Hur omfattande är koll/justering av ventilspel?

Hur vet man att det är dags att justera?

Efter att själv utfört min första ventiljustering för någon månad sedan har jag lärt mig följande:

1. Det är inte svårt men det tar lite tid
2. Man ska aboslu inte vänta på problem med ventiler innan man kontrollerar justerar för om spelet blir för litet är det svårt att märka och då bränner man ventilerna vilket leder till en jevla massa jobb.
2. Shims är dyraste som finns.

Man behöver allså inte tömma på kylarvätska/olja? Om man monterer av fuggarna behövs dom ställas in igen då?

Jag är inget tekniskt geni men jag har också lyckats att justera mina ventiler på banditen. Dock hade jag klarat det utan verkstadsmanual, men det hade tagit på tok för lång tid att komma på hur allt ska skruvas bort. Så mitt tips är att skaffa en haynes eller liknande eller någon som kan första gången .. Hade som tur var ställskruvar på min så jag slapp shims.
Nu när man har gjort det är det enda man behöver veta alla värden och eventuella nm på bultar man behöver skruva åt. Sen går det på bara rutin.

Tog väl en helkväll för mig första gången .. men det gör inget än så länge är det ju bara skoj.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back