Hur mycket utvidgar sig ett 190 däck(placering i sving)?

Primero

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
sport
Byter drivpaket och ska prova ett metz racetec 190 slick.
Hur långt ska man ha mellan däck och sving för att det inte ska ta i när man gasar på?
Blir det stor skillnad i köregenskaper om man flyttar hjulet långt bak/fram i svingen?
Hur mycket sträcker sig en ny kedja?Har för mig att man justera ganska tidigt.

Swedie_du_borde_ändra_så_att_man_kan_citera_det_första_inlägget_igen_grrrrrrr skrev:
Hur långt ska man ha mellan däck och sving för att det inte ska ta i när man gasar på?
Det har i princip ingen betydelse. Däckets avstånd till swingen förändras inte av att du gasar. Däremot expanderar däcket och blir "högre" ju fortare du kör. Hur mycket det expanderar varierar från däck till däck men har du 1 cm kvar ska det inte vara några problem. Undantaget är eller var Dunlop som kunde expandera rätt mycket.
Swedie_du_borde_ändra_så_att_man_kan_citera_det_första_inlägget_igen_grrrrrrr skrev:
Blir det stor skillnad i köregenskaper om man flyttar hjulet långt bak/fram i svingen?
Det beror på hur duktig du är på att köra. Ju längre fram, ju kortare hjulbas, ju mer lättsvängt. Å andra sidan är det lättare att hojen blir nervös och går på bakhjulet. 1 cm hit eller dit är svårt att känna skillnad på.
Hur mycket sträcker sig en ny kedja?Har för mig att man justera ganska tidigt.
Kolla den då och då och justera när du tycker den är för slapp.

Lycka till :)

Det har i princip ingen betydelse. Däckets avstånd till swingen förändras inte av att du gasar. Däremot expanderar däcket och blir "högre" ju fortare du kör. Hur mycket det expanderar varierar från däck till däck men har du 1 cm kvar ska det inte vara några problem. Undantaget är eller var Dunlop som kunde expandera rätt mycket.

Det var hur mycket däcket expandera i hög fart,typ Anderstorp,som jag menade(lite trött igår).En polare byta från 180 till 190 och fick svingskrap,så när jag nu skulle kapa av några länkar ville jag inte få det för tajt...

Det beror på hur duktig du är på att köra. Ju längre fram, ju kortare hjulbas, ju mer lättsvängt. Å andra sidan är det lättare att hojen blir nervös och går på bakhjulet. 1 cm hit eller dit är svårt att känna skillnad på.

Den är lite längre bak nu,längre hjulbas,om jag nu tycker att det är skillnad kan man då kompensera genom att höja bakänden?

Kolla den då och då och justera när du tycker den är för slapp..

Har för mig att man justera relativt mycket i början,vill inte starta om med att kapa/nita en gång till.

Tack för ett bra svar!:tummenupp

Det var hur mycket däcket expandera i hög fart,typ Anderstorp,som jag menade(lite trött igår).En polare byta från 180 till 190 och fick svingskrap,så när jag nu skulle kapa av några länkar ville jag inte få det för tajt...
Det beror också på hur ofta och hur mycket du kommer att dreva om hojen. Tänk på att kedjan ska passa alla drev om du inte byter kedja samtidigt.
Jag har samma kedja till 15 och 16 fram samt 44-47 bak utan problem.
Den är lite längre bak nu,längre hjulbas,om jag nu tycker att det är skillnad kan man då kompensera genom att höja bakänden?
Teoretiskt kan du höja bak och sänka fram för att få hojen mer kvickstyrd men om du inte tävlar på elitnivå är jag tveksam till om du märker så mycket skillnad med bakhjulet ett par cm längre fram eller bak än normalt. Jag märker det iaf inte men jag är å andra sidan inte typen som testar sig fram med olika fjädringsinställnignar, ride hight osv.

Det är olika för olika fabrikat. Ett 180 och ett 190 däck kan variera ganska mycket i bredd beroende vilket fabrikat och vilken modell av däck det är. Till exempel så kan ett 180 däck vara 178 till 196mm brett trots att det heter "180"
En annan parameter är höjden. Ett 190 däck i 50 profil är ganska mycket lägre än ett 190/55. I 55 profil så är däcket mer "ballongformat" och kan lätt ta i svingen om det sitter för nära. Dessutom expanderar ju däcket lite grann på höjden när det går fort.

Det beror också på hur ofta och hur mycket du kommer att dreva om hojen. Tänk på att kedjan ska passa alla drev om du inte byter kedja samtidigt.
Jag har samma kedja till 15 och 16 fram samt 44-47 bak utan problem.

Förra gången jag byta drivpaket blev det fel,hade 15 fram 44-47 bak,fick köra 15-44 på alla banor.:rolleyes:Nu är det första gången jag äger ett 190 däck + har ett nytt drivpaket 16 fram 45-47 bak,tänkte jag skulle göra rätt den här gången...

Teoretiskt kan du höja bak och sänka fram för att få hojen mer kvickstyrd men om du inte tävlar på elitnivå är jag tveksam till om du märker så mycket skillnad med bakhjulet ett par cm längre fram eller bak än normalt. Jag märker det iaf inte men jag är å andra sidan inte typen som testar sig fram med olika fjädringsinställnignar, ride hight osv.

Om jag förstår dig rätt så är det större skillnad på att höja/sänka bak-höja/sänka fram än det är på att flytta bakhjulet fram eller bak?
Tävlar inte på elitnivå-personbästa 1:46 på Anderstorp,men tänkte trixa lite med inställningar i år och så måste man ha något att skylla på..:D

...
Undantaget är eller var Dunlop som kunde expandera rätt mycket.
...

Dunlop´s NTEC utvidgar sig knappt någonting alls. Med dom däcken måste du ha annan drevning pga att du då får annars en lägre toppfart rakt fram på raksträckorna.

För en massa år sen var det normalt att omkretsen utav bakdäcket ökade 3-4% vid 200km/h pga att däcken utvidgar sig vid högre farter. .

Dunlop´s NTEC utvidgar sig knappt någonting alls. Med dom däcken måste du ha annan drevning pga att du då får annars en lägre toppfart rakt fram på raksträckorna.
Okej :tummenupp

Om jag förstår dig rätt så är det större skillnad på att höja/sänka bak-höja/sänka fram än det är på att flytta bakhjulet fram eller bak?
Jag skulle tro det men eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av det hoppas jag att någon annan här kan svara så du får lite mer kött på benen :)

Last edited:

För en massa år sen var det normalt att omkretsen utav bakdäcket ökade 3-4% vid 200km/h pga att däcken utvidgar sig vid högre farter. .
Jupp och NTEC är svåra att kränga på eftersom dom är styva i stommen.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026