Hur mycket pensionssparar du?

Hur mycket pensionssparar du varje månad?

• Antal röstningar
    0
Jag fondsparar bara än så länge då jag inte har några planer på pension.
Jag räknar med att leva i ca 50 år och de sista 13 åren hoppas jag blir min pensionsålder. Men innan dess så räknar jag med att antingen tjäna storkovan genom hårt arbete eller bli rik på annat vis.
Att pensionsspara är alldeles för vuxet och tråkigt, jag lägger pengarna på fonder som jag sedan kan tömma vart 4:e år och sedan börja om igen medan jag köper skojiga grejjer för pengarna.

Är det inte jobbigt att behöva tänka sig bli gammal? För så måste det kännas att spara till ålderdomen...

Tips för PPM-fonderna

Har man dålig koll (som jag) på hur man skall placera sina PPM-fonder så kan man följa Twoships rekommendationer. Hittils har det slagit MYCKET väl ut för min del. De gör fondbyten varannan vecka ca.

Det är HELT gratis. Finns inget att förlora (om man inte tror att an kan bättre än de här killarna. De verkar veta vad de pysslar med)

http://www.twoship.com/

"Med Twoship PPM får du exakt koll på vilka fonder vi byter till och hur mycket vi placerar i var fond. Du behöver inte lägga ner mer än några minuters jobb genom att logga in på ditt konto på PPMs hemsida (alla som har ett PPM konto kan logga in genom att använda den individuella pinkod som PP Myndigheten sänt direkt hem till alla kontoinnehavare), byta till de fonder som anges på hemsidan och sedan logga ut.
Teckna dig för tjänsten genom att på twoship.com skapa ett konto. Efter att du har skapat dig ett konto kan du logga in på Twoship PPM och se "Aktuell Fond Fördelning". Se även under fliken "Instruktion" för utförligare förklaring. Vill du avsluta prenumerationen finns det en länk på nyhetsbreven du då och då kommer att få."

3000 bagis i månaden. Tänker jobba tills jag är 55, dvs i femton år till;) . Sen drar vi till Spanien.

ca 1200:-/månad sparar jag nog...
Men av dom 1200 får man ju tillbaka ett antal % om man har en årsinkomst över 300.000:- så det kostar mig ju inte 1200 att spara 1200...det är ju fiffigt :P

Du menar det att man kan dra 30% vid deklaration (eller hur det nu var)?

runt en 4000/månad blir det för mig.

Trådlyft!

Har insett att man inte direkt blir yngre och att det är dags att tänka på framtiden.
Tanken är att lägga 500 kr i månaden på ett traditionellt pensionssparkonto.
Behöver inte kunna röra pengarna förrän jag pensionerar mej.
Vill såklart att eventuella efterlevande ska få ut pengarna ifall jag trillar av pinn innan dess.

Rekomendationer?

Skog.
"Sparar" inget.
Plockar ut 50-75 kkr om året nu beroende på insats av eget arbete.
Kommer att ge minst lika mycket i tillskott när (om) jag går i pension.

Minns inte hur det var när den här urgamla tråden startades men det kan vara värt att nämna att det är sparande upp till 12000 kr/år som är avdragsgillt. När man sätter in dem spelar kvitta för den sakens skull, månadsspar eller allt på en gång.

Sparar inte mer än så specifikt i pensionsspar men försöker göra så gott jag kan med mina sparpengar utan att låsa dem i en oviss framtid.

Vet inte vad du tjänar Wunder men det kan vara så att det "kostar" ungefär samma att spara 12 papp beroende på avdraget och var du hamnar i tabellen. Trösklar finns ju i hela systemet och du kan ju pricka rätt så att det lönar sig än mer att ha "sänkt inkomsten". Jag sparar mest för att reducera min ständigt återkommande restskatt, (kanske heter kvarskatt men jag kallar den fortfarande för rest).

Skog.
"Sparar" inget.
Det förutsätter ju att du har gjort en rejäl kontantinsats/lånat för att köpa skogen. Alternativt att du ärvt den.
Det är inget gemene man kan räkna med.

Själv kommer jag nog ärva en hel del tillgångar den dagen mina päron lämnar in, men det är inget jag räknar kallt med. Ärligt talat ser jag faktiskt hellre att de sätter sprätt på tillgångarna själva innan dess och har det kul under ålderdomen.
Minns inte hur det var när den här urgamla tråden startades men det kan vara värt att nämna att det är sparande upp till 12000 kr/år som är avdragsgillt. När man sätter in dem spelar kvitta för den sakens skull, månadsspar eller allt på en gång.

