Hur ofta byter ni däck?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hur ofta byter ni däck egentligen? Vart 5e år säger tillverkaren, men sedan slits de ju med. När jag söker efter hur länge de bör hålla så står det 1800 jänkarmil för bakdäck, men det tycker jag verkar vara oerhört lite. Mina har gått 600 mil och förutom att jag har punktering nu så tycker jag det verkar som att de har mycket kvar att leva för.

Så vad går ni på när ni byter? Spårdjup? Ålder? Hur långt de gått? Vid varje fullmåne? Något annat?
 
Mkt beroende på däck och körstil, sällan jag får ut mer än 800 mil. Senast på min KTM 1290 så var bakdäcket sopslut vid 600 mil. Byter alltid fram och bakdäck samtidigt. Ett byte per säsong blir det.
 
Mkt beroende på däck och körstil, sällan jag får ut mer än 800 mil. Senast på min KTM 1290 så var bakdäcket sopslut vid 600 mil. Byter alltid fram och bakdäck samtidigt. Ett byte per säsong blir det.

Åh fan, då är det nog inte någon ide att försöka lappa bakdäcket.

Jag är iofs nybörjare så jag sliter nog inte mina däck på samma sätt som ni proffs gör, oavsett cykel. Dessutom är min cbr650r inte lika kraftfull heller, så det kanske är därför jag tycker att det känns lite. De ser liksom fräscha ut.
 
Åh fan, då är det nog inte någon ide att försöka lappa bakdäcket.

Jag är iofs nybörjare så jag sliter nog inte mina däck på samma sätt som ni proffs gör, oavsett cykel. Dessutom är min cbr650r inte lika kraftfull heller, så det kanske är därför jag tycker att det känns lite. De ser liksom fräscha ut.
Vad är det för punka du har och var? Avgörande.
Bilder är en bra grej!
 
Åh fan, då är det nog inte någon ide att försöka lappa bakdäcket.

Jag är iofs nybörjare så jag sliter nog inte mina däck på samma sätt som ni proffs gör, oavsett cykel. Dessutom är min cbr650r inte lika kraftfull heller, så det kanske är därför jag tycker att det känns lite. De ser liksom fräscha ut.
En 1290GT äter däck på ett helt annat sätt än vad din 650 gör. Titta på mönsterdjupet, det är enda sättet. Du kan inte utgå från en standardsträcka, det kan ju innebära att du kastar halva däcket, eller kör runt på corden ett bra tag.
 
En 1290GT äter däck på ett helt annat sätt än vad din 650 gör. Titta på mönsterdjupet, det är enda sättet. Du kan inte utgå från en standardsträcka, det kan ju innebära att du kastar halva däcket, eller kör runt på corden ett bra tag.

Jo der var vad jag gjorde det var därför jag blev så förvånad när det stod att de bara håller i 350 mil eller så. Tycker däcket är fräscht ut i övrigt men kan se om jag kan ta lite bilder ikväll.
 
Det är i princip alltid lönt att laga, iaf om det går att plugga. En hygglig däckare tar en hundring för att plugga, om du kommer med hjulet löst eller du kör dit och pluggar på plats. Beror såklart på hur mycket det läcker. Behöver man plocka av däcket kostar det mer.

Kostar det 100 och du får ut 100 mil till, 1 kr mil, 200 mil blir 50 öre milen på ett däck du annars skulle kasta. Värt när kostnaden ligget på 3-5 kr/mil bara på badäcket. Får du ut 400, 500 mil till, desto mer värt!

Jag la på nytt däck inför senaste 120-150milaturen. Litet spik på hemvägen, mitten på däcket. Körde de ca 30 milen hem med fortlöpande koll på däcket. Pluggat för en hundring. Kör glatt vidare

Seså! Pumpa, spraya diskmedellösning och se var det bubblar. Hittar du spik, låt den sitta tills du kan få lagat. Om spik eller hål finns ute i kanterna kan du mest troligt glömma att plugga. Som sagt, vi behöver bild. Och du, kolla ventilen!
 
Det är i princip alltid lönt att laga, iaf om det går att plugga. En hygglig däckare tar en hundring för att plugga, om du kommer med hjulet löst eller du kör dit och pluggar på plats. Beror såklart på hur mycket det läcker. Behöver man plocka av däcket kostar det mer.

Kostar det 100 och du får ut 100 mil till, 1 kr mil, 200 mil blir 50 öre milen på ett däck du annars skulle kasta. Värt när kostnaden ligget på 3-5 kr/mil bara på badäcket. Får du ut 400, 500 mil till, desto mer värt!

Jag la på nytt däck inför senaste 120-150milaturen. Litet spik på hemvägen, mitten på däcket. Körde de ca 30 milen hem med fortlöpande koll på däcket. Pluggat för en hundring. Kör glatt vidare

Seså! Pumpa, spraya diskmedellösning och se var det bubblar. Hittar du spik, låt den sitta tills du kan få lagat. Om spik eller hål finns ute i kanterna kan du mest troligt glömma att plugga. Som sagt, vi behöver bild. Och du, kolla ventilen!

