Hur mycket skall en hjälm tåla?

pidda

Medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Jag köpte en SHOEI Z-TWO förra sommaren och behandlat den mycket varsamt. Men för några dagar sen hände det som den är byggd för - den fick kontakt med marken. Jag tappade den från ca 1 meters höjd och det blev en 2-3 cm lång spricka mitt uppe på hjälmen.
Frågan är nu, kan en så här dyr och fin hjälm verkligen ha spruckit rakt igenom eller tror ni bara det är en spricka i lacken?

Jag blev verkligen förvånad när jag såg att det blivit en spricka för att hjälmen fallit till marken från 1 meters höjd. Hur skall det då gå om en riktig olycka skulle inträffa?

Och sprickan - man måste veta att den finns där för att kunna sen den.
 
HJälmar

hjämar är konstruerade spricka vid minst våld met den
 
Last edited:
skrota hjälmen ...
Ring ditt försäkringsbolag (Hemförsäkring) kolla om du har "drulleförsäkring"

:7peta
 
OM du tappat den rakt ner från 1 meter så ska den väl inte spricka.. Kontakta en återförsäljare å se vad dom säger.. :va
 
En sån tappning borde den inte spricka av tycker man, hör med en återförsäljare om det ska vara så.
 
Det viktigaste nu är ju att du inte använder den då den nog inte ger så mycket skydd...
 
Firefly skrev:
Det viktigaste nu är ju att du inte använder den då den nog inte ger så mycket skydd...

Tycker det låter jättekonstigt att hjälmen inte skulle ge så mycket skydd längre. Låt säga att man har oturen och vurpar, man rullar runt på marken och slår hjälmen i marken flera gånger, är det då bara första smällen som hjälmen hjälper mot? Tycker det låter som en överdrift, men vad vet jag.

Tack för svaren, jag skall höra med återförsäljaren och höra vad han säger.
 
första smällen är ändå ofta värst och andra smällen tar säkert inte på samma ställe!
Vill du vara säker kör inte med en hjälm med spricka!

Jag har kraschat, mot både träd och stenar i skogen (enduro) ganska rejäla smällar utan att hjälmen tagit någon större skada. (vist det kan finnas dolda sprickor, men inget som syns mer än repor) Jag kör vidare utan att byta hjälm, den skall nog tåla betydligt mer. MEN jag kör i skogen det går max runt 50-60 och stigarna är inte fulla av räcken och asfalt!
 
triple skrev:
första smällen är ändå ofta värst och andra smällen tar säkert inte på samma ställe!
Vill du vara säker kör inte med en hjälm med spricka!

Jag har kraschat, mot både träd och stenar i skogen (enduro) ganska rejäla smällar utan att hjälmen tagit någon större skada. (vist det kan finnas dolda sprickor, men inget som syns mer än repor) Jag kör vidare utan att byta hjälm, den skall nog tåla betydligt mer. MEN jag kör i skogen det går max runt 50-60 och stigarna är inte fulla av räcken och asfalt!


Även om inte ytterskalet skadas kan hjälmen bli falsk säkerhet. Innerskalet ("frigoliten") deformeras genom att det utsätts för tryck mellan ytterskal och huvudet. Innerskalet kan då få en deformation. Alltså blir det då en luftficka mellan ytter- och innerskal. Den upptäcker man inte vare sig från in- eller utsidan. Då har man inte längre någon deformationszon i hjälmen, och en hjälm med enbart ett fungerande ytterskal är inte mycket till skydd.

Byt hjälm vid osäkerhet, det är väl en bra prioritering att skydda huvudet...? ;-)

/Stefan M
 
Last edited:
Skulle göra mig av med en äldre förmodat dålig hjälm (pga ålder).
Tänke dra en hammare i den så ingen skulle få för sig att använda den då den ju kunde vara farlig. Plasthjälm av okänt märke.
Det var lögn i helvete att få till en enda skråma på fanstyget. Slutade med att jag drog ut inredningen och slängde försig.
Vissa menar att en hjälm hållert max 5 år, jag tror att den håller mkt längre.
 
Iceman1975 skrev:
OM du tappat den rakt ner från 1 meter så ska den väl inte spricka.. Kontakta en återförsäljare å se vad dom säger.. :va
En meter är högt för en hjälm att falla. Jag tycker det låter normalt att det blir en spricka av detta. Byt hjälm så fort som möjligt. Tycker det har varit så många trådar om detta att man borde ha läst det flesta. Blir hjälmen stött & det blr märken = BYT Fast ändå det inte blir märken så kan hjälmen ha tagit lika mycket skada ändå

Trådar med ungefär samma ämne

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53314&highlight=hj%E4lm
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=23294&highlight=hj%E4lm
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=11655&highlight=hj%E4lm
 
Last edited:
Angående ni som klagar på VI som tar ut nya Hjälmar efter vi har tappat dom i marken.

Ni säger att det inte är så underligt att premierna stiger, det har inte nå med att MC försäkringen är dyr, för hjälmen går på HEMFÖRSÄKRINGEN.

Försäkringsbolagen har "drulleförsäkring" för att man ska få ut nya saker vid olyckor. Dom vill också att man ska klara sig bra om en olycka skulle vara framme.

Och ni som säger att ni skulle få ta ut en ny hjälm varje vecka pga att ni tappar den typ 3ggr i veckan i marken =ATT NI VÅGAR HA KVAR HJÄLMEN ALLTSÅ ELLER VÅGA KÖRA MED DEN :kocko

Ska ta ut min 3:e hjälm nu på drulleförsäkringen och det är då inga problem
 
Jag har precis ringt försäkringsbolaget och det var inte alls några problem att få ut en ny hjälm, tvärtom. Försäkringskillen verkade förstå problemet och efter att jag skickat in kvittot på min hjälm är det bara att hämta ut en ny. :banana
 
Min teori är att hjälmarna inte är riktigt så ömtåliga som tillverkarna och framförallt återförsäljarna vill få det att låta som. Vad skulle man själv ha gjort om man tjänade pengar på att sälja hjälmar, och det kom in en person med en lite repig hjälm och frågade om han borde byta ut den....? :rolleyes:
 
PacMan skrev:
Min teori är att hjälmarna inte är riktigt så ömtåliga som tillverkarna och framförallt återförsäljarna vill få det att låta som. Vad skulle man själv ha gjort om man tjänade pengar på att sälja hjälmar, och det kom in en person med en lite repig hjälm och frågade om han borde byta ut den....? :rolleyes:

Det är skillnad på repig hjälm och en sprucken/stötskadad/krockskadad hjälm så en repig hjälm är inte riktigt samma sak. Hjälmarna är byggda för att deformeras vid en kraftig stöt och det är precis vad det blir vid ett fall på 1 meter. Jag tror inte någon handlare säger att du ska byta hjälmen bara för att få sälja en ny, det är din och andra mc-förares säkerhet det handlar om. Repor behöver inte påverka säkerheten, sprickor gör det. Bryr man sig inte om det kan man ju åka i toppluva, de går ju aldrig sönder om de ramlar i backen.

Hjälmar byts regelmässigt ut vid olyckor även om de inte visar några tecken på skador precis som man byter ut bältena i bilen vid en krock. Överskatta inte ditt huvud, använd en frisk hjälm. :yoparty
 
Efter att jag krockade i våras så fick min hjälm ta en del stryk blev repig över hela sida och en del på visiret. Minna skinnkläder blev också förstörda trasiga sömmar och sönder skrapat skinn.
Men mitt dåvarnade försäkringsbolag ville att jag skulle ta ut en lite summa för stället för att det inte var lika esteikskt tilltallande.
Samma med hjälmen skulle få en liten peng för hjälmen så jag hade att köpa nytt visir och lite att trösta mig för att hjälmen var skrapad. :va
När jag tvär vägra så drog dom av 20% på vad det kostade nytt och skickade mig pengarna.
 
LiCrO skrev:
Efter att jag krockade i våras så fick min hjälm ta en del stryk blev repig över hela sida och en del på visiret. Minna skinnkläder blev också förstörda trasiga sömmar och sönder skrapat skinn.
Men mitt dåvarnade försäkringsbolag ville att jag skulle ta ut en lite summa för stället för att det inte var lika esteikskt tilltallande.
Samma med hjälmen skulle få en liten peng för hjälmen så jag hade att köpa nytt visir och lite att trösta mig för att hjälmen var skrapad. :va
När jag tvär vägra så drog dom av 20% på vad det kostade nytt och skickade mig pengarna.

Vadå, fick du alltså 20% av värdet på grejerna i rena pengar, för att inte grejerna var så snygga längre?
 
PacMan skrev:
Vadå, fick du alltså 20% av värdet på grejerna i rena pengar, för att inte grejerna var så snygga längre?
Dom tog min kläder och drog av 20% på vad jag hade betalt för dem.
 
Stefan M skrev:
Även om inte ytterskalet skadas kan hjälmen bli falsk säkerhet. Innerskalet ("frigoliten") deformeras genom att det utsätts för tryck mellan ytterskal och huvudet. Innerskalet kan då få en deformation. Alltså blir det då en luftficka mellan ytter- och innerskal. Den upptäcker man inte vare sig från in- eller utsidan. Då har man inte längre någon deformationszon i hjälmen, och en hjälm med enbart ett fungerande ytterskal är inte mycket till skydd.

Byt hjälm vid osäkerhet, det är väl en bra prioritering att skydda huvudet...? ;-)

/Stefan M

... men du byter väll inte hjälm varje gång du kraschat med WR:en heller. hoppas jag :va
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top