Sparar inte mer än så specifikt i pensionsspar men försöker göra så gott jag kan med mina sparpengar utan att låsa dem i en oviss framtid.

Vet inte vad du tjänar Wunder men det kan vara så att det "kostar" ungefär samma att spara 12 papp beroende på avdraget och var du hamnar i tabellen. Trösklar finns ju i hela systemet och du kan ju pricka rätt så att det lönar sig än mer att ha "sänkt inkomsten". Jag sparar mest för att reducera min ständigt återkommande restskatt, (kanske heter kvarskatt men jag kallar den fortfarande för rest).
Avdragsgillt för alla?
Har inte skatteverket skärpt reglerna för avdrag?
Tjänar man nåt på att dra av när man ändå aldrig får kvarskatt?
Finns det ett liv efter 65?
Det vill jag gärna tro. 65 är det nya 45 sägs det.
Trenden i nuläget är att vi lever allt längre och har livskvalitet längre. Eventuellt kommer denna trend att vändas allteftersom folksjukdomen fetma och dess följder breder ut sej. Jag kommer däremot att försöka leva hälsosamt genom hela livet och därmed kanske få 20-25 fina år efter pensionen.
Ledighet + pengar = kul.

Det vill jag gärna tro. 65 är det nya 45 sägs det.
Trenden i nuläget är att vi lever allt längre och har livskvalitet längre. Eventuellt kommer denna trend att vändas allteftersom folksjukdomen fetma och dess följder breder ut sej. Jag kommer däremot att försöka leva hälsosamt genom hela livet och därmed kanske få 20-25 fina år efter pensionen.
Ledighet + pengar = kul.

Fin tanke men jag kör en högoddsare o planerar att vara ekonomiskt oberoende då, utan specifikt pensionssparande :tummenupp

Ser inget fel i att spara dock men man ska inte glömma att leva på vägen.

Inget alls, förutom det statliga obligatoriska då.

Jag räknar med att jag kolar innan dess.

Skog.
"Sparar" inget.

Problemet är att priserna på skog är skyhöga, så om man inte äger skog redan idag (som man ärvt eller köpt billigt för länge sedan) så ter det sig som en högst tveksam investering.

Avdragsgillt för alla?
Har inte skatteverket skärpt reglerna för avdrag?
Tjänar man nåt på att dra av när man ändå aldrig får kvarskatt?

- Ja.
- Vet ej, vet att det första de gjorde var att höja gränsen för "Övriga utgifter" med 500% med den effekten att det blir svårare att få igång en liten bisyssla, inbringande hobby alltså. Tror de vill att det ska vara svart men det gillar inte jag.

- Då får du väl mer tillbaka, helt enkelt. Vet bara att menar man spara till pensionen så är det rätt gynnsamt upp till de 12 lapparna per år. Inte ens säljarna på banken har kunnat förmå sig till att plädera för högre belopp. På försäkringsbolaget lät det annorlunda. Hade jag lyssnat på min handläggare hade jag förlorat massor. De räknar bara på gynnsammaste scenario och förutsätter att det kommer pågå från nu till alltid.

Jag tror man behöver lägga till pensionen, men jag tycker inte man ska offra att leva drägligt nu. Har man låg inkomst blir det ju crappigt hela livet. Hellre lite mindre marginaler när och om man blir gammal än torftigt nu för att ändå få en halvdan pension. Sparar gör man ju ändå och därför nöjer jag mig med den avdragsgrundande summan.

Edit;

Tänk på återbetalningsskyddet och välj förmånstagare vare sig ni har barn eller ej. Gäller såväl tjänstepension som eget pensionssparande!

Har jag missat nåt?

Last edited:
Nix privat pensionsspar.
Min arbetsgivare ger hyffsad tjänstepension.

Vi planerar att huset är betalt när jag är 60.

Även om det inget är värt vid 60 så behöver man ju någonstans att bo resonerar jag. O då blir det bara driftskostnader vilka är låga nu.

Har man tur kan man sälja det o pipa iväg till nått ställe där det är varmt o man kan leva billigt.

Dumt, ingen aning. Tycker bara det känns förnuftigt på ngt sätt.

Allmänna sparandet gör jag på räntekonto 3% nånting just nu.

Back