Hur mycket pensionssparar du?

Hur mycket pensionssparar du varje månad?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Med tiden har jag väl börjat inse att det kommer att suga rätt rejält när man blir gammal om man "glömt" att pensionsspara. Jag får förvisso en liten slant i tjänstepension om jag fortsätter med likvärdiga pensionsavtal även på framtida jobb men det blir inga stora pengar.

Ska pensionen vara värd namnet bör jag spara. Frågan är bara var man gör det på bästa sätt. Aktier är inte aktuella för jag orkar inte vara så aktiv.

Hur mycket pensionssparar du privat per månad?
(räkna ej tjänstepension som du får av din arbetsgivare)
(räkna om till månadsvis om du slantar årligen eller annan periodicitet)

http://www.e24.se/dynamiskt/pension/did_14534775.asp

Jag som är rätt ung sparar 150:- i månaden just nu men funderar på att höja det med en hundring till. Än så länge har det gått rätt bra, sparat i lite drygt ett år och gått 10% på insatta beloppet så i den takten får det gärna fortsätta i.... 40 år till ;)

Privat, ca 5000 i månaden. Har också insett att vill man ha en vettig ålderdom får man sköta den saken helt och hållet själv.

En annan är ju totalt ointresserad samt okunnig om ekonomi :näsblod
Är det bra eller dåligt om man skulle vilja ha ett alternativ som lyder: Jag har inte en susning? :gnissla

Jag som är rätt ung sparar 150:- i månaden just nu men funderar på att höja det med en hundring till. Än så länge har det gått rätt bra, sparat i lite drygt ett år och gått 10% på insatta beloppet så i den takten får det gärna fortsätta i.... 40 år till ;)

Vars sparar du då?

Femtusen i månaden? Ni behöver möjligen inga fler på ditt jobb? :va

Du får väl söka o se vad som händer, inget är omöjligt. :tungan
Det kanske ska tilläggas att jag står utanför det svenska pensionssystemet så jag har inte mycket val egentligen. Däremot sätter min arbetsgivare in en fond också så på det stora hela sparas det en del.

200kr i månaden i ett par år.... va runt 20 000:- sist jag fick lappen har jag för mig.

En annan är ju totalt ointresserad samt okunnig om ekonomi ?

Jag har lidit av samma åkomma men isamband med att jag övervägt att byta jobb så blev pension plötsligt en detalj som jag behövde värdera för man vill ju inte förlora ekonomiskt på att byta företag...

En snabb samanfattning av vad en bank-kompis föklarade:

ALLA får inkomstpension. Det kommer från våra skatter.

Om du ENBART har inkomstpension så kommer du få ut ca 50% av lönen den dag du går i pension.

Vissa arbetsgivare sätter av pengar till din pension. Det kallas tjänstepension. Även med ett bra avtal lär du inte nå särskillt högt över 65-70% av din lön den dagen du går i pension.

Allt därutöver måste man spara själv. Extra viktigt för de som saknar tjänstepension. Att leva på halva lönen, som någon av reklamfilmerna säger, lär bli tufft.

Alltså:

Total pension:
* Inkomstpension - Alla får ca 50%
* Tjänstepension - inte alla företag betalar in pensionspengar. ger ca 10-20% ytterligare.
* Privat sparande - Ju mer man spar, desto närmare 100% hamnar man.

En del av inkomstpensionen är man fri att placera själv. Tror det är typ en fjärdedel av de där 50% i inkomstpersion som man kan placera i olika fonder.

Du får väl söka o se vad som händer, inget är omöjligt. :tungan
Det kanske ska tilläggas att jag står utanför det svenska pensionssystemet så jag har inte mycket val egentligen. Däremot sätter min arbetsgivare in en fond också så på det stora hela sparas det en del.

Jobbar du utomlands?!
Pratar inte du om ett pensionsavtal med din arbetsgivare nu?! Då är det ju tjänstepension även om det inte går via ett kollektivavtal.

Last edited:
Med tiden har jag väl börjat inse att det kommer att suga rätt rejält när man blir gammal om man "glömt" att pensionsspara. Jag får förvisso en liten slant i tjänstepension om jag fortsätter med likvärdiga pensionsavtal även på framtida jobb men det blir inga stora pengar.

Ska pensionen vara värd namnet bör jag spara. Frågan är bara var man gör det på bästa sätt. Aktier är inte aktuella för jag orkar inte vara så aktiv.

Hur mycket pensionssparar du privat per månad?
(räkna ej tjänstepension som du får av din arbetsgivare)
(räkna om till månadsvis om du slantar årligen eller annan periodicitet)

http://www.e24.se/dynamiskt/pension/did_14534775.asp

Ännu så länge inget privat sparande alls.
Det som är mest förvirrande med detta tycker jag är att alla hela tiden pratar om "-Så här mycket får du i pension om värdet ökar si och så många procent".
Det jag skulle villja veta är hur mycket av pensionen tex PPM kommer att stå för om värdet följer inflationen, exempelvis ska jag lägga krutet på att höja värdet så mycket jag bara kan på mina PPM-fonder eller är det något annat jag ska lägga ner tid på.
Tex, om ppm utgör 1/25 av min framtida pension, känns det ju inte som att det skulle påverka summan speciellt mycket.
Men om PPM skulle motsvara tex 1/3 skulle det vara mer intressant...

Ett ställe som jag jobbade förut på brukade gubbarna avlida 1 månad efter de gått i pension, ifall de inte avlidit innan pension.

Pratar inte du om ett pensionsavtal med din arbetsgivare nu?! Då är det ju tjänstepension även om det inte går via ett kollektivavtal.
Precis, har en utländsk arbetsgivare. För att få inkomstpension så måste man ha jobbat x antal månader i sverige så det är jag inte berättigad till. I princip är det arbetsgivaren betalar kanske tjänstepension, men för att få den måste man själv betala minst 4% på lönen så går arbetsgivaren in med 9%, detta också i utlandet.

Tex, om ppm utgör 1/25 av min framtida pension...

2.5% av din bruttolön går till premiepensionen och hamnar alltså i fonder som du själv kan styra. Totalt 18% av din inkomst avsätts till allmän pension.
Premiepensionen utgör alltså ca 13% av den almänna pensionen.

Alltså.. Ca 5% av din allmänna pension kan du påverka själv. Lyckas du fördubbla värdet på dina fonder så kommer du allstå få ca 55% av lönen när du går i pension.

Allt över 55% måste du alltså få i form av tjänstepension eller eget sparande

Tur att inte Anna Högborg fick som hon ville för flera år sedan.
Hon var en socialdemokratisk politiker som vill införa regler för dom som pensionssparade privat. Hon tyckte att dom som pensionssparade på egen hand skulle få mindre pension av staten. Motiveringen var att annars skulle det vara orättvis mot de som inte hade råd att pensionsspara själv. :va

Alla som går under kollektivavtal mellan LO/SN har 3.5% av lönen i avtalspension.

Tco tror jag fick 4.5% för ett tag sen.

Jag tjongar in 400 i en privat pensionsfond och 2000 i övrigt fondsparande varje månad. När där är lite "för mycket" på vanliga kontot blir det antingen en extra insättning i fonderna eller så köper jag mig något onödigt. :näsblod

300 kr/månad sedan 5 år tillbaka, ska boka tid på banken för att gå igenom pensionen då jag har haft en mängd olika arbetsgivare och de flesta har satt in pension åt mig på olika bolag, lätt rörigt kan jag ju säga så tänkte banken ska få hjälpa mig lite :)

Pensionssparande är mest för folk med ångest för att dö.
Ingen vet ens om man lever den dan, och då instituten tar närmare 1/3 i provisioner så skiter åtminstone JAG i dem.
Jag är så oerhört mycket bättre än dem att placera, iaf om man tittar på den medelmåttiga avkastning de har.

Vem som helst som läser tidningar kan placera bättre.

ca 1200:-/månad sparar jag nog...
Men av dom 1200 får man ju tillbaka ett antal % om man har en årsinkomst över 300.000:- så det kostar mig ju inte 1200 att spara 1200...det är ju fiffigt :P

Back