Det är stock däcken som kom med hojen när den var ny och vad jag läst så ska de inte vara så bra, vilket gör att jag inte känner mig särskilt ledsen om jag eventuellt måste byta. Jag hade helst velat lappa med riktiga lappar för det känns säkrast. Jag har köpt sådana där pluggar (rope plugs) som man pluggar själv med, är de lika bra som de som en däckreparatör använder?
Jag frågade först om en däckservice i närheten kunde laga men de sade att de inte gör sådant utan ville sälja mig ett nytt. Jag har även köpt ett nytt däck, Michelin road 5 som jag läste var bättre än de jag har, men kan nog skicka tillbaka det om jag kan laga det gamla.

Ska inspektera skadan ikväll på kontoret så får vi se.
 
Det är stock däcken som kom med hojen när den var ny och vad jag läst så ska de inte vara så bra, vilket gör att jag inte känner mig särskilt ledsen om jag eventuellt måste byta. Jag hade helst velat lappa med riktiga lappar för det känns säkrast. Jag har köpt sådana där pluggar (rope plugs) som man pluggar själv med, är de lika bra som de som en däckreparatör använder?
Jag frågade först om en däckservice i närheten kunde laga men de sade att de inte gör sådant utan ville sälja mig ett nytt. Jag har även köpt ett nytt däck, Michelin road 5 som jag läste var bättre än de jag har, men kan nog skicka tillbaka det om jag kan laga det gamla.

Ska inspektera skadan ikväll på kontoret så får vi se.
Sätt på Road 5 däcket...
mission-complete-stamp-vector-16165163.jpg
 
Det är stock däcken som kom med hojen när den var ny och vad jag läst så ska de inte vara så bra, vilket gör att jag inte känner mig särskilt ledsen om jag eventuellt måste byta. Jag hade helst velat lappa med riktiga lappar för det känns säkrast. Jag har köpt sådana där pluggar (rope plugs) som man pluggar själv med, är de lika bra som de som en däckreparatör använder?
Jag frågade först om en däckservice i närheten kunde laga men de sade att de inte gör sådant utan ville sälja mig ett nytt. Jag har även köpt ett nytt däck, Michelin road 5 som jag läste var bättre än de jag har, men kan nog skicka tillbaka det om jag kan laga det gamla.

Ska inspektera skadan ikväll på kontoret så får vi se.

Nej, däckverkstäder använder en svampliknade plugg som monteras från insidan. Själva hatten stannar kvar på insidan av däcket och gör att tätningen blir betydligt säkrare.

Nackdelen är alltså mer arbetstid då man måste kränga av däcket för att applicera den.
 
Det är stock däcken som kom med hojen när den var ny och vad jag läst så ska de inte vara så bra, vilket gör att jag inte känner mig särskilt ledsen om jag eventuellt måste byta. Jag hade helst velat lappa med riktiga lappar för det känns säkrast. Jag har köpt sådana där pluggar (rope plugs) som man pluggar själv med, är de lika bra som de som en däckreparatör använder?
Jag frågade först om en däckservice i närheten kunde laga men de sade att de inte gör sådant utan ville sälja mig ett nytt. Jag har även köpt ett nytt däck, Michelin road 5 som jag läste var bättre än de jag har, men kan nog skicka tillbaka det om jag kan laga det gamla.

Ska inspektera skadan ikväll på kontoret så får vi se.
Som sagt, beror på typ av punka och var den är.

Lämna tillbaka ditt road5, why? Du kommer ändå att byta, nu eller sen.

Min take:
Är det en pluggningsbar punka utan hjul eller däckavkrängning - laga. Annars byt till ditt nya däck.
Lagar du, lägg ditt nya däck svalt och mörkt tills det är dags för byte.

När du byter, byt då framdäcket också om det därtill är ett "tråkigt". Du vill inte köra med bättre bak än fram.
De första milen med ny uppsättning är som att ha fått en ny hoj!
 
Hjälp vad många mil folk kör. Tror jag som max fått ut 700 mil ur ett bakdäck. Som minst 50mil (sportsmart vid bankörning). Brukar snitta 200 mil är vad jag normalt brukade får ur (gata och bana). Blir inte de flesta däck plattslitna vid 500mil om man bara kör gata? Vägegenskaperna brukar inte bli jätteroliga med platta däck.
 
Mina bakdäck höll 300 mil ungefär så efter det andra bytte jag till däck som inte var lika sportiga.
 
Brukar komma runt 6-800 mil med sportdäck. När jag körde mer kunde det bli 1-2 uppsättningar per säsong, men nu kanske snarare 2 säsonger per uppsättning. Har aldrig haft ett par däck på så länge att jag behövt byta pga ålder.

Om du är nybörjare eller kör många transportmil kan däcket (lite beroende på däcktyp) bli slitet på ett sätt så att det blir en plattare del i mitten med kanter på sidorna. Om detta blir väldigt utpräglat så att det stör påtagligt kan det ibland finnas anledning att byta däcket något innan det är helt slut.

Sen är det viktigt att känna till att så fort man satt på ett nytt bakdäck kommer man köra på en spik så man får punka. Detta är baserat på beprövad erfarenhet, men tror fasen det är en naturlag.
 
Hjälp vad många mil folk kör. Tror jag som max fått ut 700 mil ur ett bakdäck. Som minst 50mil (sportsmart vid bankörning). Brukar snitta 200 mil är vad jag normalt brukade får ur (gata och bana). Blir inte de flesta däck plattslitna vid 500mil om man bara kör gata? Vägegenskaperna brukar inte bli jätteroliga med platta däck.
Jag kör nästan bara gata, och även om jag lutar en del så blir bakdäcket oroväckande platt runt 500 mil.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top