Hur mycket snö klarar ett villatak?

I norrlands inland är det inte alls ovanligt att du ser hus med snö uppskottat mot husväggen en bit upp, en meter ungefär. Snö isolerar rätt så mycket värme. Vet inte om jag vågat skotta upp snö själv mot husväggen då du måste veta att du har bra avrinning och sånt. Jag har för mig att de äldre gubbarna föredrar luftig nysnö då det ska skottas upp mot huset. Denna teknik fungerar nog bara på de ställen där det går några månader tills det nästa gång är plusgrader.
Beror väl antagligen på hur kallt det är ute med.
Är det bara enstaka minusgrader, så tror jag inte snöisoleringen är så effektiv.

I norrlands inland är det inte alls ovanligt att du ser hus med snö uppskottat mot husväggen en bit upp, en meter ungefär. Snö isolerar rätt så mycket värme. Vet inte om jag vågat skotta upp snö själv mot husväggen då du måste veta att du har bra avrinning och sånt. Jag har för mig att de äldre gubbarna föredrar luftig nysnö då det ska skottas upp mot huset. Denna teknik fungerar nog bara på de ställen där det går några månader tills det nästa gång är plusgrader.

Det gör jag så fort det har kommit några flingor.

Det är golvkallt nå jävulskt annars.

jag bor i ett typiskt fuskbygge från 80talet.

Men skottar tak, det gör jag förbanne mig inte!

Spanar ut på grannens tak som är fritt från snö, utan att de har skottat taket. :hihi

Googlade lite, i en intervjuv med en skadereglerare på IF så hade dom endast ETT rapporterat fall där ett villatak hade kollapsat, på 25 år, så man kan nog lugna ner sig....:öl

Men nu har det ju inte varit så hör mycket snö på 25 år också :tummenupp
Näe då, men ett vanligt hustak är inget att oroa sig för. Men dom som har platta tak skulle jag nog rekommendera att skotta av. Dom taken som rasar är oftast på sommarstugor. Förklaringen torde ju ligga i att många av dessa sommarstugor är byggda av ägarna själva och dom använt det materiel som fanns tillgängligt, samt att dom inte har för stor kunskap om byggnadssätt.

Jag hjälpte till och köra snöslunga på en fastighet här i stan. Deras tak var rekommenderat 200kg m2, men dom räknade ut att det låg ca 500-600kg m2. Det var ca 6-7cm is, sen 40-50cm snö. På vissa ställen upp till hela 2m snö, där det hade blåst. Dom hade gummimatta på taken, sen isolering och sedan gas betongblock.

På en matställe vi käkade lunch på i stan har hängde plåttaken ner ca 20-25cm mellan reglarna, så det blir nog en jävla vikt på taken.

Försäkringsbolagen kan nog vänta sig enormt mycket vattenskador om vädret slår om för fort och det blir + grader direkt.

Runt om Mellansver rapporteras en rad tak ha rasat efter nattens snöfall. Bland annat rasade taket på den nya arenan i Vänersborg vid halv fyra tiden i morse. Ansvariga uppger för Radio Väst att taket skottades rent så sent som under fredagen.

De många takrasen väcker frågan om taken är rätt konstruerade. Fram till slutet av 1980-talet besiktigades alla takkonstruktioner av en oberoende fackman - en uppgift som numer sköts av byggherrarna själva. Nikolaj Tolstoy, enhetschef på Boverket, tror att en återgång till dessa besiktningar kan vara ett sätt att komma till rätta med problemen med rasande tak.

- Ja, men man måste hela tiden väga in kostnaderna och vi vill inte tillföra allt för mycket byråkrati. Men om det är enda sättet att hantera problemet kanske vi måste göra det, säger Nikolaj Tolstoy.

Boverket ändrade sina regler om så kallade snölaster 2006 och ser ingen omedelbar anledning att revidera dem. Snön har ännu inte kommit upp i de normer som verket har satt upp, och de hus som rasat har ofta gjort det på grund av ålder eller konstruktions- och underhållsbrister, påpekar Tolstoy

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tak-klarade-inte-snomangden_4297275.svd

Fast det är tyvärr bara bullshit. I de fall där det är dåligt isolerat tinar snön mot huset och bildar en luftspalt. Är det välisolerat smälter inte snön, men då har du ingen nytta av den heller.

Enda gången du tjänar på det är i fuskbyggda hus där väggarna mest agerar luftfilter, eftersom det blir lä.

Pratade med min svåger som är broingenjör och har utbildning på bland annat hållfasthet takstolar etc. De vanliga hustaken klarar oftast av betydligt mer än vad som faller i våra regioner (mellansverige) om vi inte talar om de fina 70-talskåkarna med flacka tak alá garagetak.
Han sa även att man INTE ska skotta bara ena halvan eller så då det är mycket större risk för takras då jämfört med att hela tyngden är jämnt fördelad. Men det förstår man väl när man tänker efter, det behöver man inte vara ingenjör för att fatta :D

Biltmore, man brukar "såga" av snön på hustaken när man inte kan gå och skotta på dem. Då står man i varsin ände och sågar med rep över hela taket och får ner snön på det viset.

Edit/ Jag byggde sommarstuga förra året och då valde jag en taklutning på 43 grader samt plåttak, av den enkla anledningen att jag skulle slippa överdimensionera takstolar då jag inte kunde bygga fackverksstolar. Det finns inte en gnutta snö på taket men däremot ca 1m snö på verandan längs långsidorna :brinnerup

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back