avgasmassflöde så att det stämmer överrens med hur turbinmappen är körd i gas-standet (gasflödesrigg, oftast varm). Jag skulle vilja påstå att för egna hemmabyggen så kan man använda turbinmappar för att kontrollera att man har marginal mot chokning, mer exakta grejor än så blir det inte om man inte börjar simulera på riktigt -och även då är det jäkligt knepigt att få till det.

Hur som helst, man bör pröva sig fram. Kompressorn inverkar för övrigt en hel del på hur kompressorn åker i mappen, då det självklart finns en energibalans över turbon. Den når ju ett jämviktsläge. Du kan därför ändra hur turbinen arbetar genom att byta kompressor. Ska man vara riktigt anal så kan man ta sig en funderare på om matchningen mellan kompressor och turbin för en bil verkligen är speciellt optimalt? Titta på turboaggregaten de använde i F1 en gång i tiden. Visst är de gamla osv, men den matchningen mellan turbin och kompressor är väldigt intressant. Och hur stort hjul de har kontra hus (throat-area) ger en också en del att fundera över.

Jaja, skitsamma. Lyssna på de som gjort detta förut och låt bli att teoritisera mer än nödvändigt.

BMEP är i praktikaliteten samma sak som moment per volymsenhet, det innehåller information om hur effektivt motorn arbetar.

/J

Om man bygger en turboanläggning för "hobby-bruk" räcker det med två aspekter gällande turboval. Den ska räcka till för önskad effekt och ej vara för gammal.
Ett äldre aggregat typ T03 kan ge nog med effekt men är segare och tråkigare än en modernare typ TD04HL-16. Det är inte superbilligt att trmma med turbo och ska man spara på något så är det inte på turbon.
Ska man över 400 hk så blir man tvungen att ha extern WG då det inte finns lämpliga aggregat med inbyggd sådan i denna storlek.
Trotts (eller tack vare?) att t.e.x. TD04HL-16 (min personliga favorit i detta effektområde) är ett bilaggregat fungerar det extremt bra för en mc då man önskar 250-300hk ur 600cc till +1300cc (har ej byggt på mindre än 600cc men är övertygad om att även det fungerar).
För att sedan turboanläggning ska fungera så bra som turbon tillåter krävs det ett väl utformat grenrör, en fungerande laddluftkylare, ett plenum som fördelar luften rätt samt (svårast) en korrekt bränslebladning i hela arbetsområdet.
Det finns många felmöjligheter som kan ställa till det och jag ser själv valet av turbo som den lätta biten i ett turbobygge.

BMEP är som sagt enbart ett mått på hur väl en motor använder sin volym i vid det vartal där den fungerar bäst vilket är samma sak som vridmoment per volym.
Inget som har stor betydelse då man väljer turboladdare.

RG500-Johannes skrev:
Titta på turboaggregaten de använde i F1 en gång i tiden. Visst är de gamla osv, men den matchningen mellan turbin och kompressor är väldigt intressant. Och hur stort hjul de har kontra hus (throat-area) ger en också en del att fundera över.

/J

När man bygger en anläggning som laddar flera bar som i fallet med F1 får aggregaten en ny spec. som har med tryckökningen och inte med t.ex. motorvarvet att göra.
Den enkla grundregeln att en viss turbo ger en viss effekt oavsett motor den sitter på stämmer så länge man ej behöver ladda betydligt mer (tryck) än vad turbon från början var avsedd för.
Ska man ladda över 2 Bar så behöver man en turbo som är avsedd för det men håller man sig runt 1 bar fungerar en "vanlig bil-turbo".

Alf Sundström skrev:
Trotts (eller tack vare?) att t.e.x. TD04HL-16 (min personliga favorit i detta effektområde) är ett bilaggregat fungerar det extremt bra för en mc då man önskar 250-300hk ur 600cc till +1300cc (har ej byggt på mindre än 600cc men är övertygad om att även det fungerar).

Är detta oberoende cylinderantal ?

Mvh
Mattias

TD04HL-16, vad har det för likheter med TD04 16T som väl sitter på 9-3 aero?
Eller rättare sagt, vad är bättre på TD04HL-16? Sitter det original på nån bil?

Den sitter på vissa Volvo 850/855 från 97 och framåt.
Nummer du ska kika efter: 9180747 och 49189-01450
Om 9-3 Aero är densamma, vetnefanken.

-PLM- skrev:
TD04HL-16, vad har det för likheter med TD04 16T som väl sitter på 9-3 aero?
Eller rättare sagt, vad är bättre på TD04HL-16? Sitter det original på nån bil?

andersson turbo skrev:
Saab kör med 15t och en mindre avgasturbin samt mindre avgashus ( 5ans)

Mja, vi kör ju HL-turbin på 9-5 Aeron. Nya 9-3 Aeron är en annan sak, kanske var den du menade?

/J

andersbrink skrev:
Den sitter på vissa Volvo 850/855 från 97 och framåt.
Nummer du ska kika efter: 9180747 och 49189-01450
Om 9-3 Aero är densamma, vetnefanken.

Coolt, ska nåt av de numrena vara på turbon, eller bägge numren?
Är det 850T eller T5?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...