Fredd.persson
Ny medlem
Halloj! Har el problem på hojen och tänkte höra om någon vet hur mycket spänning i volt det ska komma från statorn innan voltregulatorn på en ktm 125?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
80-90 volt / lindning
80-90 volt / lindning
Direkt från statorn då? Jag får upp mot en 50 volt innan regulatorn men om jag kopplar in den och mäter fram i lampan får jag cirka 24 volt vilket såklart spräcker lamporna:/ har testat med två olika regulatorer men samma problem uppstår. Det skulle vara riktigt schysst med svar om ni vet![]()
jag var nog lite otydlig när jg svarade dig först, det är förmodligen 3 gula kablar ur din generator och dom 3 ska du mäta i mellan med ditt instrument inställt på växelström, jag kallar dom 1-2-3 hädanefter, mät mellan sladd 1-2 och notera resultatet, mät mellan 1-3 o notera igen, och så till sist 2-3, nu har du 3 mätresultat och efterssom du höll lite drygt 4000 varv på hojjen då du mätte borde/ska det vara cirkus 70-80V ,, självklart ska inte regulatorn vara inkopplad, så mät lämpligtvis i kontaktstycket mellan generator/regulator, om du lyckas få ut 24V efter din regulator är något skummt, precis som Boris skriver så en felande regulator brukar ge 0,, men visst undantag finns alltid. du har genom att mäta dom 3 sladdarna kollat att dom 3 faserna i din generator fungerar, skulle det vara exempelvis 70V på 2 av mätningarna och 20V på den tredje så är din generator kass,,
lycka till // Jocke
Vad jag vet så ska det vara en original stator och regulator! Jag mäter med hjälp av multimeter på den gula kabeln som kommer från stator vilket ger utslag till upp emot 50 volt! Har jag däremot regulatorn inkopplad och mäter frramme i lampans kabel så får jag runt 24 även på tomgång... Vet inte om jag mäter rätt då jag i te är någon höjdare på el:/
Utspänningen kan vara allt mellan 40-120V AC (växelspänning förstås..)Ta en bild på regulatorn, hur du har den inkopplad och hur du mäter.
Ta en bild på regulatorn, hur du har den inkopplad och hur du mäter.
Det finns dock bara en gul kabel från statorn då det inte finns batteri på 125ornaUtspänningen kan vara allt mellan 40-120V AC (växelspänning förstås..)
Viktigast är att spänningen är LIKA när du mäter i de tre kombinationer som finns av de gula tåtarna.
Är den det så ska man ohm-mäta mellan en tåt (vilken som helst) och jord/chassi/motor.
Där SKA det vara oändlig resistans.
Mätes ALLTID på högsta resistansområdet , 20Mohm
Passeras dessa mätningar utan problem är sannolikheten att statorn är hel rätt hög.
Svårare fel är t ex värmerelaterade fel, kan t ex vara at det blir avbrott eller kortis till jord när motorn blir varm.
Slarvig läsning av mig, mycket slarvig.. lessen.Det finns dock bara en gul kabel från statorn då det inte finns batteri på 125orna![]()

|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |