Hur packar ni på sporthoj inför semestertripp?

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Ska ta å skaffa mig en tankväska
sen funderar jag på en packrulle någon som har erfarenhet av någon sådant hur de sitter på passagerarsitsen?:confused:
Särkilt i högre farter??


Om du ska ha mycket packning så köp ett par mjuka packväskor. Såna man sätter på varsin sida om sadeln därbak. Jag minns inte märket men köpte ett par för typ 700 spänn tror jag. Det gick hur bra som helst att köra väldigt fort med dom.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Helst bara två hårda sidoväskor, det tar en timme att montera fästena inför hojsemestern men det kan jag leva med. Oftast åker bagstern med också, dels för att ha det viktigaste/dyraste lätt åtkomligt, dels som kartfodral. Visst, den saboterar en del av manövrerbarhet/komfort men inte så farligt. Dessutom brukar jag ta med ett bagster kartfodral också, tar nästan ingen plats underst i väskan, och är praktiskt när man kör dagsturer och bara vill ha karta med. Topbox ger jag helst fan i, och ryggsäck är helt uteslutet. Jag vill köra hoj, inte fjällvandra.:tungan
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Undvik tankväska om du kan, den gör så att man inte kommer ner tillräckligt bakom kåpglaset. Det blir skitjobbigt om du kör längre etapper i högrefart.
Ja, kör man över 160-170 börjar det kännas i nacken att man inte kommer ner ordentligt. Det blir jobbigt efter ett tag, men tyvärr får man ju lov att nyttja alla möjligheter om man behöver ha med sig mycket på en sporthoj. De är ju inte riktigt gjorda för touring...

Min tankväska sväljer väl ca 50-60 liter, och det är ju ett ganska märkbart tillskott. Väskan klarar vilka farter som helst, men nacken får som sagt stryk. I lägre farter är det snarare ett plus dock, då man som sagt sparar axlarna genom att luta sig mot väskan.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Tankväska och packrulle funkar utmärkt, så brukar jag köra. Planera packningen lite bara, jobbigt att komma på efter vägen att du behöver något i botten på rullen. Vet inte hur det funkar på din hoj, men själv kan jag lyfta på passagerarsadeln och spänna fast remmarna i bakramen, sitter väldigt stadigt. Lycka till!

Det ska nog funka för mig med!!:tummenupp

har hittat en läcker packrulle från kappa hmm ska man bara få tag i den med:D
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Jag kör med Bagster tank väska och packrulle. Fäster packrullen med rem i ett stag under sadlen och ett runt sadel och rulle. Funkar utmärkt i 180-200 km/h. Här är senaste packningen till Assen med tält o allt. Packnät med regnställ ovan på rullen.
 

Bifogat

  • R1 04.jpg
    R1 04.jpg
    66.9 KB · Visningar: 223

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ska ta å skaffa mig en tankväska
sen funderar jag på en packrulle någon som har erfarenhet av någon sådant hur de sitter på passagerarsitsen?:confused:
Särkilt i högre farter??

Så här funkar alldeles utmärkt!
Även med 290Kmh på mätaren :tummenupp

Har kanske vägarna förbi nässjö snart om du är intresserad av min tankväska
Packrullen på 60lit kan du få på köpet.
 

Bifogat

  • packa.jpg
    packa.jpg
    121 KB · Visningar: 161
  • packat.jpg
    packat.jpg
    95.7 KB · Visningar: 145

CARLSBERG

rookie
Gick med
6 May 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Kawa orange edition 2
Har köpt en tankväska å undrar om man ska lägga nått imellan tank å väska för att inte repa tanken??

Finns tydligen skyddsmattor att köpa?

bra eller anus
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Har köpt en tankväska å undrar om man ska lägga nått imellan tank å väska för att inte repa tanken??

Finns tydligen skyddsmattor att köpa?

bra eller anus

Tycker det funkar bra. Touringbutiken har stora o små skyddsmattor. Körde tidigare med ett "sämskinn" under väskan då man kan torka av hojen om den är blöt.
 

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
BMW K1300s -09
Det är faktiskt inte så jättemycket mer man behöver. Ta med det sämsta du har i kalling-, strump och t-shirtväg. Sen kastar du dem när du behöver byta och köper nytt. En neccessär, ett par brallor och ett par skor - vad mer behöver man? Om det inte rymms i en konsumkasse har man på tok för mycket med sig.
Håller med föregående talare! Man behöver inte så mycket med sig. Klarade mig med tankväska (ej expanderad) och en säck då jag var ute i Europa i två veckor.
 

Bifogat

  • IMG_0284_.jpg
    IMG_0284_.jpg
    30.8 KB · Visningar: 83

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Ska ta å skaffa mig en tankväska
sen funderar jag på en packrulle någon som har erfarenhet av någon sådant hur de sitter på passagerarsitsen?:confused:
Särkilt i högre farter??

Packning? På hoj? Nej tack, jag laddar in hela bohaget inklusive hoj i bussen
och sen kör jag till landet någonstans där solen alltid skiner alltmedans
jag äter kanelgifflar, dricker kaffe, lyssnar på radion och pratar i telefon!
:)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top