Hur omfattande är koll/justering av ventilspel?

Hur vet man att det är dags att justera?

Efter att själv utfört min första ventiljustering för någon månad sedan har jag lärt mig följande:

1. Det är inte svårt men det tar lite tid
2. Man ska aboslu inte vänta på problem med ventiler innan man kontrollerar justerar för om spelet blir för litet är det svårt att märka och då bränner man ventilerna vilket leder till en jevla massa jobb.
2. Shims är dyraste som finns.

Man behöver allså inte tömma på kylarvätska/olja? Om man monterer av fuggarna behövs dom ställas in igen då?

Jag är inget tekniskt geni men jag har också lyckats att justera mina ventiler på banditen. Dock hade jag klarat det utan verkstadsmanual, men det hade tagit på tok för lång tid att komma på hur allt ska skruvas bort. Så mitt tips är att skaffa en haynes eller liknande eller någon som kan första gången .. Hade som tur var ställskruvar på min så jag slapp shims.
Nu när man har gjort det är det enda man behöver veta alla värden och eventuella nm på bultar man behöver skruva åt. Sen går det på bara rutin.

Tog väl en helkväll för mig första gången .. men det gör inget än så länge är det ju bara skoj.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti