Hur provkör du?

Hur provkör du?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har sålt hojen och är nu ute och provkör en hel del. Det som har slagit mig är att många som provkör hos firmor och privat inte har fullständig säkerhetsutrustning. :va Tycker det är jävligt konstigt en hoj man inte är van med och vill testa vad den går för då om något är det väl viktigt med skydd! Skulle själv aldrig provköra en hoj bara på en 50 sträcka.

Så hur gör ni?

//Dafe

testar aldrig nån annans hoj "va den går för", prestanda kan man läsa i tidningar om man e intresserad, brukar bara ta en sväng så den känns bra, bromsar tar bra, inga glapp eller missljud, växlar fint och känns bra helt enkelt.

Har bara tagit med mig skinnjacka och hjälm när jag provat hoj, har inte tänkt klota, kör inga vansinnesfarter, skulle aldrig varva ur en kall hoj heller

Jag testar motor och växellåda, bromsar osv. Allt som måste funka och vid olika hastigheter. Det innebär även ganska höga farter med vissa hojar (för att känna på chassi och styrning, samt hur vindfånget är). Men ingen buskörning som provocerar fram någon krasch.

Fullt skydd i någon form. Ofta kanske inte skinnstället, utan allvädersställ men med skyddsväst och knäskydd m.m. under. Man ska klara en krasch lika bra som om det vore "på riktigt" - för det är det ju...

Det har hänt att jag köpt hojar utan provkörning, bara genom att lyssna och klämma. Har funkat bra det med om man är påläst och vet vad hojmodellen går för.

Många som provkör äger nog inte en full utrustning. Har man en bör man använda den. Man kör på en motorcykel man inte är van vid. Lätt hänt att det händer något då även om man lämnar stora marginaler.

Kör alltid med full utrustning, speciellt om det är på en hoj jag inte är van vid så vid provkörning av annan hoj så definitivt.

Jag testar motor och växellåda, bromsar osv. Allt som måste funka och vid olika hastigheter. Det innebär även ganska höga farter med vissa hojar (för att känna på chassi och styrning, samt hur vindfånget är). Men ingen buskörning som provocerar fram någon krasch.

Fullt skydd i någon form. Ofta kanske inte skinnstället, utan allvädersställ men med skyddsväst och knäskydd m.m. under. Man ska klara en krasch lika bra som om det vore "på riktigt" - för det är det ju...

Det har hänt att jag köpt hojar utan provkörning, bara genom att lyssna och klämma. Har funkat bra det med om man är påläst och vet vad hojmodellen går för.

Exakt bara för att nån skriver att en hoj går bra betyder det inte att den passar mig. Sen har man ju mycket större marginaler när man provkör. Man vill ju inte ha köpt en hoj och märka efteråt att den vibbrera som fan över 160 km/h

Det lilla jag har provkört så har jag haft full utrustning. Inte för att jag tokgasar eller testar att bränna ur den allt den har men lite vill jag ju känna hur hojen beter sig. Om den känns som den ska osv. Men jag kör ju med lite extra försiktighet då jag inte är ett dugg sugen att lägga en hoj innan jag köpt den.
Povkör man så är det ju för att hojen verkar vara fin och det är köpläge. dvs. Känns den bra och felfri vid provkörningen så blir det affär.

Hitills allväders med alla skydd man bör ha. Försöker variera körningen och provocera fram eventuella brister, bra att läsa på innan om brister som andra påpekat och se hur man själv upplever det.

Sist men inte minst att passera åtminstone 30 meter skyltfönster så man kan spegla sig och se efter om man ser lika benhård ut som man känner sig :hojsmilie PM´a för skyltfönsterkarta.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back